I
-12-
de aanleg van een verantwoord voetpad alleen te realiseren is aan de westelijke
zijde van de Singel. Datgene waarnaar de heer Manneke geïnformeerd heeft is
niet goed haalbaar.
De heer van der Sluijs deelt mede dat de fractie van het C.D.A, accoord kan
gaan met het voorstel van de heer Tuinman.
De heer Tuinman heeft nog geen antwoord gekregen omtrent het gestelde ten aan
zien van de belijning. Gevraagd wordt met de belijning de nodige voorzichtig
heid te betrachten. In de raadsvergadering van september 1979 heeft de fractie
van de P.v.d.A. aandacht gevraagd voor de situatie van de fietsers op de Hoge
weg. Verzocht is of er op het wegdek van de Hogeweg een voorziening te treffen
zou zijn, desnoods visueel, ter bescherming van de fietsers. Toen heeft de voor
zitter geantwoord dat vanaf de Singel-Folke Bernadottelaan tot de Dr. Jan van
de Tempellaan een fietspad in het bestemmingsplan Noordlangeweg was opgenomen.
Als zo'n fietspad visueel afgezet wordt op de Hogeweg wordt de breedte van de
weg voor het gemotoriseerde verkeer ook smaller.
De voorzitter zegt dat dit juist is. Kortelings is er over gesproken een fiets
pad op de Hogeweg aan te geven, zodat de rijbanen voor de auto's zullen ver
smallen. Op zichzelf zou dat kunnen betekenen dat er minder hard gereden gaat
worden.
De heer Tuinman wijst er op dat indien er een belijning voor de fietsers
op de Hogeweg aangebracht wordt, het niet uitgesloten is dat de belijning komt
te liggen in het uitlopende gedeelte van de bestrating van de Folke Bernadotte
laan in de Hogeweg. Dan vervalt ook dat bezwaar en dan zou de fractie van de
P.v.d.A. voor wat betreft de bochtaanpassing ook accoord kunnen gaan met
variant 1B.
De heer Manneke geeft te kennen dat zijn fractie zich ook in dit voorstel kan
vinden. Ter overweging wordt gegeven al die maatregelen te nemen die nodig zijn
om het snelverkeer af te doen remmen voordathet van de Hogeweg de voetgangers
oversteekplaats nadert.
De voorzitter resumeert dat een voorstel in stemming gebracht gaat worden dat
omvat de aanleg van een voetpad volgens variant IA ad ƒ,22.500,een bocht
aanpassing volgens variant IB ad ƒ.4.800,en een belijning voor de fietsers.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt in afwijking
van het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet ad
ƒ.40.000,beschikbaar te stellen voor: de aanleg van een voetpad aan de wes
telijke zijde van de Singel conform variant IA van het rapport van ingenieurs
bureau Grabowsky en Poort, aanpassing van de bocht Hogeweg-Singel conform
variant IB van genoemd rapport en het aanbrengen van een belijning van fiet
sers op de Hogeweg.
Herziening van het bestemmingsplan Vesting Willemstad.
De heer Dane zegt dat afgezien van het feit of herziening van het bestemmings
plan Vesting Willemstad voor de heer van Bellen een langdurige en misschien
wel een moeilijke weg wordt, de fractie van het C.D.A. met het college van
mening is dat meer na- dan voordelen aan te geven zijn bij verplaatsing van de
bestemming van het pand Voorstraat 50 naar de pakhuizen Benedenkade 9. Afge
vraagd wordt of het wel juist is dat bij verplaatsing van het horecabedrijf
een stuk overlast op de Voorstraat zal verdwijnen. Wanneer ontstaat er op de
Voorstraat overlast: bij het komen en gaan, bij het starten en wegrijden van
de bezoekers. Wanneer The Sailor verplaatst wordt zullen er net zo veel auto's
in de Voorstraat, Kerkring, Hofstraat en Groenstraat geparkeerd worden als
voorheen. Die overlast zal weinig minder worden. Misschien wel meer, doordat
de horecabezoekers eerst door zullen rijden naar de Benedenkade om een plaatsje
te zoeken om dan uiteindelijk toch op de Voorstraat terecht te komen. Daarbij
komt ook dat er de laatste tijd weinig klachten zijn van de bewoners van de
Voorstraat. Dit kan echter twee oorzaken hebben, het komend en gaand publiek
past zich beter aan en is rustiger of de bewoners van de Voorstraat zijn in
een zodanig stadium terechtgekomen dat zij van oordeel zijn dat klagen niet
meer helpt en daarom berusten.
-Voorts-