I
n v,X.
zegt de voorzitter dat de praktijk van vandaag bewijst dat de horecabezoekers
en de andere bezoekers van Willemstad vrijwel allemaal hun auto in de vesting
parkeren. Desnoods dubbel of daar waar parkeren verboden is. Als op zaterdag
avond op het havenhoofd gekeken wordt blijkt soms dat er minder dsn zes auto's
staan. In de gehele vesting wordt dan wel foutief geparkeerd. Het zou kunnen
zijn dat de heer de Visser gelijk heeft. Door verplaatsing van The Sailor
naar de Benedenkade zou het kunnen zijn dat de parkeerplaats op het havenhoofd
vol komt te staan.
De voorzitter waagt dat echter een beetje te betwijfelen. Er zit enige mate
van speculatie in. De voorzitter betwijfelt dat het een goed teken is dat er
geen klachten meer van de bewoners van de Voorstraat inkomen. Hij hoort no"g
regelmatig klachten over overlast met name dat 's nachts rond twee uur half
drie auto's uit de Voorstraat, Groenstraat en Hofstraat vertrekken. Het is
inderdaad waar dat behoorlijk veel bezoekers van The bailor, die per auto
komen, hun auto parkeren in de Voorstraat, de Groenstraat en tegenwoordig ook
in de omgeving van het Mauritshuis. De woordvoerders van de verschillende
fracties hebben allen gesproken over de concentratie van horecabedrijven. Aller
eerst moet er vanuit worden gegaan dat, anders dan in Muiden, een groot ge
deelte van de bezoekers van de Willemstadse horecabedrijven weinig of niets te
maken heeft met de watersport. De bezoekers komen op vrijdag-, zaterdag- en
zondagavond Willemstad per auto binnen. De voorzitter zet op dit punt een
vraagteken bij de verwijzing naar andere watersportcentra. Bij de concentratie
gaat het wellicht nog niet eens over de vraag over hoeveel horecabedrijven
wordt gesproken, maar van belang is de capaciteit. Als de huidige capaciteit
van 't Pumpke, The Sailor, Ons Genoegen en het Keldertje naast elkaar wordt
gepaaatst, gaat het om honderden mensen per avond. Die honderden mensen
worden geconcentreerd op een gedeelte van de Benedenkade. Dat betekent dat ge
makkelijker dan nu het geval is, mensen van het ene horecabedrijf naar de
andere bedrijven zullen overlopen. Als nu van The Sailor naar 't Pumpke wordt
gelopen is men aardig afgekoeld voordat van de ene deur de andere wordt
binnengestapt. In de toekomst bestaat de kans dat met wat hetere hoofden van
het ene bedrijf naar het andere gelopen wordt. Dat kan in het kader van -de
openbare orde problemen met zich meebrengen. Er zijn nu vrijwel geen problemen
met betrekking tot de openbare orde. In de omgeving zijn gemeenten waar het
aantal bezoekers aan horecabedrijven minder is, maar waar veel meer problemen
zijn dan in Willemstad. De voorzitter denkt dat dit voor een groot gedeelte
komt doordat de exploitanten van de horecabedrijven alles op alles zetten om
de zaak goed in de hand te houden. Op dat punt hebben de exploitanten de waar
dering van het college ten zeerste verdiend. De voorzitter is er niet van over
tuigd, zeker na de gesprekken die hij met de justitie en de politie over dit
onderwerp heeft gevoerd, dat een concentratie bangs de Benedenkade van meer
bedrijven en veel meer mensen, op het punt van de openbare orde geen pro
blemen gaat geven.
Het is nog maar de vraag of het gemeentebestuur de vestiging van nieuwe horeca
bedrijven in eigen hand heeft. Als tot een herziening van het bestemmingsplan
Vesting Willemstad wordt besloten, volgens welke de pakhuizen Benedenkade 9
een horecabestemming krijgen, op grond van het feit dat verbouw tot 6 wooneen
heden gezien de stagnerende woningmarkt financieel niet haalbaar is zullen er
wellicht meerdere verzoeken tot een dergelijke planwijziging volgen. Voor het
voormalige graanpakhuisdat dan wel geen momument is, is ook vergunning ver
leend tot verbouw van een aantal woningen en een bedrijfsruimte. Het is niet
ondenkbaar dat, als de raad hedenavond accordeert in een bestemmingswijziging
de huidige eigenaar van dat pand ook zal proberen de bestemming gewijzigd te
krijgen. De door de heer Manneke aangevoerde argumenten om toch tot herziening
van het bestemmingsplan over te gaan hebben in de besluitvorming van het col
lege zeker meegewogen. Fr mag van worden uitgegaan dat als The Gailor ver
plaatst wordt een gedeelte van de overlast op de Voorstraat af zal nemen. Dit
zou zeker het geval zijn als blijkt dat er in de Voorstraat veel minder gepar
keerd gaat worden.
-De-