-v
i-a- r;:: as i:-t tarnt! 9
"!n'S:' -■■■A- -ÜSJSF! [-•• II.r;f V-■>(j i..ïy.LfW id
"PTgin^a;!^,:! i
•'«.•<;«r 'if-i;-): "tr.
;f. ij'-'riR-j-s»? »s5i -amvkf f-i
•iü-.f, ISKir;./:
rraa'cfcrtf
ofi.i
'."'ori-a*.~t~rtï-rt<
"T.^.. riV;'K-C
rrug,'.J v.uil;
"MiStJJI. i-, "jnvyj.cv.-;
'l'ói'ivjf.yciy
''"J: v&üu s- ar
V Vvj. 'SAVi ii'i
- rf .'v- nr.:;,■■".-it
-9-
De opvattingen liepen toch kennelijk te ver af van die van C.D.A. en P.v.d.A.
Alles wat hiervoor gezegd is, daarvan is de fractie van de V.V.D. op de hoogte
sinds 18 maart 1983.
Het zal u inmiddels heel duidelijk zijn geworden dat C.D.A. en P.v.d.A. de
goede verhoudingen in de Willemstadse Raad niet aantasten of willen aantasten.
Dat is ook nooit de bedoeling geweest. Buitensluiting van de V.V.D. is nooit
aan de orde geweest.
Het overeengekomen beleidsprogramma is niet louter en alleen een samenvoeging
van twee verkiezingsprogramma's. Zoals reeds eerder vermeld, zijn de C.D.A.-
en P.v.d.A.-fracties in buitengewoon goed en efficiënt overleg overeengekomen
wat - niet gedetailleerd en in grote lijnen - in een beleidsprogramma moet
staan. Zo'n beleidsprogramma vloeit natuurlijk wel voort uit de twee verkiezings
programma's. Dat daarin dan passages staan die ook terug te vinden zijn in de
respectievelijke verkiezingsprogramma's, is niet verwonderlijk.
Aan het slot van dit hoofdstukje met weerspreking van eventuele kritiek het
volgende. De naam .is: Beleidsprogramma-in-hoofdlijnen.
Qua vorm het is eerder gesteld - in de geest van een met name door het C.D.A.
voorgestane beleidstaakstelling. Wellicht waren er nog andere namen te bedenken
geweest, zoals bijvoorbeeld de door de V.V.D. voorgestelde beleidsnota.
Het doet er niet zoveel toe; het gaat om de inhoud en de bedoeling en niet om de
verpakking
Dan kom ik nu toe aan de inhoud van het beleidsprogramma. Het zal niet bladzijde
na bladzijde met u doorgenomen worden. In de eerste plaats zou deze vergadering
dan wel erg lang gaan duren, maar - en misschien is dat wel belangrijker - het
hoeft ook niet; het zou te uitputtend zijn en te diep graven voor een beleids
programma dat slechts hoofdlijnen wil aangeven.
In de politieke praktijk van de komende jaren zal blijken welke invulling aan
het program gegeven wordt.
Laten we ons beperken tot de vier hoofdprioriteiten die C.D.A. en P.v.d.A. voor
de komende jaren stellen: een verzorgingstehuis of dependance, het creëren van
een woonwijk, handhaving van onderwijsvoorzieningen en goede sportaccommo
daties. Als we de tekst van het beleidsprogramma vergelijken met de tekst van
de zogenaamde eerste opzet voor een beleidsprogramma van de zijde van de V.V.D.-
fractie, dan zien wij voor wat betreft de aangegeven prioriteiten soms nuance
verschillen als ze er al zijn; soms andere invalshoeken; soms dezelfde teneur,
slechts het taalgebruik is anders en een enkele keer duidelijker verschillen,
die overigens niet onoverbrugbaar leken.
Onze fracties blijven het jammer vinden dat de V.V.D. niet in staat is geweest
wijzigingsvoorstellen te formuleren maar wel met een totaal nieuw stuk is ge
komen
Over het C.D.A./P.v.d.A.-beleidsprogramma zouden veel vragen te stellen zijn,
als het een regulier program zou zijn, maar dat is het niet en dat is voldoende
uitgelegd.
Burgemeester en wethouders hebben dat goed begrepen. Daarom worden ook geen
vragen gesteld. Als burgemeester en wethouders de bedoelingen van het C.D.A. en
de P.v.d.A. niet goed verstaan zouden hebben, zouden ze nu een stortvloed van
vragen gesteld hebben, zouden ze zichzelf hier en daar wellicht zelfs enigszins
aangevallen voelen. Dan zouden vragen opgeworpen zijn, zoals:
- bevorderen burgemeester en wethouders de betrokkenheid van de burgers niet?
- er moet meer aandacht besteed worden aan zeggenschapsverhoudingen; hoe had
u gedacht?
- wilt u eens aangeven in welke vorm besluitenlijsten van burgemeester en wet
houders aan de raad en de pers verstrekt moeten worden?
- u stelt dat bestaande woningen verbeterd zullen worden; dat is gemakkelijker
gezegd dan gedaan!
-Omdat-