-3- en wethouders gericht is op de bescherming van de voetganger. Maar elke logi ca ontbreekt als die bescherming ten koste gaat van de bescherming van de fietser. Door het weren van fietsers van het pad helpt meh juist de kwetsbaar heid en dergelijke van die groep verkeersdeelnemers te vergroten. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn! Op hoorzittingen met betrekking tot de -verkeer- en parkeersituatie in plan Noordlangeweg heeft met name de voorzitter er geen twijfel over laten bestaan dat het pad Ds.Schoutenlaan/DsSanderslaan-Hogeweg een voetpad is, maarook dat fietsen op dat pad gedoogd zou worden. Van die lijn wijkt het college nu af. Wij denken dat deze nieuwe lijn - om eerder vermelde redenen - niet in het belang is van fietsers in het algemeen en in het bijzonder van de schoolgaande jeugd en van de ouders die vrijwel elke werkdag 4 x per dag hun kinderen op de fiets naar school brengen en van school halen. Kortom: het formeel sluiten van het pad voor fietsers kunnen wij niet zien als een maat regel ter bevordering van de leefbaarheid in plan Noordlangeweg, met name vanuit het oogpunt verkeersveiligheid. In de raadsvergadering van september 1979 heei't de P.v.d.A.-fractie een even tuele verbreding bepleit gezien de dubbele functie van het pad. Wij hebben over dit pad altijd gesproken als over een fiets-/voetpadmede omdat het pad zó functioneert. In de raadsvergadering van december 1979, toen de eigendomsoverdracht van strookjes grond in bestemmingsplan Noordlangeweg aan de orde was, hebben wij het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het pad ge waarschuwd dat door het toenmalige voorstel tot eigendomsoverdracht het col lege de mogelijkheid vergooide tot volledige aanpassing van dit pad. Het lijkt erop dat het college op die weg voortgaat. Het lijkt ons onverstandig. Hoewel het momenteel niet aan de orde is, wagen we het nog maar eens u een verbreding in overweging te geven. In dit kader merken wij op dat de breedte van het pad DsSchoutenlaan/DsSanderslaan-Hogeweg 7 tegels oftewel 2.10 meter is. De breedte van het voet-/fietspad tussen Helwijk en Willemstad is 10 tegels oftewel 3.00 meter. En dat is kennelijk voldoende voor een dubbele functie van het pad. In het jaaroverzicht 1980 van de Groepscommandant der Rijkspolitie te Steen bergen, de heer Van der Muuren, wordt met betrekking tot de behandeling van verkeersongevallen gesteld dat het totaal aantal aanrijdingen binnen de be bouwde kom van Willemstad 24 heeft bedragen. Met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid mag worden aangenomen dat er hiervan geen op het pad Ds.Schouten laan/Ds. S-ander 1 aan-Hcgeweg heeft plaatsgevonden. Dit door u aangevoerde argument telt dus niet mee. Ook uit persoonlijke ervaring kan ik meedelen niets (op welke wijze dan ook) van aanrijdingen te hebben gemerkt. Mijn fractie kan wel met u meevoelen voor wat betreft de overlast die wordt veroorzaakt door bromfietsers. Dit is een steekhoudend argument. Mijn fractie- zou dan ook voor dit pad een oplossing willen bepleiten die zowel voetgangers als fietsers beschermt en derhalve stellen wij u voor bord nr. 21 (verbods bord bromfietsen) te plaatsen in plaats van bord 61 (voetpad) Het mes snijdt dan aan twee kanten: a. de verkeersveiligheid wordt bevorderd; b. de Rijkspolitie heeft formeel de bevoegdheid overtredende bromfietsers te verbaliseren. Voor wat betreft het pad Singel kunnen wij met uw voorstel meegaan. De breedte van dit pad (5 tegels oftewel 1.50 meter) nodigt nauwelijks uit tot andere verkeersactiviteiten dan "lopen". Toch gebeurt het regelmatig dat erover ge fietst wordt. Dat kan niet. Met betrekking tot de bij het voorstel behorende tekening willen wij gaarne ook nog een opmerking maken aan de hand van een situatieschets. Situatie A: In overweging wordt gegeven bord 61 daar te plaatsen waar de be planting begint tussen voetpad en wegdek van het Steenpad. Situatie BOp de door u bij de stukken gevoegde tekening ontbreekt het "oude" -voetpad-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 50