-7- De voorzitter is verheugd dat alle fracties de urgentie van de voorgestelde maatregelen zien. Het zijn ingrijpende maatregelen. Er gaat een behoorlijk aantal parkeerplaatsen verloren. Gezien de toestand van de kadewanden is het noodzakelijk nu maatregelen te nemen. Parkeren bij het voormalig graanpakhuis toestaan is een verschrikkelijk moeilijke zaak. Wanneer onmiddellijk na een bocht een verkeersmaatregel genomen wordt rijden de auto's in een fuik. De voertuigen zullen aldaar moeten draaien. Dit zal een grote chaos worden. Het is ook een gegeven dat als er op een bepaalde plaats iemand een auto parkeert, anderen er hun auto vóór en achter zullen plaatsen. De Benedenkade kan niet zodanig worden afgesloten dat er helemaal geen verkeer over kan. Er zal wel licht een beperkt aantal ontheffingen gegeven moeten worden. Burgemeester en wethouders zullen de ontheffingen wel soepel maar zeer kritisch verlenen. Wat het toestaan van eenzijdig parkeren op de Bovenkade betreft, zou komende uit de Achterstraat aan de achterkant van het voormalig graanpakhuis gepar keerd kunnen worden. Hiertegen behoeven niet al te veel bezwaren te bestaan. Vroeger werd hier ook geparkeerd. De chaos moet echter niet groter gemaakt worden dan deze al is. De te nemen maatregelen kunnen wel tijdelijke maatregelen worden genoemd en zijn wellicht tijdelijke maatregelen, maar de tijdelijkheid is niet te overzien, Niet bekend is voor hoelang de maatregelen moeten gaan gelden. Het zou best eens kunnen zijn, wetend dat de Benedenkade moet worden heringericht, dat het gemeentebestuur zo gecharmeerd is van het autovrije gedeelte dat de maatregelen een blijvend karakter krijgen. De maatregel geldt in beginsel voor de termijn zolang de kademuur niet is gerestaureerd. De afgemeerde of af te meren boten geven niet de grootste problemen. Dat is het straatverkeer dat druk teweeg brengt op de kademuur waardoor de situatie ontstaat dat er grond onder en tussen de kademuur door de haven in gaat. Omtrent het afmeren van schepen zal met de havenmeester worden gesproken. Overwogen zou kunnen worden fietsers op het gedeelte Benedenkade toe te staan. Dit zou dan uitsluitend moeten worden toegestaan vanuit de Achterstraat. De heer van den Hil denkt dat parkeren op de Benedenkade bij het graanpakhuis inderdaad zeer veel verwarring teweeg kan brengen. Begrepen is dat de ontheffingen soepel doch kritisch zullen worden verleend. Gevraagd wordt of er staande de vergadering een beslissing kan worden genomen omtrent het parkeren op de Bovenkade. voorzitter antwoordt dat het laatstgenoemde zeer wel mogelijk is. Hij zou terzake gaarne de reactie van de andere fracties vernemen. De heer Tuinman begrijpt niet goed waarom de voorzitter de fietsers slechts vanuit de Achterstraat over de Benedenkade wilt doen rijden. De voorzitter wijst er op als een fietser de Benedenkade vanaf hotel Bellevue richting d' Orangemolen rijdt dan vervolgens rechtsaf de Bovenkade opgaat. Dat is een zinloze tocht. Wanneer niet rechtsaf geslagen wordt zou de fietser tegen het eenrichtingsverkeer in de Achterstraat inrijden. Dat moet voorkomen worden. De heer Versteeg deelt mede dat de fractie van het C.D.A. geen moeite heeft met het voorgestelde parkeren op de Bovenkade. Het is in feite herinvoering van een situatie die er jarenlang geweest is. Er kunnen ongeveer 10 auto's geparkeerd worden. De heer Tuinman denkt dat als op zijn suggestie ingegaan wordt alle borden model 11 van bijlage II Reglement verkeersregels en verkeerstekens vervallen. Voor twee verkeersborden model 11 komen twee borden model 12 in de plaats. Dit betekent een gesloten verklaring in beide richtingen vervangen door een geslotenverklaring in één richting. Bord model 11 bij d' Orangemolen, moet vervangen worden door bord model 20 en bord model 21, respectievelijk gesloten verklaring voor alle motorvoertuigen en een geslotenverklaring voor bromfietsen met inwerkingzijnde motor. Als dat het geval is kan aan het einde van de Achter straat onder bord model 11 bord model 14 vervallen. Dit bord houdt een ver plichte rijrichting voor alle verkeer in. Dat bord vervalt omdat de fietsers gelegenheid gegeven is om op de Benedenkade te fietsen. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 74