a: i a'r .1 jnóg.- -10- Namelijk vóór 27 juli a.s. moet de aanvraag om subsidie in ',s-Hertogenbosch zijn. Het ligt niet in de bedoeling dat het totale werk in zijn geheel wordt aanbesteed, maar dit zal in twee of drie gedeelten geschieden. De voorzitter zegt dat het advies van de heer de Visser over het voorkomen van schade aan de afwateringssluis met omgeving door het afmeren van schepen zal worden meegenomen Bij de uitvoering van het werk zal worden bekeken of het in de praktijk uitvoerbaar is. De kosten van herbestrating riolering e.d. zijn volgens de voorzitter niet in de prijs begrepen. In het genoemde bedrag zit alleen het restaureren van de muur van het peilhuis tot in de hoek bij Post; deze basaltmuur verkeert nog in een goede staat. Verder is het de bedoeling dat een stalen damwand wordt geslagen van de hoek bij Post tot aan de molen. Indien waar is wat ons is voorgehouden kan de kademuur dan weer honderd jaar mee. Ook wordt het heultje dat de oude haven met de jachthaven verbindt en toegang geeft tot de voormalige scheepswerf hersteld. Er is dus geen sprake van riolering of bestrating. De heer van den Hil dacht dat er ongeveer 10 jaar geleden al een stalen damwand van 20 meter was aangebracht voor de pakhuizen bij van Dis en vraagt of dit stuk wordt gehandhaafd. De voorzitter zegt dat het gehele stuk wordt voorzien van een stalen damwand; het is ook maar een fractie van het geheel. De heer de Visser corrigeert het gezegde, daar de stalen damwand voor de oorlog is geslagen, dat kun je zien aan de scherfschade door explosies. Wat de heer van den Hil bedoelt is een houten wand. Een stalen damwand aan de houten damwand koppelen lukt nooit goed, zodat ook dit gedeelte vervangen moet worden. De voorzitter zegt dat dit hem niet bekend is, maar wel dat er bij de Molen een stukje stalen damwand is. Het voorstel van het college is een voorlopige aanbieding. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten voorlopig een krediet van 900.000,beschikbaar te stellen voor het restaureren van de kademuur aan de Benedenkademits van het Rijk in totaal hiervan op een bijdrage van 280.000, kan worden gerekend. De voorzitter deelt mede dat er een aanvullend agendapunt is, te weten een initia tiefvoorstel van de Partij van de Arbeid, luidende als volgt: "Onder verwijzing naar de argumentatie in eerdere vergaderingen en naar aanleiding van het uitblijven van een voorstel van burgemeester en wethouders stelt de fractie van de Partij van de Arbeid voor het vorig jaar gestarte experiment met éénrichtingsverkeer door de Waterpoort nu voor de rest van het seizoen voort te zetten". Dit voorstel moet afgehandeldworden volgens het reglement van orde. Artikel 26 gaat hierover en bepaalt dat zo'n voorstel binnen 2 maal 24 uur- schriftelijk bij de voorzitter moet worden ingediend. Deze tijdsduur is niet precies gehaald, maar de voorzitter ziet niet in waarom het voorstel niet op de agenda geplaatst kan worden. Verder moet volgens het reglement van orde aan de raadsleden gevraagd worden of dit voorstel in deze vergadering kan worden behandeld. Na hoofdelijke stemming blijkt dat alle leden er voor zijn dat het voorstel op de agenda geplaatst wordt en dat de stemmen staken bij 5 voor en 5 tegen wat betreft de behandeling van het voorstel in deze vergadering; voor stemden de heren A.A. Kamp A. Voogt, J.K. Munters, drs. L.F. Manneke en P.W. de Visser, tegen stemden: de heren 1. van der Sluijs, W.P. van den Enden, K. Dane, C. Versteeg,en P. van den Hil. De voorzitter zegt dat volgens de gemeentewet bij staken van stemmen het voorstel wordt aangehouden tot de volgende vergadering. De heer van der Sluijs geeft als toelichting dat zijn fractie van mening is dat het voorstel eerst behandeld dient te worden in de bestaande verkeersgroep -Rondvraag-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 91