I n v,X. zegt de voorzitter dat de praktijk van vandaag bewijst dat de horecabezoekers en de andere bezoekers van Willemstad vrijwel allemaal hun auto in de vesting parkeren. Desnoods dubbel of daar waar parkeren verboden is. Als op zaterdag avond op het havenhoofd gekeken wordt blijkt soms dat er minder dsn zes auto's staan. In de gehele vesting wordt dan wel foutief geparkeerd. Het zou kunnen zijn dat de heer de Visser gelijk heeft. Door verplaatsing van The Sailor naar de Benedenkade zou het kunnen zijn dat de parkeerplaats op het havenhoofd vol komt te staan. De voorzitter waagt dat echter een beetje te betwijfelen. Er zit enige mate van speculatie in. De voorzitter betwijfelt dat het een goed teken is dat er geen klachten meer van de bewoners van de Voorstraat inkomen. Hij hoort no"g regelmatig klachten over overlast met name dat 's nachts rond twee uur half drie auto's uit de Voorstraat, Groenstraat en Hofstraat vertrekken. Het is inderdaad waar dat behoorlijk veel bezoekers van The bailor, die per auto komen, hun auto parkeren in de Voorstraat, de Groenstraat en tegenwoordig ook in de omgeving van het Mauritshuis. De woordvoerders van de verschillende fracties hebben allen gesproken over de concentratie van horecabedrijven. Aller eerst moet er vanuit worden gegaan dat, anders dan in Muiden, een groot ge deelte van de bezoekers van de Willemstadse horecabedrijven weinig of niets te maken heeft met de watersport. De bezoekers komen op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond Willemstad per auto binnen. De voorzitter zet op dit punt een vraagteken bij de verwijzing naar andere watersportcentra. Bij de concentratie gaat het wellicht nog niet eens over de vraag over hoeveel horecabedrijven wordt gesproken, maar van belang is de capaciteit. Als de huidige capaciteit van 't Pumpke, The Sailor, Ons Genoegen en het Keldertje naast elkaar wordt gepaaatst, gaat het om honderden mensen per avond. Die honderden mensen worden geconcentreerd op een gedeelte van de Benedenkade. Dat betekent dat ge makkelijker dan nu het geval is, mensen van het ene horecabedrijf naar de andere bedrijven zullen overlopen. Als nu van The Sailor naar 't Pumpke wordt gelopen is men aardig afgekoeld voordat van de ene deur de andere wordt binnengestapt. In de toekomst bestaat de kans dat met wat hetere hoofden van het ene bedrijf naar het andere gelopen wordt. Dat kan in het kader van -de openbare orde problemen met zich meebrengen. Er zijn nu vrijwel geen problemen met betrekking tot de openbare orde. In de omgeving zijn gemeenten waar het aantal bezoekers aan horecabedrijven minder is, maar waar veel meer problemen zijn dan in Willemstad. De voorzitter denkt dat dit voor een groot gedeelte komt doordat de exploitanten van de horecabedrijven alles op alles zetten om de zaak goed in de hand te houden. Op dat punt hebben de exploitanten de waar dering van het college ten zeerste verdiend. De voorzitter is er niet van over tuigd, zeker na de gesprekken die hij met de justitie en de politie over dit onderwerp heeft gevoerd, dat een concentratie bangs de Benedenkade van meer bedrijven en veel meer mensen, op het punt van de openbare orde geen pro blemen gaat geven. Het is nog maar de vraag of het gemeentebestuur de vestiging van nieuwe horeca bedrijven in eigen hand heeft. Als tot een herziening van het bestemmingsplan Vesting Willemstad wordt besloten, volgens welke de pakhuizen Benedenkade 9 een horecabestemming krijgen, op grond van het feit dat verbouw tot 6 wooneen heden gezien de stagnerende woningmarkt financieel niet haalbaar is zullen er wellicht meerdere verzoeken tot een dergelijke planwijziging volgen. Voor het voormalige graanpakhuisdat dan wel geen momument is, is ook vergunning ver leend tot verbouw van een aantal woningen en een bedrijfsruimte. Het is niet ondenkbaar dat, als de raad hedenavond accordeert in een bestemmingswijziging de huidige eigenaar van dat pand ook zal proberen de bestemming gewijzigd te krijgen. De door de heer Manneke aangevoerde argumenten om toch tot herziening van het bestemmingsplan over te gaan hebben in de besluitvorming van het col lege zeker meegewogen. Fr mag van worden uitgegaan dat als The Gailor ver plaatst wordt een gedeelte van de overlast op de Voorstraat af zal nemen. Dit zou zeker het geval zijn als blijkt dat er in de Voorstraat veel minder gepar keerd gaat worden. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 93