-12- moeten afspelen. Getracht wordt met zoveel mogelijk belangen rekening te houden. De voorzitter betwijfelt of de snelheid ten gevolge van het voorgestelde een richtingsverkeer in de Achterstraat zal toenemen. Als het eenrichtingsverkeer omgedraaid zou worden, zodat er een rijrichting ontstaat van de molen naar de Landpoortstraat, zou zulks een juiste conclusie zijn. Het voornemen bestaat een aantal bomen bij te planten in de Achterstraat. Visueel wordt de straat hierdoor weer wat nauwer. Doordat or aan de rechterzijde, komende van de Land- poortstraat, geparkeerd mag worden, blijft er toch een vrij smalle weg over. Het voordeel van eenrichtingsverkeer is dat het knelpunt op de hoek Landpoort- straat-Achterstraat wordt opgelost. Er zijn best nadelen op te noemen, maar de voordelen zijn op dit moment groter. Er moeten niet steeds verkeersmaatregelen bij wijze van proef genomen worden. Als na een bepaalde tijd blijkt dat de maatregel niet goed werkt, kan het be sluit altijd worden ingetrokken of gewijzigd. Als de brommers, na uitvoering van de werkzaamheden met betrekking tot de lei linden, op het middenpad van de Voorstraat geparkeerd blijven, is er voor de voetgangers geen doorgangsruimte meer over. Het bestaande eenrichtingsverkeer voor de Raadhuisstraat is ingevoerd ten be hoeve van de autobussen van het openbaar vervoer. In het verleden was dat ge deelte van de Raadhuisstraat afgesloten door middel van palen in het wegdek. Het verbreden van een gedeelte van de Noordlangeweg zal inderdaad een grote uitgaafpost zijn. De bermen bieden nog wel mogelijkheden voor het verbreden van de weg, gezien het aantal uitwijkplaatsen. Als de weg op die breedte ge bracht wordt ontstaat er een zeer aanvaardbare weg, Als de Waterpoort eenzijdig afgesloten wordt, zal dit door middel van borden op een groot aantal plaatsen aangegeven moeten worden. De afsluiting moet plaats vinden op geschikte momenten, wat in dit geval betekent dat het druk moet zijn. Welke systematiek dan gevolgd moet worden zal nader bekeken worden. Uok als de Waterpoort maar één of tweemaal afgesloten wordt, moet er een punk- tuele bewegwijzering beschikbaar zijn. 08 heer .^derjluijs ziet als bezwaar van het afsluiten van de Waterpoort dat- wanneer een ligplaatshouder zijn auto op het havenhoofd heeft geparkeerd en hij terugkomt van het varen hij rond moet rijden om zijn spullen bij de molen in te kunnen laden. Dat lokt uit dat auto*s eerder in de vesting zelf geparkeerd zullen worden. De suggestie wordt gedaan het gedeelte van de Raadhuisstraat voor het voorma lig stadhuis in de weekeinden af te sluiten en aldaar bromfietsen te doen parkeren Verwacht wordt dat het voorgestelde eenrichtingsverkeer de nodige problemen met zich mee zal brengen voor de in die straat gevestigde bedrijven. Wellicht kun nen hiervoor ontheffingen worden verleend. De heer ^^Viss^er wijst er op dat in het verleden ook zwaar transport gebruik maakte van de Achterstraat. Nu het eenrichtingsverkeer aan de Benedenkade cm- gedraaid wordt behoeft er zich geen knelpunt in de rijroute voor te doen. Het verbreden van de Noordlangeweg zal zeer kostbaar zijn. Een bredere weg zal dan twee woonwijken gaan doorsnijden. Het is niet geheel duidelijk dat door de verbreding de verkeershoeveelheid zal toenemen. De snelheid van het verkeer zal zich ook wel niet wijzigen. Wellicht is Rijkswaterstaat bereid een bijdrage in de kosten van verbreding te geven als de buitendijkse weg nabij de Westdijk geen doorgang vindt. Die weg was bedoeld om te bewerkstelligen dat zo weinig mogelijk verkeer langs de voorhavens van de Volkeraksluizen plaats zal vinden met het oog op calamiteiten. Het is het proberen waard dit bij Rijkswaterstaat aan te kaarten. Met betrekking tot het verwijderen van de palen in de Raadhuisstraat in het ver leden heeft de heer de Visser andere ervaringen. De palen werden wel uit de bestrating gehaald, doch niet teruggeplaatst. Het merendeel van het verkeer reed echter over het gras op de parade. -Als-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 42