-19- Juist in een kleine gemeente als de onze is het mogelijk voor de burger dat ambtenaren en gemeenteleden dicht bij elkaar staan en leven, omdat ze elkaar in het dagelijks leven gemakkelijk kunnen ontmoeten. Dat moet zo blijven. Ons gemeentehuis moet voor ieder toegankelijk zijn; wij als raadsleden moeten dat eveneens. Het verbaast en bedroeft ons dat de controle van de jaarrekeningen z& ver achter blijft lopen dat de raad nog steeds geen inzicht heeft in de feitelijke gang van zaken over 1976 en de daarop volgende jaren. In tegenstelling tot wat hier gebeurt hebben we kunnen constateren dat bijvoorbeeld de rekening van het gewest over 1979 reeds wel geverifieerd is. Het streekgewest Westelijk Noord-Brabant is voor onze fractie een vorm van verlengd bestuur, dat wil zeggen het moet zich beperken tot die taken die af gestoten worden door de gemeente omdat ze beter gezamenlijk kunnen worden ge daan. Onze fractie handhaaft onverkort de eerder aangetekende bezwaren tegen grens wijziging, en vraagt zich af welke planologische ontwikkelingen er in en rond het Hellegatsplein plaatsvinden achter de rug van de raad om. Gesproken moet hier worden omtrent geruchten overheen jachthaven die door derden op het gemeentelijk grondgebied geconstrueerd zou worden. Voorts de wildgroei die er nabij het Hellegatsplein plaatsvindt. Met u zijn wij van mening dat de voorlichting via de Brillant uitstekend is en zeer op prijs gesteld wordt. Wij blijven voorstanders van het vragenhalfuur na afloop van de raadsvergadering Hoofdstuk III. De sterke stijging van de uitgaven voor de brandweer is voor ons een reden tot zorg. In twee jaar tijd stegen da uitgaven met bijna 43°/o, dat kan niet zo door blijven gaan. U zult deze stijging moeten ombuigen. We kunnen niet tegen elke prijs veiligheid blijven kopen. Uw ietwat cryptische opmerking op bladzijde 17 ten aanzien van het Rampen bestrijdingsplan, waar u spreek over een gecoördineerd aanvalsplan roept bij ons vragen op en we zouden graag van u vernemen wie u denkt aan te vallen, wanneer en op welke wijze. Hoofdstuk IV. Onze fractie kan akkoord gaan met het oprichten en instand houden van een goede en goed functionerende gewestelijke gezondheidsdienst. Wel moet ten aan zien van de vestiging een zakelijke beslissing worden genomen en niet een die ingegeven wordt door politieke onenigheid tussen 2 grote gemeenten in ons gewest. De tekorten op de exploitatie van het zwembad stijgen met het jaar. Onze fractie heeft hiervoor jaren geleden reeds gewaarschuwd. Wij zijn van mening dat u meer haast moet maken met het nemen van maatregelen om energie en andere kosten te besparen en zonodig de tarieven verder aan te passen. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting Zal een van de grote zorgen-kinderen worden in de komende jaren, enerzijds door het eerder gevoerde gronduitgiftebeleid en thans door de indeling in groeiklasse 2 en de ineenstorting van de huizenmarkt. Onze fractie is van oordeel dat u de doorstroming steviger zult moeten be vorderen. Daarnaast stellen wij u voor een duidelijke en doorzichtig toe wijzingsbeleid te formuleren en een urgentielijst te maken en deze lijst ook duidelijk bekend te maken, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. We kunnen ons op dit moment niet aan de indruk onttrekken dat menig burger het gevoel heeft dat het toewijzingsbeleid niet duidelijk is. U kunt en moet dat verduidelijken -Hoofdstuk VI,-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 180