-8- Niet ingezien wordt dat aanhouding van een beslissing voor enkele maanden tot gevolg heeft dat het plan jaren op de lange baan wordt geschoven. De heer Kamp is eveneens van mening dat het beter is dat de beslissing op het voorliggende voorstel worden aangehouden. Voor zover hem bekend is moeten er op het gemeentehuis ook nog stukken aanwe zig zijn met betrekking tot de Noordlangeweg. De heer Kamp zou de zaak eerst intern nog eens grondig willen doen onderzoeken en daarna naar de raad gaan met een voorstel. De heer van den Fnden vraagt zich af of de Noordlangeweg wel verbreed mag wor den gezien de ligging van kabels en buizen. de heer van der Sluijs vindt dat er eerst overleg plaats moet vinden met de Provinciale Noordbrabantse Electriciteits-Maatschappij en het ministerie van Defensie. Daarna dient pas meetwerk verricht te worden. Natuurlijk is het een goede zaak als het rapport van Rijkswaterstaat opgevraagd wordt. De heer van den Enden verzoekt in een nader voorstel ook aan te geven wat de kosten bedragen voor het verleggen van de electriciteitskabels en de Nato- leiding. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt de beslis sing omtrent het voorstel van het college tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de voorbereiding van een verbreding van de Noordlangeweg (Steen- pad-Westdijk) aangehouden. Beschikbaar stellen van een krediet voor de aanleg van een voetpad en verbe tering van een bocht aan de Singel. De heer Manneke zegt dat het voorstel van het college vermeldt dat door re constructie van de Hogeweg de overgang van deze weg naar de Singel te nauw is geworden. Met andere woorden nadat de Hogeweg is verbreed is het college tot de ontdekking gekomen dat de Singel te nauw is geworden. Vandaar dit voor stel tot aanpassing. Het college had zich ook af kunnen vragen of het nodig was geweest de Hogeweg te verbreden. Door de verbreding van de weg komt het verkeer bij de ingang van. de Singel in een fuik terecht en ontstaan er pro blemen, met name in de bocht. In eerste instantie wordt afgevraagd of het niet wenselijk is het snelverkeer, dat in aantal is toegenomen en eveneens in snel heid; af te remmen gezien het feit dat daar schoolkinderen heen en weer lopen. Verkeerstechnisch moet dat wel mogelijk zijn. Hierbij wordt niet gedacht aan een verkeersdrempel, want er zijn ook andere methodes om het snelverkeer te dwingen daar ter plaatse wat langzamer te rij den. Het is daarom belangrijk omdat daar juist met name de schoolkinderen en bovendien veel voetgangers vanuit plan Noordlangeweg de vesting ingaan. Voorgesteld wordt een oversteekplaats aan te leggen naar het voetpad. De heer Manneke is verbaasd over de situering. De oversteekplaats is precies in de bocht gepland. Juist vanwege het snelverkeer lijkt dat een gevaarlijke plaats. Afgevraagd wordt of het niet realistischer is de oversteekplaats recht tegenover de school aan te leggen. Dan blijft er nog de tweede over steekplaats. De oversteekplaats recht tegenover de school kan gebruikt worden door al degenen die de vesting ingaan. Maar voetgangers die naar plan Noord langeweg gaan zullen ergens anders over moeten steken. Vandaar de vraag of het niet realiseerbaar is het voetpad aan de zijde van de school (oostzijde) aan te leggen, want dan is er slechts één oversteekplaats nodig bij het ravelijn. De heer Tuinman zegt dat de fractie van de P.v.d.A. aanneemt dat het college de voorkeur geeft aan het voetpad volgens het voorstel. Daarbij is een zebra pad gepland in de bocht van de Singel. Daar kan men vraagtekens bij plaatsen. Voor wat betreft dit zebrapad lijkt variant IA reëler, namelijk de lokatie op de Hogeweg ter hoogte van de woning van de familie Zuiderent, en vervolgens een voetpad aan de westzijde van de Hogeweg en de Singel. Variant 1B, de goedkoopste oplossing, spreekt het minst aan, en gesproken wordt dan over de bochtaanpassing. Het is visueel storend als de bestrating van de Folke Bernadottelaan aanwezig blijft in het wegdek van de Hogeweg. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 86