iüi iiftó;'',:'' fik -9- Het is eerder al gezegd; gelukkig heeft het college niet gekozen voor variant IB voor het voetpad. Dat zou inderdaad een slechte oplossing geweest zijn: een bezuiniging op de verkeersveiligheid van de langzame deelnemers. Voor wat betreft het aanbrengen van de belijning in het midden van de weg wordt afgevraagd tot waar die belijning komt. In het voorstel zegt het college - in het begin is het ook. al gezegd door de heer Tuinman - de voorkeur te geven aan een voetpad exclusief deklaag volgens het voorstel van Grabowsky en Poort. Slaat het college hier de plank 'niet mis, althans grammaticaal gezien? Het voetpad gaat bestaan uit betontegels en niet uit grindasfaltbetonDan kan er ook niet gesproken worden over een deklaag. De fractie van de P.v.d.A. denkt dat het college bedoeld heeft te zeggen: het voetpad volgens het voorstel en de bochtaanpassing volgens variant IB. De fractie van de P.v.d.A. bepleit: het voetpad volgens variant IA en de bochtaanpassing volgens het voorstel of variant IA. Met betrekking tot dit laatste punt heeft de heer Tuinman nog wel een vraag. In het geval van. het voorstel wordt 63 ton grindasfaltbeton geleverd en ver werkt; in het geval van variant .IA 25 ton. Dat heeft toch consequenties voor de hoogte van de weg? Tenslotte wordt nog een opmerking gemaakt over respectievelijk het voorstel èn het voorstel exclusief deklaag van Grabowsky. Omdat hij zelf - zoals vermoede lijk de meeste raadsleden - op dit terrein ondeskundig is, heeft hij zich ge wend tot een deskundige op het gebied van asfalt(beton) bereiding en wegen aanleg. Op blz. 2 van het boekwerkje van Grabowsky wordt voorgesteld van de Hogeweg tot en met de bochtverbreding over de gehele weg ten behoeve van profielver betering een deklaag van asfaltbeton aan te brengen, en op de deklaag een slijt laag aan te brengen zoals bij de Hogeweg. Het college gaat niet op dit voor stel van Grabowsky in, maar het gestelde biedt de heer Tuinman de gelegenheid te vermelden dat hem verzekerd is dat zich op de Hogeweg geen deklaag bevindt, maar wel twee onderlagen. Als men dus stelt net zo te werken als bij de Hoge-' weg, dan klopt dat. Maar dan moet het ingenieursbureau onderlagen niet als dek lagen verkopen. Grindasfaltbeton is de base course, is altijd de onderlaag. Een hinderlaag kan functioneren als tijdelijke deklaag, maar meestal als tussenlaag. Een toplaag is een deklaag en die bestaat altijd uit steenslag en die is niet op de Hogeweg aanwezig. Bij de heer Tuinman is de vraag gerezen of er geen andere weg te vinden zou zijn geweest om tot dit ontwerp te komen. Ondanks het feit dat is gezegd dat het bureau Grabowsky en Poort een goede naam heeft en prima werken heeft uitgevoerd wordt gevraagd waarom juist dit bureau met het voorliggend ontwerp naar het college is toegekomen. Be voorzitter verzoekt de heer Tuinman precies aan te geven waar de voorkeur van zijn fractie op dit moment naar uit gaat. De heer Tuinman antwoordt dat de voorkeur van zijn fractie wat betreft het voetpad uitgaat naar variant A ad ƒ.22.500,en voor wat betreft de bocht aanpassing gaat de voorkeur uit naar het voorstel van het college of naar variant IA. De heer Tuinman heeft geprobeerd duidelijk te maken dat wat op pagina 9 van het rapport als voorstel is vermeld geen voorstel is omdat er niet met een deklaag gewerkt wordt. Het voorstel is al exclusief deklaag. Be voorzitter is van oordeel dat de Hogeweg niet ten onrechte verbreed is. Het is een juiste zaak dat ter ontsluiting van een woonwijk er een weg ligt van een zekere breedte. De Hogeweg is, gelet op de intensiteit van het gebruik niet te breed. De aan passing van de Singel levert echter problemen op. Bezien is op welke wijze een verantwoorde aanpassing tot stand kan worden gebracht. De Hogeweg is een brede en vrij rechte weg. Dat brengt als nadeel met zich mee dat er hard tot zeer hard wordt gereden. Vaak wordt met een onvoorstelbare snelheid getracht de bocht bij de Singel te nemen. Een gedeelte van de berm aldaar is kapot gereden. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 87