ifiS -5- 1. te verklaren, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het gebied der gemeente Willemstad dat thans het huidige bestemmingsplan Bovensluis omvat, een en ander zoals aangegeven staat op de bij het besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekening; 2. te bepalen, dat het verboden is binnen het onder 1 genoemde gebied zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van burgemeester en wethouders bepaalde werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren, te doen of te laten uitvoeren; 3. te bepaler, dat dit besluit in werking treedt op 11 maart 1981. Beschikbaar stellen van een krediet voor het verbreden en asfalteren van een gedeelte van het rijwielpad Boudewijn Drenkwaartlaan-Folke Bernadottelaan. De heer Manneke vraagt of het college denkt dat de verkeersveiligheid verbe terd wordt nu de verplichte oversteek voor fietsers van het Steenpad bij de Boudewijn Drenkwaartlaan komt te vervallen. Voorts wordt er op gewezen dat het wenselijk is dat tijdig een groenbeplanting wordt aangebracht nu een parkeervoorziening is gedacht op het gedeelte van het fietspad dat aan de overzijde van het Steenpad, vanaf de Boudewijn Drenkwaart- lcian tot aan de Menno van Coehoornstraatkomt te vervallen. Op deze wijze kunnen de aldaar te parkeren auto's aan het gezicht onttrokken worden. Tenslotte heeft de fractie van de V.V.D. wat moeite met de berekening op blad zijde 2 van het voorstel van het college. Zo wordt er op zeven cijfers achter de komma nauwkeurig rente berekend. Gevraagd wordt of het college de berekening wat toe kan lichten. De heer Tuinman roept in de herinnering dat de fractie van de P.v.d.A. reeds meerdere malen de gevaarlijke oversteek op de huidige locatie heeft beklemtoond. De fractie van de P.v.d.A. is dan ook blij met de door het college aangedragen oplossing. Zij kan zich van harte in het door burgemeester en wethouders ge schetste veiligheidsbeleid vinden. De heer van den Enden wijst er op dat slechts bij éé-n bedrijf prijsopgave voor de uitvoering der werkzaamheden is gevraagd. Waarom is dit gebeurd. Voorts wordt gevraagd waarom het college geen rekening heeft gehouden met de door de ver schillende fracties reeds meerdere malen gemaakte opmerking dat voor werken die een dergelijke uitgave vergen bij meerdere bedrijven prijsopgave moet worden gevraagd Bij een eventueel volgend soortgelijk voorstel zou de fractie van het C.D.A. weieens wat meer moeite kunnen hebben met het feit dat slechts door één bedrijf prijsopgave is gedaan. Voor het overige kan de fractie van het C.D.A. wel met het voorstel van het college accoord gaan. De voorzitter antwoordt dat de verplichte oversteek voor fietsers van het Steenpad inderdaad een gevaarlijke oversteek is. De oversteek die nu gecreëerd gaat worden aan het einde van de Folke Bernadotte laan is in ieder geval verkeerstechnisch veel veiliger. De geplande parkeervoorziening op het gedeelte van het overbodig geworden fiets pad, gaat alleen gebruikt worden als extra parkeergelegenheid bij bijzondere gelegenheden. Het wordt geen ingerichte parkeerruimte. Derhalve is het niet nodig een groenbeplanting aan te brengen. Op bladzijde 2 van het voorstel van het college is een annuïteiten—berekening weergegeven. Er is bij de begroting 1981 uitgegaan van een uitkering aan de gemeente op grond van de V/et Uitkering Wegen ten aanzien van het voet-/'rijwielpad Helwijk- Willemstad van een bedrag van ƒ.24.850,Aangezien de werkelijke kosten van de aanleg van dat voet-/rijwielpad minder hebben bedragen dan was geraamd, be draagt de werkelijke uitkering ƒ.21.752,—. De werkelijke lasten zijn ƒ.11.539,21 minder dan was geraamd. Tengevolge hiervan ontvangt de gemeente ƒ.2.798, minder cp grond van de Wet Uitkering Wegen. -Per-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 29