-6- Vaststelling van een procedure-verordening planschadevergoeding Overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders wordt zonder beraad slaging en zonder hoofdelijke stemming besloten tot vaststelling van de Verorde ning tot regeling van de procedure bij toepassing van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (Procedureverordening planschadevergoeding). Krediet voor de bouw van 4 woningwetwoningen in het bestemmingsplan Klooster blokje. De heer Hoekwater wijst er op dat de bruto stichtingskosten van de woningen worden geraamd op 429.144,In hoeverre bestaat de kans dat een krediet tot dit bedrag overschreden wordt? Voorts wordt gevraagd wat de consequenties van overschrijding van het krediet zijn. De heer Munters zegt dat het verschrikkelijk moeilijk is om te zeggen wat de 4 woningwetwoningen op de laatste gulden na zullen gaan kosten. Het ziet er echter naar uit dat de bruto stichtingskosten exact 429.144,worden. Wanneer dit bedrag overschreden wordt, zal de huur van de woningwetwoningen wel licht enkele dubbeltjes hoger worden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten: 1. tot de bouw van 4 woningwetwoningen in het bestemmingsplan "Kloosterblokje" op het perceel kadastraal bekend gemeente Willemstad, sectie A nummer 523 (gedeeltelijk), waarvan de stichtingskosten worden geraamd op 429.144, 2. voor de uitvoering van het onder sub 1 genoemde plan een lening uit 's Rijks kas, op de voet van het Besluit geldelijke steun volkshuisvesting aan te vragen en te aanvaarden, alsmede een jaarlijkse bijdrage in het exploitatie tekort Verkoop van grond in het bestemmingsplan Kloosterblokje. De heer Hoekwater vraagt wat de reden is voor het verschil in verkoopprijs tussen grond voor vrije-sector woningbouw en premie-A-woningbouw. Voorts wil hij graag weten of zich ten aanzien van de premie-A-koopwoningen een situatie voor kan doen als in het bestemmingsplan Noordlangeweg dat woningen niet gebouwd worden vanwege de stagnerende verkoop. De heer Munters antwoordt dat de kans dat de woningen niet afgebouwd worden van wege een stagnerende verkoop zeer klein is. Voor de vrije-sector woningbouw zijn er 3 kavels. Hiervan is er inmiddels één verkocht. Het zou een grote tegenvaller zijn als in de komende zes jaren de overige kavels niet verkocht worden. Het prijsverschil tussen grond voor vrije sectorbouw en premie-A-woningbouw is een gevolg van de uitkomsten van de exploitatieopzet. De kavelprijs voor woning- wet- en premie-woningen is aan een bepaald maximum gebonden dat bepaald wordt door de provinciale directie van de Volkshuisvesting. De exploitatiekosten van het bestemmingsplan worden over het totaal aantal te bouwen woningen omgeslagen. In het plan Kloosterblokje komt in hoofdzaak sociale woningbouw. Om toch een sluitende financieel-economische opzet te krijgen ligt de grondprijs voor vrije-sector woningbouw hoger dan de grondprijs voor sociale woningbouw. De heer De Visser informeert of de gemeente de grond voor de vrije-sector woning bouw in eigen hand houdt zodat er geen situatie kan ontstaan als in plan Noord langeweg Als in de toekomst blijkt dat de grond voor vrije-sector woningbouw niet ver koopbaar is kunnen er altijd nog woningwet- of premiewoningen op gebouwd worden. De heer Hoekwater neemt dus aan dat er voor de 13 premie-A-koopwoningen reeds voldoende gegadigden zijn. De heer Munters deelt mede dat er reeds een behoorlijk aantal aspirant-kopers voor de 13 premie—A—woningen is. Het Bouwfonds Zuid—Nederlandse Gemeenten is van oordeel dat het verantwoord is deze woningen te gaan bouwen. De eigendoms verhoudingen ten aanzien van de grond in het plan Kloosterblokje en het plan Noordlangeweg zijn zeer verschillend. -Over-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 133