■i/'b. heeft een andere visieHet wordt juist zeer positief gevonden dat burgemeester en wethouders niet een voorstel komen om de Algemene Politieverordening te wij zigen in die zin dat een anti-kraakbepaling wordt opgenomen, Het is een plicht van de overheid de eigendommen van de burgers te beschermen en de openbare orde en rust te handhaven. De heer van den Hil houdt geen pleitdooi voor woningnood enz. Kraken wordt echuer geen oplossing gevonden voor de woning- noodproblematiek. Met belangstelling wordt dan ook de nieuwe Leegstandswet te gemoet gezien. De voorzitter antwoordt dat er vanuit de gemeenten, wanneer er op het terrein van de Algemene Politieverordening perikelen rijzen, vragen gesteld worden aan de specialisten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Zo heeft ook de Afdeling Noord-Brabant van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten eigen deskundigen. De minister van Binnenlandse Zaken heeft er al op gewezen dat een anti-kraak- bepaling in de Algemene Politieverordening van gemeente niet zal worden ver nietigd. Ook het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, oordeelt een anti- kraakbepaling niet onverbindend. Op grond van artikel 168 van de gemeentewet kan de gemeenteraad in het kader van de handhaving van de openbare orde na dere maatregelen tegen het kraken in de Algemene Politieverordening opnemen. De gemeente stelt regels vast vanuit een geheel andere optiek dan de rijks overheid. De rijksoverheid moet de leegstand van woningen regelen. In het kader van de volkshuisvesting moeten maatregelen genomen worden om te voor komen dat woningen lang leeg staan. Ook moet er voor gezorgd worden dat wo ningen niet gekraakt kunnen worden. De gemeentelijke—overheid stelt in het belang van de openbare orde een anti- kraakbepaling vast. Het zijn dus regels op twee verschillende terreinen die elkaar raken op het punt van tekort aan woonruimte. Zonder meer moet worden toegegeven dat de woningnood een probleem is voor de mensen met de laagste inkomens en voor de jongeren. Dat vergt solidariteit van de mensen. Speculatie dient niet bevor derd te worden. Dat betekent echter niet dat op die manier niet regelend moet worden opgetreden daar waar mogelijkheden c.q. lacunes zijn om kraken te voorkomen. Er heeft zich tot op heden in Willemstad geen kraakactie voorgedaan. Als er vanwege een toewijzing aan een rijksambtenaar een woningwetwoning voor langere tijd leeg staat en deze woning; wordt gedurende die tijd gekraakt, dan heeft het gemeentebestuur met de huidige regelen geen been om op te staan. Als het gemeentebestuur een wapen. in. de hand wilt hebben moet nu de Algemene Politie verordening gewijzigd worden. De voorzitter is tegen het terugnemen van het voorstel. Het college stelt niet voor een wijziging van de Algemene Politieverordening vast te stellen teneinde speculatief kapitaal te kunnen beschermen. Voorgesteld wordt in het belang van de openbare orde een maatregel te nemen die het mogelijk maakt het eigendomsrecht te verdedigen. De heer Tuinman gelooft dat de voorzitter de speculanten als de simpele huizenbezitters doet afschilderen en de krakers als criminelen. Dat is. nu juist de achtergrond, doch niet het belangrijkste van het verhaal van de heer Tuinman, van waaruit dergelijke wijzigingen van de Algemene Politie verordening worden voorgesteld. De voorzitter heeft gesteld dat het gemeente bestuur niet de bescherming van speculatief kapitaal voorstaat. Dat gelooft de heer Tuinman ook niet. Niet onderkend wordt echter dat een anti-kraakbe paling tot gevolg heeft de.t het speculatief kapitaal beschermd wordt. De heer Tuinman heeft ook geschermd met een uitspraak van de Hoge Raad. Hij is van oordeel dat het college op een onjuiste wijze de volkshuisvesting op hangt aan de openbare orde. Het voorbeeld van het kraken van een woningwet woning is gegeven. Dat is ook weer z.o'n dramatisch element in de discussie. Stel dat er een woningwetwoning wordt gekraakt. Dan staat het gemeentebestuur een ander instrument ter beschikking. -In-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 150