*1 -5- Met Rijkswaterstaat zou misschien nog eens gesproken kunnen worden over een verbod om af te meren bij de jachtensluis. Wanneer dat gesprek geen positieve resultaten geeft, kan het gemeentebestuur wellicht maatregelen nemen, door alleen toegang te geven tot de gemeente lijke sanitaire voorzieningen tegen betaling. De fractie van het C.D.A. is er zich wel van bewust dat aanschaf van bij voorbeeld een rnuntapparaat een kostbare zaak is. De mogelijkheid zou in ieder geval onderzocht kunnen worden. Ook zou onderzocht moeten worden om hoeveel passanten het gaat, die de ge meentelijke havens aandoen en na enkele uren weer vertrekken. De fractie van het C.D.A. is dus voor handhaving van de huidige regeling, te weten: havengeld voor de passanten gerekend per overnachting. De heer van den Hil deelt mede dat de fractie van de V.V.D. geen moeite heeft met het voorstel van burgemeester en wethouders om de havengeld tarieven met 4% te verhogen. Het argument dat deze verhoging nodig is om de stijging van de loon- en onderhoudskosten te dekken vindt de fractie van de V.V.D. juist. Het argument om de tarieven te verhogen in verband met de uitbreiding van de sanitaire voorzieningen ligt moeilijker. Eerst moet de uitbreiding gerealiseerd zijn of verbeteringen aangebracht zijn voordat de tarieven verhoogd worden. Nu gaat meer geld gevraagd worden voor voorzieningen die er nog niet zijn. De fractie van de V.V.D. heeft ook de nodige problemen met het voorstel van het college om de passanten per dag of voor een gedeelte van een dag te laten betalen in plaats van per overnachting. Wanneer het voorstel aangenomen wordt betekent dit dat een passant door met zijn schip de havens binnen te varen en aan te leggen reeds havengeld verschuldigd is. Passanten die enkel de havens aandoen om te provianderen worden wel zwaar gestraft. Ongetwijfeld zal het provianderen in Willemstad door passanten sterk verminderen omdat zulks te duur wordt ten gevolge van het verschuldigde havengeld. De fractie van de V.V.D. stelt dan ook voor artikel 12 van de thans nog geldende verordening te handhaven. Wanneer het college deze vrijstellings bepaling te ver vindt gaan omdat schepen hierdoor de gehele dag gratis in de havens kunnen liggen om 's avonds te vertrekken voor een gratis overnachting bij de jachtensluis, geeft de fractie van de V.V.D. in over- weging in de Haven- en opslaggeldverordening een bepaalde tijdsduur op te nemen gedurende welke gratis in de havens kan worden aangelegd om te provianderen of voor kerkbezoek. Zo zou bijvoorbeeld de eerste zes uren dat aangelegd wordt vrijstelling kunnen worden verleend van de verplichting tot betaling van havengeld. Hierdoor wordt het mogelijk de passanten wier schip de gehele dag in de havens ligt en die 's avonds vertrekken naar de jachtensluis toch haven geld in rekening te brengen. De heer de Visser zegt vrijwel alle overwegingen in het voorstel van het college buiten beschouwing latend,de fractie van de P.v.d.A." van mening is dat het college niet alle consequenties van de voorgenomen wijziging van de verorde ning even goed heeft overzien. Daarom wordt burgemeester en wethouders voorgesteld dit voorstel terug te nemen om zich er nog eenmaal over te buigen, wellicht samen met belang hebbenden De voorzitter antwoordt dat met Rijkswaterstaat al eens gesproken is over een afmeerverbod voor overnachtingen bij de jachtensluis. Er is indertijd door een passant die bij het jachtensluiscomplex overnachtte een proefproces uitgelokt. Uitgesproken is dat er sprake is van rijkswateren. Dit water mag niet afgesloten worden. Het is hierdoor onmogelijk een verbod in te stellen om af te meren bij de jachtensluis om aldaar te overnachten. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 119