-8- dat er dan wellicht een verbrede weg tussen de woonwijken Elim en Plan Noordlangeweg komt te liggen. 6. Terwijl de werkgroep bij de Waterpoort vanuit de stad geen eenrichtings verkeer voorstelt, althans de vrijheid daarvoor niet kan vinden, bent u bereid om een proef te nemen om het effect van een afsluiting te meten. Onder andere in dit kader ontvingen wij van U een kopie van een schrijven op het briefpapier van Hotel-Cafê-Restaurant "Het Wapen van Willemstad", ondertekend met Horeca Willemstad, waarin met name over de afsluiting van de stad bij de Waterpoort wordt gesproken. Hoewel de brief enkele onzeker heden bevat, onderkent onze fractie de problematiek waarmee de middenstand worstelt. Afgelopen zaterdag heeft op verzoek van de voorzitter van de middenstands vereniging een onderhoud plaatsgevonden tussen hem en êên van de leden van onze fractie. Ook uit dat gesprek kwam bezorgdheid naar voren omtrent de voorgestelde plannen. Alles afwegende menen wij u te mogen vragen de proef met eenzijdige afslui ting van de Waterpoort wel te nemen, maar niet langer dan noodzakelijk is om op verantwoorde wijze het effect te kunnen meten. 7,Dat de op de hoorzitting geuite opmerkingen om het Parkeerterrein aan de Achter straat een openbare status te verlenen u hebben verleid voorlopig nog geen beslissing te nemen over de status van het terrein en niet de suggestie van de werkgroep over te nemen om geen openbare status te verlenen, juichen wij toe. Een van de insprekers op de hoorzitting heeft gevraagd wat het uiteindelijk beleid was waarbinnen het gefaseerd beleid gezien moest worden. Voor wat betreft de Partij van de Arbeid zijn de uitgangspunten van verkeers beleid op de lange termijn; 1. regulering van de toeristenstroom; 2. het scheppen van parkeergelegenheid buiten de bebouwde kom, waarbij ook - weliswaar voorwaardelijk - gedacht wordt aan het landje van Oosters; binnen de vesting geen extra parkeerruimte voor toeristen; 4. verplaatsing van de parkeerruimte voor bezoekers aan de jachthaven uit de Achterstraat. De heer Manneke heeft met belangstelling de voorstellen van het college ge lezen. Hij komt allereerst echter terug op opmerkingen die tijdens eerdere raadsvergaderingen door de fractie van de V.V.D, zijn gemaakt. Keer op keer is er op aangedrongen een deskundig adviesbureau in te schakelen voor de oplossing van de verkeers- en parkeerproblematiek. Vanuit de politieke visie van het college van burgemeester en wethouders had het college zofn ad viesbureau een doortimmerde opdracht moeten verstrekken. Burgemeester en wethouders hebben gemeend zulks niet te moeten doen. Er is een werkgroep geformeerd en die is aan het werk gegaan. Gevraagd wordt welke opdracht de werkgroep is meegegeven. Welke politieke visie is in die opdracht neergelegd, want zonder een duidelijke visie is het voor de leden van de werkgroep haast onmogelijk geweest aan het werk te gaan. Uit het thans voorliggende voorstel blijkt geen politieke visie, aangezien een aantal onsamenhangende voorstellen worden gedaan die niet onder te brengen zijn in een totaalplan. Dat is een groot gemis. Wanneer de fractie van de V.V.D. zo*n opdracht zou moeten formuleren, zou in ieder geval gesteld worden dat in eerste instantie de belangen van de eigen inwoners moeten prevaleren. Er zijn een aantal woonontsluitingsstraten in het geding waarvoor een aantal togenstrijdige belangen afgewogen moeten worden, -Die-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 38