:fcag"f J' v J er'. ..sn o D'tii rs-n -10- Het is inderdaad mogelijk dat er andere maatregelen getroffen worden. Voor de Hogeweg geldt een snelheidsbeperking van 50 km. Het is vaak een kwestie van mentaliteit dat er te hard gereden wordt. Vandaar dat de bochtaanpassing die voorgesteld wordt en waarvan de kosten ƒ.4.800,— bedragen, zodanig is dat de weg wel wat gestroomlijnd wordt, maar dat het knelpunt, de overgang van de Hogeweg naar de Singel, niet helemaal wordt weggehaald. Als dat gebeurt, zal er op de Singel net zo hard gereden gaan worden als nu op de Hogeweg. Het college is zeker niet voor een dergelijke bochtaanpassing. Fr moet een bocht aanpassing plaatsvinden omdat het verkeer van de Hogeweg bij de Singel in een fuik komt. Het wordt echter een minimale bochtaanpassing. Het is niet mogelijk het voetpad aan de oostelijke zijde van de Hogeweg aan te leggen. Aan de oostzijde is het talud te smal. Er zijn dus voetgangersover— steekplaatsen nodig. Een zebra is gepland ten behoeve van de school. Voorts wordt er een tweede oversteekplaats aangelegd. De heer Tuinman merkt op dat de oversteekplaats bij de school op de tekeningen van de varianten IA en IB niet is ingekleurd. Uit de woorden van de voorzitter heeft de heer Tuinman begrepen, welk voorstel ook gerealiseerd gaat worden, er altijd een oversteekplaats komt bij de school. De voorzitter bevestigt dit. Er is gekozen voor een minimale bochtaanpassing. Dit betekent ook dat voetgangers komende uit de vesting of plan Noordlangeweg een gedeelte langs de school moeten lopen en daarna kunnen oversteken naar het voetpad. Als voor een grotere bochtaanpassing zou zijn gekozen dan was er een oversteekplaats gekomen op de Hogeweg tegenover de woning Singel 11. Datgene wat door de heer Tuinman is gesteld over de deklaag enz. neemt de voor zitter voor kennisgeving aan. Als niet-technicus kan hij daar geen oordeel over geven. De heer Tuinman stelt dat het ingenieursbureau geld opstrijkt voor werkzaamheden die niet verricht worden. De heer Munters merkt op dat het ingenieursbureau de werkzaamheden niet zelf uitvoert. De heer Tuinman corrigeert dat degene die de werkzaamheden uitvoert betaald krijgt voor zaken die niet uitgevoerd worden. voorzitter herhaalt dat de eigen dienst naast de lopende zaken van alle dag nauwelijks in staat is te komen met gefundeerde voorstellen en rapporten. De aanleg van een dergelijk pad, wat toch voor tientallen jaren geschiedt dient op een verantwoorde wijze te gebeuren. De veiligheid van de voetgan gers is aan de orde. Om de raad een goed voorstel te kunnen doen, heeft het college voor het opstellen van een rapport met varrianten, een extern bureau ingeschakeld. Gelet op de ervaringen die er toch in Willemstad zijn met het ingenieursbureau Grabowsky en Poort heeft het college het een goede zaak ge vonden dit bureau in te schakelen. Het is best mogelijk dat er een foutje in het rapport geslopen is, maar dat zou bij een ander bureau ook gekund hebben. Het college is gelukkig dat het op dit moment zo'n concreet voorstel heeft. De heer Munters door de voorzitter daartoe uitgenodigd, kan slechts bevestigen dat een slijtlaag de bovenste laag is. Verder strekt zijn technische kennis omtrent de aanleg van asfaltwegen niet. Het voorliggende plan is een goed plan. Men kan van mening verschillen over de situering van de oversteekplaatsen. Voor de situering heeft bij het college een belangrijke rol gespeeld de snel heid van de motorvoertuigen op de Hogeweg. De bocht aan het begin van de Singel, zal na aanpassing een afremmende functie blijven vervullen. De heer Tuinman zegt dat de heer Munters de problematiek alleen maar benadert uit het oogpunt van de automobilist. De zaak moet ook eens vanuit het oogpunt van de voetganger bekeken worden. Vanaf welk punt heeft de voetganger nu het beste uitzicht op het verkeer» Dat is ter hoogte van de woning Singel 11 Hiermede is de heer Munters het met de heer Tuinman eens. Staande bij de uit gang van de Singel, komende vanuit de vesting kan ook een behoorlijk eind de Hogeweg overzien worden De heer de Visser stelt dat een voetganger komende vanuit plan Noordlangeweg een stuk gebruik moet maken van de rijbaan. Wat de fractie van de P.v.d.A. -voorstelt-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 88