-9- Die belangen moeten daarnaast zoveel mogelijk met elkaar in overeenstemming gebracht worden. Vanuit deze visie had de fractie van de V.V.D, gehoopt een verkeersplan op tafel te krijgen. Dat is helaas niet het geval en dat wordt betreurd. De fractie van de V.V.D. heeft de indruk dat door het nemen van een aantal ad- hoc maatregelen de problemen worden verschoven, maar niet wezenlijk worden op gelost. Namens de fractie van de V.V.D, gaat de heer van den Hil in detail in op de door het college voorgestelde maatregelen. Bij alle verkeersmaatregelen die genomen worden, moet het belang van de eigen inwoners voorop staan. Hiertoe behoren ook de mensen die hier hun brood moeten verdienen zoals de middenstanders, de horeca-exploitanten, garagebedrijf-onder- nemers enz,. Hun belangen dienen nauwlettend te worden gevolgd, want juist die bedrijven kunnen door het nemen van onjuiste maatregelen grote financiële schade lijden. De fractie van de V.V.D, verwacht weinig effect en nut van de voorgestelde maat regelen ten aanzien van de Achterstraat. Het is een vaststaand feit dat in een straat met eenrichtingsverkeer de snelheid van het autoverkeer toeneemt. Dat wordt gevaarlijk en een nadeel gevonden. Wanneer geen éénrichtingsverkeer in de Achterstraat wordt ingesteld, kan de bestaande rijrichting voor de Boven- en Benedenkade worden gehandhaafd. Even eens kan de parkeerruimte aan de Bovenkade blijven bestaan. Mocht de meerderheid van de raad deze mening niet delen, dan wordt in overwe ging gegeven in plaats van een definitieve maatregel te nemen, te besluiten de maatregelen in de vorm van een proef te laten gelden. Voorgesteld wordt de parkeerplaatsen voor auto's onder aan de parade op te hef fen en hier dan een parkeervoorziening voor bromfietsen en fietsen te treffen. Het is bekend dat het een erg moeilijke zaak is een geschikte parkeerplaats voor de tweewielers te vinden. Uit het verslag van de hoorzitting blijkt dat er drie alternatieven zijn: het middenpad van de Voorstraat, Rozemarijnstraat en het genoemde gedeelte onder aan de parade. Door de Willemstadse horeca ondernemers is ernstig bezwaar gemaakt tegen de door het college voorgestelde bromfietsparkeerplaats. De fractie van de V.V.D, vindt die reactie zo steek houdend, dat zij ook van mening is dat de locatie onder aan de parade de meest slechtste plaats is ,voor het parkeren van de tweewielers. De voorgestelde parkeergelegenheid is speciaal erg nadelig voor de tei rasbezoekers van hotel "Bellevue" en hotel "Het Wapen van Willemstad". Voorts worden ook 8 I 10 parkeerplaatsen voor auto's opgeheven, die voor kort- parkeerders toch bijzonder hard nodig zijn. De Rozemarijnstraat als mogelijk heid geeft bij heel veel mensen de nodige problemen. Dan schiet er van 3 slech te mogelijkheden de minst slechte over en dat is: de bromfietsen handhaven op het middenpad van de Voorstraat, De nadelige gevolgen hiervan zijn bekend: schade aan de bomen, overlast voor de wandelaars. De fractie van de V.V.D, ziet op dit ogenblik echt geen betere oplossing. Wellicht kan de parkeergelegen heid voor bromfietsen iets verschoven worden, zodat deze vervoersmiddelen niet op het middenpad, maar op het gedeelte van de klinkerbestrating waarop met strepen "N.P," is aangegeven komen te staan. Uiteraard zullen dan ook speciale voorzieningen getroffen moeten worden ter bescherming van de lindebomen. De fractie van de V.V.D, heeft ook bedenkingen tegen het voorstel om voor het gedeelte van de Raadhuisstraat véér de Amrobank en het voormalig stadhuis een richtingsverkeer in te stellen, komende van de richting Groenstraat in de rich ting van de Voorstraat. Het wegdek van dit gedeelte van de Raadhuisstraat is ongeschikt voor autoverkeer. Voorts wandelen daar veel mensen, dus de verkeers veiligheid wordt ook niet bevorderd, Voorgesteld wordt de oude toestand te her stellen, door met uitneembare palen dit weggedeelte voor autoverkeer af te sluiten. Het is bekend dat de bocht Raadhuisstraat—Benedenkade problemen ople vert voor vrachtauto's. Door tijdelijk de palen te verwijderen kan het vracht verkeer toch rechtdoor rijden in de Raadhuisstraat en de nauwe bocht van de —Benedenkade—

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 39