Wv'rrvM. -f-j'rs/ JW ho .i r\ i :ïf .-Jvtsi bl A r ;,,'TOov qc.c>- of) i ~v -i-p.q. he rJ't 3V :ow'( rn-- "ni j'hol ■hbr. -! ,i 5S9J3100! -ohm -11- Verkeerstechnisch gezien is dit onaanvaardbaar. Het grootste bezwaar van de fractie van de V.V.D. luidt als volgt. Er is een werkgroep ingesteld om alle verkeers- en parkeerproblemen eens goed op een rijtje te zetten. Die werkgroep hoopt dit najaar een eindrapport te kunnen uit brengen waarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen in vermeld staan. Aan de hand van dat rapport kan de raad, nadat de bevolking terzake terdege is geïnformeerd, allerlei maatregelen nemen. Er moet niet één maatregel uitgelicht worden, zoals de fractie van de P.v.d.A. thans voorstelt. Te zijner tijd zal er een complex van maatregelen moeten worden genomen voor de gehele vesting. De meerderheid van de werkgroep en de daaraan toegevoegde adviseurs wijzen in dit stadium de instelling van eenrichtingsverkeer bij de Waterpoort af. Gezien en gehoord deze argumenten kan de fractie van de V.V.D. het initiatiefvoor stel niet ondersteunen. De heer van der Sluijs zegt dat de fractie van het C.D.A. vindt dat het wel of niet instellen van eenrichtingsverkeer binnen een totaal pakket van maatregelen eerst dient te worden afgewogen door de werkgroep verkeers- en parkeerproblematiek. Alvorens terzake besluiten te nemen moet die werkgroep eerst haar eindrapport hebben uitgebracht. De fractie van het C.D.A. kan derhalve niet accoord gaan met het voorstel, van de fractie van de P.v.d.A. De heer de Visser denkt dat de leden van de fractie's van het C.D.A. en de V.V.D. niet goed geluisterd hebben. De fractie van de P.v.d.A. wilt geen eenrichtingsver keer instellen, maar een experiment vervolgen, waartoe de raad unaniem in 1980 heeft besloten. De omstandigheden waaronder de proef dat jaar is gehouden waren zodanig dat niet een duidelijk beeld is gekregen welke voor- of nadelen er aan deze maatregel zaten. Vandaar dat een lid uit de fractie van de P.v.d.A. dit voorjaar in de werkgroep verkeers- en parkeerproblema'tiekheeft voorgesteld het experiment te vervolgen. De fractie van de P.v.d.A. wilt in feite hetzelfde wat de andere fractie's willen, namelijk meer mogelijkheden inbrengen in de standpuntvorming van de werkgroep om trent een eventuele verkeersmaatregel voor de Waterpoort. De gevolgen van een maatregel worden eerst pas duidelijk als over een langere ter mijn die maatregel heeft gegolden. Zo zou bij een vervolg-experiment duidelijk kunnen worden of automobilisten bij eenrichtingsverkeer vanuit de vesting eerder geneigd zijn hun auto op het havenhoofd te parkeren. In 1980 is gezien de korte duur van het experiment en de weersomstandigheden geen duidelijk beeld omtrent de effecten van de maatregel ontstaan. De fractie van de P.v.d.A. zou daarom over een langere periode het experiment willen voortzetten. De fractie wil zeker geen definitieve maatregel instellen. De voorzitter vindt dat de heer de Visser terecht heeft geconstateerd dat de meningen over deze zaak, zowel in de werkgroep als in het college, verdeeld zijn. De meerderheid van burgemeester en wethouders voelt op dit moment niet voor een herhaling van het experiment. Een minderheid van het college is daar wel een voorstander van. De voorzitter wilt beklemtonen dat de heer de Visser heeft gezegd dat het de fractie van de P.v.d.A. niet gaat om definitief eenrichtingsverkeer voor de Water poort in te stellen, maar om deze maatregel bij wijze van experiment te herhalen om de effecten nader te kunnen beschouwen. De voorzitter vindt dan dat de fractie van de P.v.d.A. ontzettend goed moet weten welke effecten gemeten gaan worden, wat de gevolgen zijn en hoe het experiment be geleid gaat worden. De wijze waarop het experiment in 1980 uitgevoerd is, was een voorbeeld hoe een experiment niet gehouden moet worden. Uitgangspunt had moeten zijn dat door middel van objectieve metingen vastgesteld was geworden of tengevolge van deze maatregel het parkeren van toeristisch verkeer buiten de vesting was toegenomen en tegelijkertijd of het rondrijden en parkeren door toeristisch verkeer in de vesting is afgenomen. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 104