■■■■'-.■■:
JSV.:,!
I"'»; 0,v<r>v ■iQKvrs.qtf uviv.-i i' i.J'vi;.
•yj.'"-'1" -r&j ■->« ".jj:
nsno tyV'..;
i w' 'r1® ;j ■••i-'t.'-fO'l'
-x •■na*>?-tiqe.r 'vcn*-.-:,' <.^e
iVjm'iif f
v '..aBR^Rba o>?r fi n :;k.3
i' vi ,\o j'
c a 4'
v/titC: rff
I nnbo.w
iw' bf■•-
'fi «3 /M'-Mb:..
-fv.i -'.-h. f f; i b i-7":
on a.i -r.-iov so.,.
- iff - I-- -rn t;d 1s
■.:du;'> -.J -
Ob 1
O-r/-.
i Hi-
ni-"- b/e
■ifüB .to :i
■:>.rd i
-7-
Nu het college voorstelt niet tot subsidiëring te willen overgaan, vraagt de
fractie van de P.v.d.A. in het voorkomende geval met enige nadruk of het college
bereid is te proberen een vorm te vinden de deelneemster tegemoet te treden als
zij zou worden aangesproken voor de kosten, zodat zij dan in ieder geval in
staat gesteld wordt het project te blijven volgen.
De voorzitter bevestigt dat het college niet om inhoudelijk principiële redenen
met een negatief voorstel aan de raad gekomen is.
De overheid als zedenmeester is inderdaad een gevaarlijke zaak. Er moet voor
worden gewaakt dat de raad uitspraken doet of bepaalde projecten wel of geen
antwoord geven op de eigenlijke vragen van het leven.
Een gemeenteraad kan dat niet voor een ander uitmaken.
De reden dat afwijzend op het subsidieverzoek wordt beslist, is tweeledig.
Het projectbestuur Samenwerkingsverband Introductie Open Schoolwerkwijze
West-Brabant heeft gevraagd een principe-uitspraak omtrent subsidiëring te doen.
Als het gemeente-bestuur in principe besluit in het voorkomend geval te sub
sidiëren, ontstaat er een structurele last waarvan niet bekend is welke vorm
deze in de toekomst krijgt.
Voorts zou terzake de verordening voor sociaal-cultureel werk moeten worden aan
gepast. Als dit zou gebeuren heeft dat als consequentie dat niet alleen de
huidige deelneemster een beroep op de regeling kan doen, maar iedere inwoner
van de gemeente.
Het is niet mogelijk de verordening voor één inwoner aan te passen. Vandaar dat
het college voorstelt afwijzend op het subsidieverzoek te beslissen.
Het college is best bereid te bezien of er mogelijkheden zijn om in een andere
vorm de deelneemster aan het project uit onze gemeente tegemoet te treden als
zij zou worden aangesproken voor de kosten.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten geen subsidie beschikbaar
te stellen voor diegenen uit Willemstad die deelnemen aan het Open Schoolpro
gramma van het Samenwerkingsverband Introductie Open Schoolwerkwijze West-
Brabant.
Vaststelling van de wijze van vervoer voor leerlingen van scholen voor buiten-
gewoon onderwijs.
De heer Van der Sluijs zegt namens de fractie van het C.D.A. dat het een goede
zaak is dat er een regeling voor de wijze van vervoer van leerlingen van scholen
voor buitengewoon onderwijs wordt getroffen.
Onder punt 2 van de regeling is vermeld dat indien de leerling(e) op grond van
zijn/haar handicap en/of leeftijd niet zelfstandig kan reizen de leerling(e)
door ouder, voogd of verzorger wordt begeleid.
Gevraagd wordt wat de inhoud van dit punt concreet betekent. Is het op grond
van deze bepaling mogelijk dat de ouder, voogd of verzorger het kind met eigen
vervoer dagelijks naar school brengt en ophaalt?
De voorzitter stelt dat de heer Van der Sluijs eigenlijk moet vragen hoe de
minister van Onderwijs en Wetenschappen zich de concretisering van deze bepaling
voorstelt. De begeleiding van kinderen door ouders, voogden of verzorgers speelt
n de nieuwe regeling een rol. Deze regeling is weer zo'n schoolvoorbeeld hoe
et rijk tracht de eigen financiën te saneren. Tot 1 januari 1983 maakte de
vergoeding op grond van artikel 13 van de Lager-onderwijswet 1920 deel uit van
de algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
Bij de herbezinning over de financiële verhouding tussen het rijk en de gemeenten
s e vergoeding ex artikel 13 van de Lager-onderwijswet 1920 een doeluitkering
an net ministerie van Onderwijs en Wetenschappen geworden.
wnrü ditRbekend wfrd' was duidelijk dat de geldkraan wel dichtgedraaid zou gaan
en. ij circulaire d.d. 20 juli 1983 van genoemd ministerie is dit ook ge-
v^Tvomïn IT algemeenheid is dit niet ten onrechte geschied. Er zijn voorbeelden
an vormen van vervoer waarbij afgevraagd kan worden hoe het mogelijk is.
-Vanuit-