-7- wel op prijs stellen als u meer dan alleen Op actieve wijze blijven bezien hoe de nog panden aangesloten kunnen worden. maar aandacht aan deze zaak besteedt, niet op de riolering aangesloten Parkeer- en verkeersproblematiek. Met één ding kunnen wij het volmondig eens zijn: in 1981 zou tot een afsluiting van de rapportage gekomen moeten worden. Voor het overige legt u - en wellicht terecht - sterk de nadruk op dat ene van die veertien besluiten: het experiment met het éénrichtingsverkeer. U stelt dat de werkgroep tot de conclusie kwam dat de proef nog niet veel heeft bewezen. Onze fractie is zover nog niet. Wij hebben niet de beschikking gehad over het feitelijk materiaal op grond waarvan wij een verantwoorde conclusie konden trekken Dat de afsluiting van de stad door de langzame verkeersdeelnemers - volgens u - als prettig is ervaren, is voor ons een nogal positief leefbaarheidspunt. Met betrekking tot het parkeerprobleem kan er pas van positieve beïnvloeding sprake zijn als er voldoende parkeergelegenheid is. Als u zegt dat de theore tische oplossingen thans geblokkeerd worden, vragen wij u - en daar hebben wij bij de investeringsplanning ook al over gesproken wanneer verwacht mag worden dat de procedure rond het bestemmingsplan Vesting Willemstad beëindigd zal zijn. En als de gemeente niet de beschikking heeft over de benodigde gronden, moet dat niet alleen zielig geconstateerd worden, meer een actief beleid gevoerd worden ter verwerving van die gronden. Afsluiting van Willemstad heeft pas zin als: a. het aan beide zijden gebeurd; b. er voldoende parkeergelegenheid is en wel op zo*n wijze gerealiseerd dat daarvan geen overlast uitgaat voor de directe omgeving; c. er ontheffing komt voor de burgers van Willemstad; d. er effectieve controle kan plaatsvinden. Voor wat betreft de te verwerven gronden dient volgens ons de Redance pas als allerlaatste mogelijkheid opgevoerd te worden. Voor wat betreft de parkeergelegenheid voor bromfietsen brengen wij nogmaals de parkeervakken aan de Benedenkade in de herinnering. Hoofdstuk VII. Herziening streekplan West-Brabant. Mogen wij uit uw opmerking over groeiklasse 2 opmaken dat het nog niet te laat is? Zijn er nog wegen te bewGnc.-.lcn waardoor het bezwaar van de raad tegen indeling in voornoemde groeiklasse gehonoreerd wordt? Bestemmingsplan vesting Willemstad. Wij^ wensen u veel succes bij uw pogingen de flexibiliteit en de uitvoerings gerichtheid van het plan te vergroten. Bestemmingsplan Noordlangeweg. Als men op papier ziet staan dat er veel aandacht werd besteed aan de speel- voorzieningen en men gaat daarna in ogenschouw nemen waaruit die aandacht dan wel heeft bestaan, moet men in hoofdzaak in droefenis en ergenis verkeren. Wat denkt u hier nu eigenlijk aan te doen? Voor het overige verwijzen wij u naar eerder door ons gemaakte opmerkingen. Bestemmingsplan Elim. Wij verwijzen naar onze opmerkingen gemaakt bij het hoofdstuk Volkshuisvesting. Bestemmingsplan Helwijk, Wij zijn het eens met uw streven de procedure te bespoedigen en het voorr-overleg als bedoeld in het Besluit Ruimtelijke Ordening in de eerste helft van 1981 -te-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 168