-j. j':
'id ;.:r:i'II,-»b nr. '0tX&WV:>V1y-V8ii"r
rèjasg ru-.Kini-.ifT
i' i?v I I -- i;-'v
rt r- -'V
3n '5
j rt i 1
-ijfty-hv--*)"'
-6-
Alvorens toepassing aan deze artikelen kan worden gegeven moeten de gedeputeerde
staten van Noord-Brabant verklaren hiertegen geen bezwaar te hebben.
Voordat de verklaring van geen bezwaar gevraagd wordt, komt het bouwplan ge
durende veertien dagen op de gemeente-secretarie ter inzage te liggen.
Iedereen kan dan bezwaren tegen het bouwplan indienen. Thans kan echter niet
voorspeld worden hoe de procedure af zal lopen. De afwijkingen van het geldende
en het vastgestelde plan zijn minimaal.
Redelijkerwijs mag worden aangenomen dat de gedeputeerde staten van Noord-
Brabant de verklaring van geen bezwaar afgeven.
Als de raad besluit tot herziening van het bestemmingsplan is het vrij zeker
dat er te zijner tijd bouwvergunning voor het ingediende bouwplan kan worden
verleend.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten:
I. te verklaren dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het perceel
kadastraal bekend gemeente Willemstad, sectie E nummer 1165, plaatselijk
bekend Voorstraat 44, een en ander zoals is aangegeven op de bij dit be
sluit behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekening;
II. te bepalen, dat dit besluit in werking treedt op 23 augustus 1983.
Subsidie-aanvraag ten behoeve van de Open School.
De heer Tuinman zegt namens zijn fractie dat het college in het voorstel spreekt
van een gemeente in de regio die niet tot subsidiëring wil overgaan vanwege
principiële bezwaren; de Open School zou geen antwoord geven op de eigenlijke
vragen van het leven.
Indien wel gesubsidieerd zou worden, zou dit uitgelegd kunnen worden als een
instemming met deze vorm van onderwijs.
Burgemeester en wethouders willen niet subsidiëren. De fractie van de P.v.d.A.
prijst zich gelukkig dat dat in Willemstad in ieder geval niet gebeurt vanuit
bovengenoemde argumentatie. Hoewel het gemeentebestuur in bepaalde gevallen een
zekere voorbeeldfunctie niet ontzegd mag worden, is het gemeentebestuur met de
hand op de knip als zedenmeester van zijn burgers een achterhaalde constructie.
Dat pas niet meer in deze tijd.
Vanuit welke motivering willen burgemeester en wethouders dan niet subsidiëren.
Dat is vanwege het beleid inzake nieuwe subsidies en de consequenties voor de
toekomst
De fractie van de P.v.d.A. is gevoelig voor de financiële argumentatie, in zo
verre dat het college probeert aan te tonen dat het wederom de gemeenten zijn
die met de gebakken peren zitten.
Er wordt een proefobject gestart in '77, dat wordt in '81 gestopt.
Vanwege de continuïteit wordt een nieuw project gestart.
Echter met één essentieel verschil: de volledige subsidiëring wordt afgeschaft
en de regering komt nu met de verrassende mededeling dat de gemeenten voortaan
zelf moeten bijdragen. Een nieuwe poging om - volgens de fractie van de P.v.d.A.—
goede zaken de nek om te draaien.
Open School-projeeten zijn zeer belangrijk. Juist hiermee worden mensen bereikt
die vroeger door verschillende oorzaken weinig of geen kansen op onderwijs gehad
hebben. Meestal zijn dit vrouwen. In emancipatie-opzicht is het dus belangrijk
dat vrouwen uit Willemstad mogelijkheden hebben hieraan deel te nemen.
Bij een tweejarig projekt voor één deelneemster kan de fractie van de P.v.d.A.
het nauwelijks met het college eens zijn te spreken van een nieuwe structurele
verplichting. Toch zou er gezien de onzekerheid omtrent het aantal deelnemers
in de komende jaren uiteindelijk wel van structurele lasten gesproken kunnen
gaan worden.
Het is daarom dat de fractie niet verlangt dat er een principe-uitspraak gedaan
wordt voor de toekomst, omdat dan de begrotingspositie van de gemeente wel
degelijk in het geding zou kunnen zijn.
-Nu-