-8-
dat er dan wellicht een verbrede weg tussen de woonwijken Elim en Plan
Noordlangeweg komt te liggen.
6. Terwijl de werkgroep bij de Waterpoort vanuit de stad geen eenrichtings
verkeer voorstelt, althans de vrijheid daarvoor niet kan vinden, bent u
bereid om een proef te nemen om het effect van een afsluiting te meten.
Onder andere in dit kader ontvingen wij van U een kopie van een schrijven
op het briefpapier van Hotel-Cafê-Restaurant "Het Wapen van Willemstad",
ondertekend met Horeca Willemstad, waarin met name over de afsluiting van
de stad bij de Waterpoort wordt gesproken. Hoewel de brief enkele onzeker
heden bevat, onderkent onze fractie de problematiek waarmee de middenstand
worstelt.
Afgelopen zaterdag heeft op verzoek van de voorzitter van de middenstands
vereniging een onderhoud plaatsgevonden tussen hem en êên van de leden van
onze fractie. Ook uit dat gesprek kwam bezorgdheid naar voren omtrent de
voorgestelde plannen.
Alles afwegende menen wij u te mogen vragen de proef met eenzijdige afslui
ting van de Waterpoort wel te nemen, maar niet langer dan noodzakelijk is
om op verantwoorde wijze het effect te kunnen meten.
7,Dat de op de hoorzitting geuite opmerkingen om het Parkeerterrein aan de Achter
straat een openbare status te verlenen u hebben verleid voorlopig nog geen
beslissing te nemen over de status van het terrein en niet de suggestie van
de werkgroep over te nemen om geen openbare status te verlenen, juichen
wij toe.
Een van de insprekers op de hoorzitting heeft gevraagd wat het uiteindelijk
beleid was waarbinnen het gefaseerd beleid gezien moest worden.
Voor wat betreft de Partij van de Arbeid zijn de uitgangspunten van verkeers
beleid op de lange termijn;
1. regulering van de toeristenstroom;
2. het scheppen van parkeergelegenheid buiten de bebouwde kom, waarbij ook
- weliswaar voorwaardelijk - gedacht wordt aan het landje van Oosters;
binnen de vesting geen extra parkeerruimte voor toeristen;
4. verplaatsing van de parkeerruimte voor bezoekers aan de jachthaven uit de
Achterstraat.
De heer Manneke heeft met belangstelling de voorstellen van het college ge
lezen. Hij komt allereerst echter terug op opmerkingen die tijdens eerdere
raadsvergaderingen door de fractie van de V.V.D, zijn gemaakt.
Keer op keer is er op aangedrongen een deskundig adviesbureau in te schakelen
voor de oplossing van de verkeers- en parkeerproblematiek. Vanuit de politieke
visie van het college van burgemeester en wethouders had het college zofn ad
viesbureau een doortimmerde opdracht moeten verstrekken.
Burgemeester en wethouders hebben gemeend zulks niet te moeten doen. Er is een
werkgroep geformeerd en die is aan het werk gegaan.
Gevraagd wordt welke opdracht de werkgroep is meegegeven. Welke politieke visie
is in die opdracht neergelegd, want zonder een duidelijke visie is het voor
de leden van de werkgroep haast onmogelijk geweest aan het werk te gaan.
Uit het thans voorliggende voorstel blijkt geen politieke visie, aangezien een
aantal onsamenhangende voorstellen worden gedaan die niet onder te brengen
zijn in een totaalplan. Dat is een groot gemis. Wanneer de fractie van de
V.V.D. zo*n opdracht zou moeten formuleren, zou in ieder geval gesteld worden
dat in eerste instantie de belangen van de eigen inwoners moeten prevaleren.
Er zijn een aantal woonontsluitingsstraten in het geding waarvoor een aantal
togenstrijdige belangen afgewogen moeten worden,
-Die-