zBMmê
'■KA' VV'i'Jr/JU'.j
nu-
"-L f
§nxrrpw
-5-
Door de redaktie van het voorstel zou de indruk kunnen ontstaan dat de fractie van
de P.v.d.A. voor het plaatsen van voornoemde borden zou zijn geweest.
In dat geval doet u ons teveel eer aan. Mijn fractie heeft slechts gepleit voor 2
van de 4 borden, n.l. bord 21 (aan het begin en het eind van het pad, eventueel
met herhalingsborden ter hoogte van de speelvoorzieningen)Op de aansluitende paden
bepleitten wij bord 61, zoals elders in de wijk reeds is gerealiseerd. Er kan dus
geen sprake zijn van een woud van borden en dat is nu juist een van de argumenten
van de adviseur om het plaatsen van borden geen goede oplossing te vinden.
De opmerking dat het functioneren van verkeersmaatregelen geheel afhankelijk is van
een geregeld politietoezicht is er enerzijds één van ontnuchterende realiteit, maar
anderzijds de giller van het jaar.
Als dat waar zou zijn, hoeven we geen verkeersmaatregelen meer te nemen; we zouden
dan zelfs kunnen overwegen genomen verkeersmaatregelen in te trekken.
Men mag niet van de politie verwachten dat er geregeld toezicht gehouden wordt!
Dat kan niet.
Wij durven stellen dat het functioneren van verkeersmaatregelen niet geheel, maar
mede afhankelijk is van niet geregeld, maar steekproefsgewijs politietoezicht.
Voorts, maar dat is secundair, wijzen wij u nogmaals op de door ons meerdere malen
bepleite verbreding van het pad van 2.10 meter tot 3 meter.
Met betrekking tot de door de verkeersadviseur voorgestelde mogelijke oplossing
moet u ons uit de droom helpen. De adviseur bepleit een hindernis op enkele daar-
voor in aanmerking komende plaatsen. U spreekt over het plaatsen van een hindernis.
Vanwaar dit verschil?
Op welke wijze dacht u een hindernis te plaatsen, die het door u beoogde bewerk
stelligt? Aan het begin, in het midden, op het eind?
Waar dan ook geplaatst: ze zal de snelheid van de bromfietsen niet afremmen.
Op een groot gedeelte van het pad kan behoorlijk vaart gemaakt worden.
Of simpel om de hindernis heen gereden worden.
Door üw oplossing is het niet zeker dat bromfietsers het pad zullen mijden; door
onze oplossing ook niet, maar dan kan de politie tenminste verbaliserend optreden
en hoeven de langzame verkeersdeelnemers geen hindernis (hoe klein ook) te nemen.
De ongehinderde doorgang blijft dan voor hen gewaarborgd.
Het is geen zwart-wit kwestie.
Het een is niet 100% goed, het ander niet 100% fout. Toch vinden wij dat meer pleit
voor onze gedachtengang
De voorzitter zegt dat de heer Tuinman nog eens geschilderd heeft wat voor problemen
een pad, waarover nu wordt gesproken, met zich kan meebrengen.
Het is inderdaad juist dat, welke maatregel ook genomen wordt deze altijd voor en
tegens heeft. Het is inderdaad geen zwart-wit kwestie.
Een gevaar vormen de bromfietsers. Enkele malen hebben de voorzitter klachten be
reikt dat het pad voor de voetganger ook gevaar oplevert omdat er gefietst wordt.
Dat zijn beoordelingsfeiten die voor de een veel zwaarder wegen dan voor de ander.
De opmerking van de fractie van de P.v.d.A. over het geregeld politietoezicht is
juist. Het is jammer om te moeten zeggen en dat geldt niet alleen in Willemstad,
dat het treffen van verkeersmaatregelen op dit moment in hoge mate afhankelijk is
van het zeer geregelde politietoezicht, wanneer beperkende maatregelen in ieder
geval het gemak van de mens aantasten.
In de vesting is dit ieder weekend weer te constateren. Hetzelfde geldt eigenlijk
voor dit pad, waarvan de mensen gewend zijn vanaf de aanleg er over te fietsen.
Het plaatsen van een bord waardoor het fietsen over het pad verboden wordt, zal
naar de mening van de voorzitter weinig effect hebben. Het geregelde toezicht is
een noodzaak voor het goed functioneren van die maatregel.
Gesteld is dat er steekproefsgewijs toezicht zou kunnen worden gehouden.
Niet vergeten mag worden dat het advies aan het college vanuit een politionele in
valshoek is geschreven. De fractie van de P.v.d.A. beziet de zaak uit een andere
invalshoek. Daardoor is zij tot een andere stellingname gekomen.
De voorzitter kan volledig achter de uitspraak van de rijkspolitie staan wanneer
gesteld wordt dat dit soort maatregelen, die voor vele mensen opeens een ernstige
beperking van hun activiteiten op die plaatsen inhouden, alleen maar geëffectueerd
kunnen worden al er een zeer geregeld toezicht op gehouden wordt.