-10- Benedenkade wordt toch vermeden, In het verleden werd deze procedure ook toe gepast en deze heeft toen nimmer problemen gegeven. Het verbreden van de Noordlengeweg vanaf het Steenpad tot de Westdijk zou een goede zaak zijn. De verbreding zal echter financieel wel niet haalbaar zijn. Als tussenoplossing wordt gedacht de bermen aan weerszijden van de Noordlange- weg zover mogelijk van een verharding te voorzien. Gevreesd wordt dat zulks een moeilijke zaak zal zijn. De bermen zijn al vrij smal. Het autoverkeer zal over de bermen gaan rijden en hierdoor zullen de bermen in de sloot schuiven. De fractie van de V»V»D, staat positief tegenover een proef tot invoering van eenrichtingsverkeer bij de Waterpoort, vanuit de vesting. Deze maatregel moet wel zeer nauwlettend worden gevolgd, opdat direct ingegrepen kan worden wanneer dit noodzakelijk mocht wezen. De heer van den Hil stelt dan ook voor dat de gemeenteraad nu al een tijdsduur voor de proef afspreekt; de data kunnen in de Brillant in Gouden Delta bekend gemaakt worden. In het voorstel wordt niet gesproken over maatregelen ten aanzien van langpar- keerders. Die langparkeerders bezorgen veel overlast. In dit stadium ziet de fractie van de V.V.D. ook geen afdoende oplossing. Er dient een scheiding plaats te vinden tussen lang- en kort parkeerders. Wellicht kan het college het be stuur van de Watersportvereniging Willemstad schriftelijk verzoeken zijn leden te vragen de auto»s te parkeren op het havenhoofd. De voorzitter vindt dat het gemeentebestuur op dit moment bezig is met de be handeling van een complex probleem, Het te behandelen onderwerp houdt ten zeerste verband met de leefbaarheid binnen de vesting. Voorts is het een moei lijke zaak maatregelen te treffen die in brede kring geaccepteerd zullen worden. Voor de auto's van ligplaatshouders in de jachthaven is er tot voor kort een parkeerterrein geweest in de Achterstraat. Toegezegd is dat getracht zal worden om parkeergelegenheid zo dicht mogelijk bij de haven terug te brengen. In de huidige situatie is dit buitengewoon moeiigk. Een van de meest daarvoor in aan merking komende terreinen zou de Redance zijn. Gebleken is dat er voor parkeer ruimte op de Redance voor- en tegenstanders zijn. Voorgesteld is de ligplaats houders hun auto op het havenhoofd te doen parkeren. De voorzitter vindt dit voorstel op zich wel juist, maar het probleem is dat de ligplaatshouders wel een bepaalde afstand moeten lopen naar de jachthaven. Gelijktijdig is dan de kern van de problematiek aangetoond, namelijk dat de mensen hun auto zo dicht mogelijk bij zich willen hebben en nauwelijks bereid zijn een eindje te lopen. Veel liever wordt foutief geparkeerd en hierdoor een bekeuring geriskeerd. Op korte termijn zal er een gesprek plaatsvinden met het bestuur van de Water sportvereniging en de geconstateerde problematiek zal dan 'ongetwijfeld aan de orde worden gesteld. De heer de Visser heeft terecht geconstateerd dat de opmerkingen gemaakt tijdens de hoorzitting van 20 februari 1980 van invloed zijn geweest op het voorstel van burgemeester en wethouders, Het zou een hele slechte zaak zijn geweest als er naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen niets terug te vinden zou zijn geweest in het voorstel. Het college staat open voor opmerkingen. De voorzitter vindt het prettig dat de fractie van de P.v.d.A. ervaren heeft dat zulks wordt gehonoreerd. Bij het plan voor de herinrichting voor het gedeelte van de Benedenkade vanaf hotel Bellevue tot de molen is voldoende ruimte gelaten voor voorzieningen van de voetgangers. Vraagtekens worden geplaatst bij het feit of het voor de fietsers niet gevaarlijker wordt als het huidige eenrichtingsverkeer aan de Benedenkade wordt gehandhaafd en tevens aan de linkerzijde een voorziening wordt getroffen ten behoeve van de fietsers. De fietsers aan de rechterzijde van de straat laten rijden komt de voorzitter veiliger voor. Burgemeester en wethouders vinden een parkeerplaats voor bromfietsen onder aan de parade ook niet de meest ideale oplossing. De Rozemarijnstraat was het zeker niet. Zoals de bromfietsen nu op het middenpad van de Voorstraat staan even eens niet. Als binnen afzienbare tijd split op de strook grond rondom de bomen van de Voorstraat is aangebracht, is het nauwelijks mogelijk om bromfietsen -op-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 40