-11-
op het middenpad te handhaven.
Het parkeren aan de havenkant is een alternatief, dat het bekijken waard is.
Een andere mogelijkheid is een aantal parkeerplaatsen voor auto's aan de wes
telijke zijde van de Voorstraat te reserveren voor bromfietsen.
De werkgroep heeft ook gesproken over eenrichtingsverkeer voor de gehele Kerk-
ring. Op zichzelf zijn er wel voordelen te noemen. Het probleem is echter dat
er een woud van verkeersborden gaat komen op de Kerkring. Het is een fraaie
straat met prachtige bomen. De Kerkring wordt onderbroken door een aantal
straten en dat heeft tot gevolg dat op elke hoek van de straat alle verkeers
borden weer moeten worden herhaald. Dit ontsierende nadeel voor het hart van
de vesting weegt voor het college zwaarder dan de voordelen.
Het college heeft getracht de problematiek op te vangen door voor een gedeelte
van de Kerkring eenrichtingsverkeer voor te stellen.
Er is op gewezen dat Rijkswaterstaat van plan is een buitendijkse weg aan te
leggen nabij de Westdijk, Dit plan is op een laag pitje gezet. De voorzitter
ziet de plannen nog niet uitgevoerd. Zoals de Noordlangeweg er thans bij ligt,
is deze veel te smal om maar enig verkeersaanbod te kunnen verwerken. Om het
zware verkeer uit de vesting te houden, zal er om de stad een goede verkeers
weg nodig zijn. Vandaar de suggestie van het college.
Burgemeester en wethouders onderkennen de door de horeca van Willemstad gesig
naleerde problemen ook. Het is zeker niet zo dat het college van mening is dat
het afsluiten van de Waterpoort een enorm goede zaak is. De werkgroep vindt
dat er geen eenrichtingsverkeer bij de Waterpoort ingevoerd moet worden. Mede
op aandrang van datgene wat op de hoorzitting gezegd is, wordt voorgesteld een
proef te nemen teneinde de effecten te kunnen meten. De proef moet niet langer
genomen worden dan noodzakelijk is.
Eigenlijk is het helemaal geen reden om blij te zijn dat er nog geen bestem
ming gegeven wordt aan het parkeerterrein in de Achterstraat. De problematiek
terzake blijft bestaan. Een terrein dat op een goede wijze bruikbaar gemaakt
zou kunnen worden ten behoeve van de oplossing van een deel van de parkeer—
problematiek, blijft voor een onbepaalde tijd buiten de mogelijkheden van het
college.
In het verleden is herhaaldelijk gesproken over de aankoop van de grond van de
gebr. Qosters ten behoeve van de aanleg van een parkeerterrein. Deze grond,
gelegen aan het Steenpad en De Lierestraat, ligt eigenlijk te ver van de
plaats waar de mensen met hun auto willen komen, namelijk bij de haven.
Dit vormt juist een groot knelpunt aan de Lantpoordzijde. Er is aldaar nauwe
lijks een terrein aan te wijzen waar aantrekkelijk kan worden geparkeerd, name
lijk zodanig dat de mensen kunnen zeggen "nu ben ik ook in Willemstad."
De doelstelling van burgemeester en wethouders ten aanzien van de verkeers
situatie voor de vesting is: binnen het kader van mogelijkheden te trachten
de leefbaarheid zo te vergroten dat de eigen inwoners zo weinig mogelijk last
hebben van het verkeer.
Dat uitgangspunt zal vreselijk moeilijk te realiseren zijn. Gezegd is dat voor
rang gegeven moet worden aan de eigen inwoners. De eigen inwoners is een ver
schrikkelijk rekbaar criterium. Het kan beperkt worden tot mensen die wonen
in de vesting, tot hen die wonen op gezichtsafstand van de vesting, bijvoor
beeld in de Koningin Wilhelminalaan en omgeving of tot de inwoners van het ge
hele grondgebied van de gemeente.
Er is op gewezen dat er woonstraten in het geding zijn. De heer van den Hil
is zijn betoog begonnen met het verzoek om aan de belangen van de middenstand,
horeca enz. te denken. De vesting is slechts ten dele woongebied, In Willemstad
vindt ook een stuk dienstverlening plaats.
Door het historisch bepaalde stratenpatroon worden de mogelijkheden ook zeer
beperkt.
De grootste oorzaak van de problematiek is dat Willemstad een recreatieplaats
is geworden. De grote stroom toeristen kan het gemeentebestuur niet teqen-
houden.
Er zijn veel tegenstrijdige belangen die binnen een zeer begrensde ruimte zich
-moeten-