-4— 3. Misschien zou nog gedacht kunnen worden aan wat extra versmallingen door middel van bloembakken, om de snelheid van de auto's nog meer te beperken? De maximum-snelheid van auto's moet echt stapvoets zijn! 4. Het college stelt de raad voor de Prinses Margrietstraat en het plein van de Koningin Emmastraat aan te duiden als woonerf. Het college bedoelt waarschijnlijk alleen het plein van de Koningin Emma straat? Sinds vorige week vrijdag is de Prinses Margrietstraat namelijk al aangeduid als woonerf. Het besluit van de raad heeft het college niet afgewacht; het besluit is reeds door burgemeester en wethouders genomen. Nu de Prinses Margrietstraat ingericht is, zegt de heer De Visser, vraagt zijn fractie van het college een open oog voor problemen die zouden kunnen ontstaan. Als er sprake zou zijn van klachten, dient alsnog naar oplossingen gestreefd te worden. In dit kader denkt de fractie van de P.v.d.A. aan voorzieningen met be trekking tot parkeren en om de snelheid uit het verkeer te halen. De heer Boertjes deelt mede dat de fractie van de V.V.D. zich in principe kan verenigen met het voorstel van het college. Alleen, de vorige sprekers hebben er ook reeds op gewezen, moet duidelijk aan gegeven worden dat er in Helwijk woonerven gerealiseerd worden. Voor de bewoners, en met name voor de kinderen vormen de twee woonerven een ver brokkeld geheel omdat de overige straten voor Helwijk niet als woonerf zijn aan gewezen. De fractie van de V.V.D. stelt dan ook voor dat het college de postcommandant der rijkspolitie in overleg met de hoofden der scholen in Helwijk een informatie- ochtend of -middag belegt waarin duidelijk uitgelegd wordt wat het doel en de functie zijn van een woonerf in verhouding tot de straten die niet als zodanig zijn aangewezen. De heer Munters is het niet bekend of alle bewoners op de hoogte zijn met de regels die voor een woonerf gelden. Er is een gezegde dat inhoudt dat iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Van deze veronderstelling mag ook worden uitgegaan voor de bewoners van de Prinses Margrietstraat en de Koningin Emmastraat. Het zal erg moeilijk zijn nadere voorzieningen te treffen om de snelheid van het verkeer nog verder af te remmen. Er is een hoorzitting gehouden in de Blok hut te Helwijk. Het herinrichtingsplan is aan de bewoners van deze wijk voor gelegd. Nu het werk vrijwel afgerond is, is het bezwaarlijk opnieuw met nadere voor zieningen te komen. Het college is misschien inderdaad wat voorbarig geweest met het plaatsen van de verkeersborden in de Prinses Margrietstraat, gezien het feit dat het formele besluit tot plaatsing eerst op de agenda van de raadsvergadering van hedenavond staat. Er zijn bij de herinrichting echter voorzieningen aangebracht cm de snelheid van het verkeer af te remmen. Deze voorzieningen zijn zodanig dat bij onbekendheid daarvan bij weggebruikers door de afwezigheid van borden er schade aan voertuigen en/of personen zou kunnen ontstaan. De gemeente zou als wegbeheerder ten gevolge van een onrechtmatige overheidsdaad voor die schade aansprakelijk gesteld kunnen worden. Uit het oogpunt van ver keersveiligheid achtte het college het niet langer verantwoord om met het plaatsen van de verkeersborden langer te wachten dan tot vrijdag. Het college heeft er niet verkeerd aan gedaan door de verkeersborden reeds te plaatsen. De raad was op de hoogte van het feit dat er in de Prinses Margrietstraat een woonerf aangelegd zou worden. Een uitvloeisel hiervan is dat dit met borden aangeduid moet worden. De snelheidsbeperkende voorzieningen die in de Prinses Margrietstraat aange bracht zijn, zijn verkeersdrempels. Deze drempels nopen de bestuurders van motorvoertuigen hun snelheid te verminderen. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 131