-6-
Per saldo zijn de lasten dus ƒ.8.741,21 lager.
De lasten voor het eerste jaar ten aanzien van het verbreden en asfalteren van
het rijwielpad Boudewijn Drenkwaartlaan-Folke Bernadottelaan bedragen ƒ.7.750,
Deze lasten kunnen bestreden worden uit de lastenbesparing ad ƒ.8.741,21 van
het voet»/rijwielpad Helwijk-Willemstad. Uiteindelijk kan nog ƒ.991,21 worden
toegevoegd aan de post onvoorziene uitgaven.
De heer Manneke vraagt hoe het college komt aan het bedrag van ƒ.227.192,50.
De voorzitter antwoordt dat dit bedrag voortvloeit uit een subsidie-toezegging
van gedeputeerde staten.
In de begroting 1981 was een bedrag geraamd voor de investering ten behoeve
van de aanleg van het voet-rijwielpad Helwijk-Willemstad van 503.000,De
helft van dit bedrag zijn de subsidiabele kosten ten aanzien van de Wet Uit
kering Wegen. Gedeputeerde staten van Noord-Brabant hebben de geraamde sub
sidiabele kosten nader vastgesteld op ƒ.227.192,50.
De heer van den Enden heeft de vinger op een zere plek gelegd. Het is juist
dat de raad in het verleden gesteld heeft dat voor dergelijke werken niet
slechts bij één aannemer prijs opgevraagd mag worden.
Het college heeft dan ook afgesproken dat voor uit te voeren grote werken steeds
meerdere bedrijven uitgenodigd zullen worden om in te schrijven. In het voor
liggend geval konden geen andere bedrijven meer worden uitgenodigd om in te
schrijven omdat er bij het bedrijf dat thans een offerte heeft gedaan vorig
jaar op vrij laconieke wijze een prijsvergelijking is gevraagd.
Op dat moment was het werk besmet en kon het college geen andere weg meer
begaan. Het werk was gemeld.
In de toekomst zal het college een dergelijke gang van zaken voorkomen.
De heer Manneke neemt aan dat de oversteekplaats wel voldoende bewijzerd zal
worden. Hoewel buiten de orde merkt de heer Manneke nog op dat het zijn fractie
bijzonder verheugt dat de essen langs het Steenpad reeds geplant zijn.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet van ƒ.50.000,
beschikbaar .te stellen voor het verbreden en asfalteren van het gedeelte rij
wielpad Boudewijn Drenkwaartlaan-Folke Bernadottelaan en de begroting 1981 te
wijzigen als in het voorstel is omschreven.
Krediet voor het verleggen van het havenkantoor, verlenging van de passanten-
steiger en het maken van vaste ligplaatsen in de jachthaven.
De heer de Visser deelt mede dat de fractie van de P.v.d.A. accoord kan gaan
met het verplaatsen van het havenkantoor. Uiteraard heeft dat tot gevolg dat
de steiger verlengd moet worden. Gevraagd wordt nogmaals te onderzoeken of er
wel voldoende ruimte over blijft voor de in- en uitvaart tussen de nieuw aan
te brengen boxen en de oever aan de Redance-zijde
De heer Manneke zegt dat het probleem van de in- en uitvaart de fractie van de
V.V.Bi ock treft. Aan de zijde van de Redance passeren veel minder schepen dan
aan de andere zijde omdat de boxen aldaar kleiner zijn en omdat daar derhalve
ook kleinere schepen liggen. De boxen die nu zijn gepland aan de linker zijde
als men de jachthaven binnen komt, zullen de in- en uitvaart van de jachthaven
zelf toch wel een stuk moeilijker maken. Heeft het college niet overwogen het
havenkantoor aan de andere zijde van het steiger te leggen en wel in de lengte
richting. Juist de in— en uitvaart voor schepen die per definitie daar lang
zaam varen zal zeker nog wel eens moeilijkheden opleveren.
Ten aanzien van het pand Benedenkade 10 heeft het college overvragen om in de
garage van deze woning een sanitaire voorziening te treffen. De hoogte van de
exploitatielasten zijn er oorzaak van dat zulks een onhaalbare zaak is. De
fractie van de V.V.D. is van oordeel dat er nodig aandacht besteed moet worden
aan de vervuiling van de haven. Er zullen voorzieningen getroffen moeten worden.
Het grote aantal schepen dat de haven in het seizoen aandoet, doet de fractie
van de V.V.D. denken dat wellicht binnen afzienbare tijd een situatie gaat
ontstaan die zich ook in andere havens, met name Middelharnisvoordoet.
-In-