I J:;n -l.v.tr' :v;, ,y, OO'rv V vjo a-.: u.r- ;.pwr-on .i. 'ik "W i -I. g --/O - "t I j- '1L; co j ,i o o >l !'.c it T"-. ft o r h:yv ...ra -20- Onze fractiegenoten Voogt en De Visser hebben in die vergadering gevraagd of er geen anderegoedkopere verharding c.q. asfaltlaag mogelijk was. De loco burgemeester, de heer Munters antwoordde toen dat er gekozen was voor visbek- tegels vanwege aanleg van het pad in geroerde grond. Een asfaltlaag werd door hem geen goede zaak gevonden. Het aanbrengen van een asfaltlaag met goede eisen zou niet haalbaar zijn. Welnu, we zien geen visbektegelsmaar wel de door ons voorgestelde asfalt laag. We vragen ons af waarom nu wel kan wat toen niet kon? Mogen wij tenslotte, gezien het feit dat tot op heden niet om aanvullend krediet gevraagd is, aannemen dat u met het destijds beschikbaar gestelde krediet ruimschoots uitkomt". De voorzitter antwoordt dat volgens het bestek gewerkt is. Volgens de tech nici is het gewoon dat een dergelijk pad lager ligt dan de naastgelegen hoofdweg. Het aanbrengen van asfalt is een nader voorstel geweest van de ontwerper van het plan, die van oordeel was, nadat de grond verzet was, dat het mogelijk was aldaar toch te asfalteren. Het destijds beschikbaar gestelde krediet was voldoende om ook deze asfaltwerken binnen het geheel uit te voeren. De heer Tuinman stelt dat aanvankelijk de ondergrond niet geschikt was voor asfalt. De voorzitter deelt mede dat, gezien de ondergrond, het meest zekere was visbektegels te nemen voor het pad. De heer Tuinman vraagt hem enkele voorbeelden te noemen van voet/fietspaden die lager liggen dan het wegdek van de hoofdrijbaan. De voorzitter geeft als voorbeeld het fietspad vanaf de Folke Bernadottelaan dat evenwijdig ligt aan het Steenpad. De ventweg vanaf de Koningin Wilhelminalaan tot aan de Menno van Coehoornstraat ligt ook lager dan het Steenpad. De heer de Visser merkt op dat de berm daar breder is die kan voorzien in het bezinken van water dat van het wegdek van de hoofdrijbaan afloopt. De genoemde wegen zijn bestraat met klinkers en tegels. Die nemen ook meer water op dan asfalt. Betwijfelt werd of het een goede zaak was dat het voet-fietspad lager ligt gezien de smalle tussenstrook. Bij gladheid wordt het fietspad wellicht een glijbaan. voorzitter zegt dat de technici hem medegedeeld hebben dat zulks voorals nog niet het geval zal zijn. De heer Tuinman deelt mede dat zijn fractie altijd gedacht heeft dat er een voet-fietspad aangelegd zou worden en geen afvoergoot. Uit de woorden van de voorzitter is duidelijk begrepen dat dat aangelegde pad nu een van de goede werken van het ingenieursbureau Grabowsky en Poort is. 2. Bestrating vóór bejaardenwoningen Kerkring. "De bestrating met bestemming voetpad die zich bevindt vóór de bejaardenwo ningen aan de Kerkring is her en der ontzet. De fractie van de P.v.d.A. vraagt zich af of er geen beschermende voorzieningen te treffen zijn tegen het in de vernieling rijden van deze bestrating door het gemotoriseerde verkeer?" De voorzitter antwoordt dat inmiddels opdracht gegeven is aldaar een aantal stoeppalen neer te zetten. De heer Manneke deelt mede dat de stoeppalen reeds zijn geplaatst. Hij was echter niet onder de indruk van de schoonheid. 3. In- en uitrit Helwijk. "De fractie van de P.v.d.A. constateert de aanwezigheid van kuilen in het weg dek van de in- en uitrit Helwijk nabij de aansluiting met het Steenpad. Door de verzakking is er zelfs sprake van het boven het wegdek uitsteken van afvoer putten. Wij dachten dat u het met ons eens kon zijn dat dit een gevaarlijke situatie is en wij vragen dan ook een zo spoedig mogelijke herbestrating van voornoemd wegdek. -Hoewel-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 98