I -12- de aanleg van een verantwoord voetpad alleen te realiseren is aan de westelijke zijde van de Singel. Datgene waarnaar de heer Manneke geïnformeerd heeft is niet goed haalbaar. De heer van der Sluijs deelt mede dat de fractie van het C.D.A, accoord kan gaan met het voorstel van de heer Tuinman. De heer Tuinman heeft nog geen antwoord gekregen omtrent het gestelde ten aan zien van de belijning. Gevraagd wordt met de belijning de nodige voorzichtig heid te betrachten. In de raadsvergadering van september 1979 heeft de fractie van de P.v.d.A. aandacht gevraagd voor de situatie van de fietsers op de Hoge weg. Verzocht is of er op het wegdek van de Hogeweg een voorziening te treffen zou zijn, desnoods visueel, ter bescherming van de fietsers. Toen heeft de voor zitter geantwoord dat vanaf de Singel-Folke Bernadottelaan tot de Dr. Jan van de Tempellaan een fietspad in het bestemmingsplan Noordlangeweg was opgenomen. Als zo'n fietspad visueel afgezet wordt op de Hogeweg wordt de breedte van de weg voor het gemotoriseerde verkeer ook smaller. De voorzitter zegt dat dit juist is. Kortelings is er over gesproken een fiets pad op de Hogeweg aan te geven, zodat de rijbanen voor de auto's zullen ver smallen. Op zichzelf zou dat kunnen betekenen dat er minder hard gereden gaat worden. De heer Tuinman wijst er op dat indien er een belijning voor de fietsers op de Hogeweg aangebracht wordt, het niet uitgesloten is dat de belijning komt te liggen in het uitlopende gedeelte van de bestrating van de Folke Bernadotte laan in de Hogeweg. Dan vervalt ook dat bezwaar en dan zou de fractie van de P.v.d.A. voor wat betreft de bochtaanpassing ook accoord kunnen gaan met variant 1B. De heer Manneke geeft te kennen dat zijn fractie zich ook in dit voorstel kan vinden. Ter overweging wordt gegeven al die maatregelen te nemen die nodig zijn om het snelverkeer af te doen remmen voordathet van de Hogeweg de voetgangers oversteekplaats nadert. De voorzitter resumeert dat een voorstel in stemming gebracht gaat worden dat omvat de aanleg van een voetpad volgens variant IA ad ƒ,22.500,een bocht aanpassing volgens variant IB ad ƒ.4.800,en een belijning voor de fietsers. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt in afwijking van het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet ad ƒ.40.000,beschikbaar te stellen voor: de aanleg van een voetpad aan de wes telijke zijde van de Singel conform variant IA van het rapport van ingenieurs bureau Grabowsky en Poort, aanpassing van de bocht Hogeweg-Singel conform variant IB van genoemd rapport en het aanbrengen van een belijning van fiet sers op de Hogeweg. Herziening van het bestemmingsplan Vesting Willemstad. De heer Dane zegt dat afgezien van het feit of herziening van het bestemmings plan Vesting Willemstad voor de heer van Bellen een langdurige en misschien wel een moeilijke weg wordt, de fractie van het C.D.A. met het college van mening is dat meer na- dan voordelen aan te geven zijn bij verplaatsing van de bestemming van het pand Voorstraat 50 naar de pakhuizen Benedenkade 9. Afge vraagd wordt of het wel juist is dat bij verplaatsing van het horecabedrijf een stuk overlast op de Voorstraat zal verdwijnen. Wanneer ontstaat er op de Voorstraat overlast: bij het komen en gaan, bij het starten en wegrijden van de bezoekers. Wanneer The Sailor verplaatst wordt zullen er net zo veel auto's in de Voorstraat, Kerkring, Hofstraat en Groenstraat geparkeerd worden als voorheen. Die overlast zal weinig minder worden. Misschien wel meer, doordat de horecabezoekers eerst door zullen rijden naar de Benedenkade om een plaatsje te zoeken om dan uiteindelijk toch op de Voorstraat terecht te komen. Daarbij komt ook dat er de laatste tijd weinig klachten zijn van de bewoners van de Voorstraat. Dit kan echter twee oorzaken hebben, het komend en gaand publiek past zich beter aan en is rustiger of de bewoners van de Voorstraat zijn in een zodanig stadium terechtgekomen dat zij van oordeel zijn dat klagen niet meer helpt en daarom berusten. -Voorts-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 90