V -10- Tenslotte, heeft de fractie van de Partij van de Arbeid wel een kanttekening bij de te volgen procedure. Is het niet een beetje vreemd dat eerst het krediet goedge keurd wordt en daarna aannemers in de gelegenheid worden gesteld in te schrijven?" De heer van den Enden deelt mede dat ook de fractie van het C.D.A. verheugd is dat dit werk wordt uitgevoerd. Het advies van de beplantingswerkgroep voor Helwijk en de uitgebreide kostenraming zijn een compliment waard. De voorzitter antwoordt dat de opmerking omtrent de trottoirbanden doorgegeven zal worden aan de afdeling openbare werken. In de vergadering van het college is er ook wel eens discussie over het feit dat eerst de voorbereidende werkzaamheden worden gedaan en dat daarna drie bedrijven de gelegenheid krijgen om in te schrijven, waarna dan de raad een krediet wordt gevraagd. In dit geval speelt de tijd een rol. Nog voor de inval van de winter zouden de werkzaamheden aan beide straten gereali seerd moeten zijn. Voor do goedkeuring van het krediet door de gedeputeerde staten staat ook een be paalde termijn. De begrotingen die de aannemingsbedrijven zullen indienen zullen des te zorgvul diger worden bekeken. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet van 65.700, beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de Prinses Irenestraat en ver breding van de Prinses Beatrixstraat en de begroting voor 1981 dienovereenkomstig aan te passen. Initiatiefvoorstel van de fractie van de Partij van de Arbeid met betrekking tot de voortzetting van het experiment met eenrichtingsverkeer bij de Waterpoort. De heer de Visser zegt namens zijn fractie het volgende. "In de juni-vergadering deelde de voorzitter mee dat burgemeester en wethouders zo mogelijk voor het einde van dit jaar komen met een slotbeschouwing over de ver- keers— en parkeerproblematiek. Een werkgroep is bezig met het opstellen van de slotbeschouwing. Gezien de standpunten binnen de werkgroep mag worden aangenomen dat te zijner tijd een verdeeld advies aan een verdeeld college gedaan zal worden. Dat burgemeester en wethouders de verslaglegging van de werkgroep willen afwachten, is een logische zaak. De fractie van de P.v.d.A. vindt dat, nu de werkgroep nog tijd nodig heeft om tot een slotbeschouwing te komen, er kans is op een meer gefundeerd en wellicht eensgezinder oordeel na voortzetting van het experiment. Daarbij kan tevens in ogenschouw genomen worden dat er sprake was van tamelijk on gunstige tijdstippen waarop het experiment in 1980 is uitgevoerd. In dit kader is het spijtig te noemen dat de door de fractie van de P.v.d.A. ge maakte opmerkingen, die door de voorzitter van deze vergadering zijn meegenomen naar de werkgroep, niet zo'n uitwerking hebben gehad dat het college alsnog met een voorstel kwam. Voorts is het in verband met de toekomstige beoordeling van de conclusies van de werkgroep te betreuren dat de raad in de vorige vergadering besloot de behandeling van het P.v.d.A.-voorstel uit te stellen tot deze vergadering. Dat betekent immers steeds minder mogelijkheden voor verantwoorde conclusies. Een laatste opmerking: behandeling van het voorstel in de bestaande werkgroep af wachten duurt te lang. Op zo'n moment moet de raad de eigen verantwoordelijkheid goed onder ogen zien." De heer van den Hil deelt mede dat de fractie van de V.V.D. van mening is dat er nogal wat bezwaren kleven aan het voorstel van de fractie van de P.v.d.A. om bij de Waterpoort eenrichtingsverkeer in te stellen. Het is een bekend gegeven dat in straten met eenrichtingsverkeer met hogere snel heid gereden gaat worden. Dit komt de verkeersveiligheid van de voetgangers niet ten goede. Ook een extra verkeersbelasting voor de toch al zo smalle Noordlangewg zal het ge volg zijn. -Verkeerstechnisch-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1981 | | pagina 103