I -14- In onze economie zijn ongeveer 1,3 miljoen ambtenaren werkzaam. Dat zijn heel wat meer mensen dan in de middenstand, de handel, de nijverheid en de indu strie tezamen. Daardoor is het beeld scheefgetrokken. Het ontwarren zal een vreselijk moeilijke operatie zijn. Een banenplan van vele miljarden dat slechts 5000 nieuwe ambtenaren werk zal geven zal toch niet veel oplossen. Nog een algemene opmerking. Op het einde van de aanbiedingsnota rept u zelf over het profijtbeginsel. Het verheugt ons dat u nu duidelijk het profijtbe ginsel voor de gemeentelijke huishouding onderstreept. Wij hebben daar reeds eerder op aangedrongen. Het onderstrepen van dit pro fijtbeginsel houdt echter wel in dat u tevens duidelijk kenbaar zult moeten maken in de begroting welke kosten gemaakt worden voor de diverse activiteiten afzonderlijk. Dit laatste is in de voor ons liggende begroting naar onze mening nog onvoldoende gebeurd. Algemeen De begroting voor 1982 is weer sluitend. Vermoedelijk is het de laatste keer dat dit het geval is. Burgemeester en wethouders hebben zelf in de aanbiedings brief al aangegeven dat de financiële druk steeds groter wordt. Evenals vorig jaar is de sluitende begroting een gevolg van de eerder genomen besluiten tot verhoging van de gemeentelijke belastingen en rechten. Onder andere werden hiervoor de onroerend-goedbelastingen met het wettig maxi male percentage verhoogd. De V.V.D. fractie vindt dat de druk op deze belas ting in de komende jaren niet te groot mag worden. Het regeeraccoord gaat er van uit dat er geen belastingverhogingen meer zullen komen. De Tweede Kamer houdt zich daar niet aan, zoals we afgelopen week hebben kunnen zien. De V.V.D. meent ook dat we niet langs een omweg, via gemeentelijke belastingen netto-inkomens verder moeten afromen. De algehele economische situatie legt een zware last op de gemeentebesturen. Het credo voor de komende jaren is consolidatie. Dat betekent dat er weinig of geen ruimte is voor nieuwe projecten. En het betekent ook dat er prioriteiten gesteld moeten worden. Prioriteiten kunnen alleen dan gesteld worden, indien er een weldoordachte af weging van tevoren heeft plaats gevonden. Het is misschien een stokpaardje van mijn fractie, maar in het kader van de begroting voor 1982 wil ik nogmaals wijzen op het belang van de afbakening van verantwoordelijkheden binnen het college. Die politieke duidelijkheid is toch het minste dat aan de raad en de burgers gegeven mag worden. Het kost heus niks. Op pagina 2 van de aanbiedingsbrief stelt u, dat de gemeente wordt geconfron teerd met ombuigingsmaatregelen en dat dit gevolgen zal hebben voor het ver enigingsleven Vorig jaar reeds hebben wij ervoor gewaarschuwd dat wij bij de begroting voor 1982 met ombuigingsmaatregelen geconfronteerd zouden worden. Ook hebben wij toen aangegeven, dat een mogelijke oplossing (verlichting) ge vonden zou kunnen worden in het verder stimuleren van de zelfwerkzaamheid van de burgers. Wij betreuren het, dat de aanzetten (stimulansen) hiertoe nog niet voldoende vanuit het college zijn gekomen. Op pagina 7 vinden wij onder hoofdstuk investeringsplannen een post van ƒ1. 215.500, voor de kosten van diverse bestemmingsplannen. Hoe groot is het bedrag dat het college voor 1982 denkt nodig te hebben? Wij vragen u om juist deze post in 1982 zeer kritisch in de gaten te houden. Misschien is het mogelijk door bijvoorbeeld het kombineren van meerdere wijzi gingen of het doorberekenen van kosten aan wijzigingsveroorzakers deze post te verlagen. Een van de grootste problemen, waarvoor de gemeente Willemstad is geplaatst, is de woningbouw. -In-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 156