■i/'b.
heeft
een andere visieHet wordt juist zeer positief gevonden dat burgemeester en
wethouders niet een voorstel komen om de Algemene Politieverordening te wij
zigen in die zin dat een anti-kraakbepaling wordt opgenomen, Het is een plicht
van de overheid de eigendommen van de burgers te beschermen en de openbare
orde en rust te handhaven. De heer van den Hil houdt geen pleitdooi voor
woningnood enz. Kraken wordt echuer geen oplossing gevonden voor de woning-
noodproblematiek. Met belangstelling wordt dan ook de nieuwe Leegstandswet te
gemoet gezien.
De voorzitter antwoordt dat er vanuit de gemeenten, wanneer er op het terrein
van de Algemene Politieverordening perikelen rijzen, vragen gesteld worden
aan de specialisten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Zo heeft
ook de Afdeling Noord-Brabant van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
eigen deskundigen.
De minister van Binnenlandse Zaken heeft er al op gewezen dat een anti-kraak-
bepaling in de Algemene Politieverordening van gemeente niet zal worden ver
nietigd. Ook het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, oordeelt een anti-
kraakbepaling niet onverbindend. Op grond van artikel 168 van de gemeentewet
kan de gemeenteraad in het kader van de handhaving van de openbare orde na
dere maatregelen tegen het kraken in de Algemene Politieverordening opnemen.
De gemeente stelt regels vast vanuit een geheel andere optiek dan de rijks
overheid. De rijksoverheid moet de leegstand van woningen regelen. In het
kader van de volkshuisvesting moeten maatregelen genomen worden om te voor
komen dat woningen lang leeg staan. Ook moet er voor gezorgd worden dat wo
ningen niet gekraakt kunnen worden.
De gemeentelijke—overheid stelt in het belang van de openbare orde een anti-
kraakbepaling vast.
Het zijn dus regels op twee verschillende terreinen die elkaar raken op het
punt van tekort aan woonruimte. Zonder meer moet worden toegegeven dat de
woningnood een probleem is voor de mensen met de laagste inkomens en voor de
jongeren. Dat vergt solidariteit van de mensen. Speculatie dient niet bevor
derd te worden. Dat betekent echter niet dat op die manier niet regelend
moet worden opgetreden daar waar mogelijkheden c.q. lacunes zijn om kraken
te voorkomen.
Er heeft zich tot op heden in Willemstad geen kraakactie voorgedaan. Als er
vanwege een toewijzing aan een rijksambtenaar een woningwetwoning voor langere
tijd leeg staat en deze woning; wordt gedurende die tijd gekraakt, dan heeft
het gemeentebestuur met de huidige regelen geen been om op te staan. Als het
gemeentebestuur een wapen. in. de hand wilt hebben moet nu de Algemene Politie
verordening gewijzigd worden.
De voorzitter is tegen het terugnemen van het voorstel. Het college stelt
niet voor een wijziging van de Algemene Politieverordening vast te stellen
teneinde speculatief kapitaal te kunnen beschermen. Voorgesteld wordt in het
belang van de openbare orde een maatregel te nemen die het mogelijk maakt
het eigendomsrecht te verdedigen.
De heer Tuinman gelooft dat de voorzitter de speculanten als de simpele
huizenbezitters doet afschilderen en de krakers als criminelen. Dat is. nu
juist de achtergrond, doch niet het belangrijkste van het verhaal van de
heer Tuinman, van waaruit dergelijke wijzigingen van de Algemene Politie
verordening worden voorgesteld. De voorzitter heeft gesteld dat het gemeente
bestuur niet de bescherming van speculatief kapitaal voorstaat. Dat gelooft
de heer Tuinman ook niet. Niet onderkend wordt echter dat een anti-kraakbe
paling tot gevolg heeft de.t het speculatief kapitaal beschermd wordt.
De heer Tuinman heeft ook geschermd met een uitspraak van de Hoge Raad. Hij
is van oordeel dat het college op een onjuiste wijze de volkshuisvesting op
hangt aan de openbare orde. Het voorbeeld van het kraken van een woningwet
woning is gegeven. Dat is ook weer z.o'n dramatisch element in de discussie.
Stel dat er een woningwetwoning wordt gekraakt. Dan staat het gemeentebestuur
een ander instrument ter beschikking.
-In-