-j. j': 'id ;.:r:i'II,-»b nr. '0tX&WV:>V1y-V8ii"r rèjasg ru-.Kini-.ifT i' i?v I I -- i;-'v rt r- -'V 3n '5 j rt i 1 -ijfty-hv--*)"' -6- Alvorens toepassing aan deze artikelen kan worden gegeven moeten de gedeputeerde staten van Noord-Brabant verklaren hiertegen geen bezwaar te hebben. Voordat de verklaring van geen bezwaar gevraagd wordt, komt het bouwplan ge durende veertien dagen op de gemeente-secretarie ter inzage te liggen. Iedereen kan dan bezwaren tegen het bouwplan indienen. Thans kan echter niet voorspeld worden hoe de procedure af zal lopen. De afwijkingen van het geldende en het vastgestelde plan zijn minimaal. Redelijkerwijs mag worden aangenomen dat de gedeputeerde staten van Noord- Brabant de verklaring van geen bezwaar afgeven. Als de raad besluit tot herziening van het bestemmingsplan is het vrij zeker dat er te zijner tijd bouwvergunning voor het ingediende bouwplan kan worden verleend. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten: I. te verklaren dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het perceel kadastraal bekend gemeente Willemstad, sectie E nummer 1165, plaatselijk bekend Voorstraat 44, een en ander zoals is aangegeven op de bij dit be sluit behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekening; II. te bepalen, dat dit besluit in werking treedt op 23 augustus 1983. Subsidie-aanvraag ten behoeve van de Open School. De heer Tuinman zegt namens zijn fractie dat het college in het voorstel spreekt van een gemeente in de regio die niet tot subsidiëring wil overgaan vanwege principiële bezwaren; de Open School zou geen antwoord geven op de eigenlijke vragen van het leven. Indien wel gesubsidieerd zou worden, zou dit uitgelegd kunnen worden als een instemming met deze vorm van onderwijs. Burgemeester en wethouders willen niet subsidiëren. De fractie van de P.v.d.A. prijst zich gelukkig dat dat in Willemstad in ieder geval niet gebeurt vanuit bovengenoemde argumentatie. Hoewel het gemeentebestuur in bepaalde gevallen een zekere voorbeeldfunctie niet ontzegd mag worden, is het gemeentebestuur met de hand op de knip als zedenmeester van zijn burgers een achterhaalde constructie. Dat pas niet meer in deze tijd. Vanuit welke motivering willen burgemeester en wethouders dan niet subsidiëren. Dat is vanwege het beleid inzake nieuwe subsidies en de consequenties voor de toekomst De fractie van de P.v.d.A. is gevoelig voor de financiële argumentatie, in zo verre dat het college probeert aan te tonen dat het wederom de gemeenten zijn die met de gebakken peren zitten. Er wordt een proefobject gestart in '77, dat wordt in '81 gestopt. Vanwege de continuïteit wordt een nieuw project gestart. Echter met één essentieel verschil: de volledige subsidiëring wordt afgeschaft en de regering komt nu met de verrassende mededeling dat de gemeenten voortaan zelf moeten bijdragen. Een nieuwe poging om - volgens de fractie van de P.v.d.A.— goede zaken de nek om te draaien. Open School-projeeten zijn zeer belangrijk. Juist hiermee worden mensen bereikt die vroeger door verschillende oorzaken weinig of geen kansen op onderwijs gehad hebben. Meestal zijn dit vrouwen. In emancipatie-opzicht is het dus belangrijk dat vrouwen uit Willemstad mogelijkheden hebben hieraan deel te nemen. Bij een tweejarig projekt voor één deelneemster kan de fractie van de P.v.d.A. het nauwelijks met het college eens zijn te spreken van een nieuwe structurele verplichting. Toch zou er gezien de onzekerheid omtrent het aantal deelnemers in de komende jaren uiteindelijk wel van structurele lasten gesproken kunnen gaan worden. Het is daarom dat de fractie niet verlangt dat er een principe-uitspraak gedaan wordt voor de toekomst, omdat dan de begrotingspositie van de gemeente wel degelijk in het geding zou kunnen zijn. -Nu-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1983 | | pagina 102