-4—
3. Misschien zou nog gedacht kunnen worden aan wat extra versmallingen door
middel van bloembakken, om de snelheid van de auto's nog meer te beperken?
De maximum-snelheid van auto's moet echt stapvoets zijn!
4. Het college stelt de raad voor de Prinses Margrietstraat en het plein van de
Koningin Emmastraat aan te duiden als woonerf.
Het college bedoelt waarschijnlijk alleen het plein van de Koningin Emma
straat?
Sinds vorige week vrijdag is de Prinses Margrietstraat namelijk al aangeduid
als woonerf.
Het besluit van de raad heeft het college niet afgewacht; het besluit is
reeds door burgemeester en wethouders genomen.
Nu de Prinses Margrietstraat ingericht is, zegt de heer De Visser, vraagt zijn
fractie van het college een open oog voor problemen die zouden kunnen ontstaan.
Als er sprake zou zijn van klachten, dient alsnog naar oplossingen gestreefd te
worden. In dit kader denkt de fractie van de P.v.d.A. aan voorzieningen met be
trekking tot parkeren en om de snelheid uit het verkeer te halen.
De heer Boertjes deelt mede dat de fractie van de V.V.D. zich in principe kan
verenigen met het voorstel van het college.
Alleen, de vorige sprekers hebben er ook reeds op gewezen, moet duidelijk aan
gegeven worden dat er in Helwijk woonerven gerealiseerd worden.
Voor de bewoners, en met name voor de kinderen vormen de twee woonerven een ver
brokkeld geheel omdat de overige straten voor Helwijk niet als woonerf zijn aan
gewezen.
De fractie van de V.V.D. stelt dan ook voor dat het college de postcommandant
der rijkspolitie in overleg met de hoofden der scholen in Helwijk een informatie-
ochtend of -middag belegt waarin duidelijk uitgelegd wordt wat het doel en de
functie zijn van een woonerf in verhouding tot de straten die niet als zodanig
zijn aangewezen.
De heer Munters is het niet bekend of alle bewoners op de hoogte zijn met de
regels die voor een woonerf gelden. Er is een gezegde dat inhoudt dat iedere
Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Van deze veronderstelling mag ook worden uitgegaan voor de bewoners van de
Prinses Margrietstraat en de Koningin Emmastraat.
Het zal erg moeilijk zijn nadere voorzieningen te treffen om de snelheid van
het verkeer nog verder af te remmen. Er is een hoorzitting gehouden in de Blok
hut te Helwijk. Het herinrichtingsplan is aan de bewoners van deze wijk voor
gelegd.
Nu het werk vrijwel afgerond is, is het bezwaarlijk opnieuw met nadere voor
zieningen te komen.
Het college is misschien inderdaad wat voorbarig geweest met het plaatsen van
de verkeersborden in de Prinses Margrietstraat, gezien het feit dat het formele
besluit tot plaatsing eerst op de agenda van de raadsvergadering van hedenavond
staat. Er zijn bij de herinrichting echter voorzieningen aangebracht cm de
snelheid van het verkeer af te remmen. Deze voorzieningen zijn zodanig dat bij
onbekendheid daarvan bij weggebruikers door de afwezigheid van borden er schade
aan voertuigen en/of personen zou kunnen ontstaan.
De gemeente zou als wegbeheerder ten gevolge van een onrechtmatige overheidsdaad
voor die schade aansprakelijk gesteld kunnen worden. Uit het oogpunt van ver
keersveiligheid achtte het college het niet langer verantwoord om met het
plaatsen van de verkeersborden langer te wachten dan tot vrijdag.
Het college heeft er niet verkeerd aan gedaan door de verkeersborden reeds te
plaatsen. De raad was op de hoogte van het feit dat er in de Prinses Margrietstraat
een woonerf aangelegd zou worden. Een uitvloeisel hiervan is dat dit met
borden aangeduid moet worden.
De snelheidsbeperkende voorzieningen die in de Prinses Margrietstraat aange
bracht zijn, zijn verkeersdrempels. Deze drempels nopen de bestuurders van
motorvoertuigen hun snelheid te verminderen.
-Het-