gezelschap is en dat een advies in een zo geladen zaak als deze niet onbe sproken zal blijven. De fractie van de P.v.d.A. kijkt vanuit een andere invalshoek tegen deze zaak aan. Het ontbreken van, een effectieve Leegstandswet veroorzaakt vreemde beleids ontwikkelingen binnen gemeenten, zoals bijvoorbeeld het strafbaar stellen van kraken in de plaatselijke politieverordening. Daaraan kan wel de houding van de gemeente tegenover krakers afgemeten worden. Cok de gemeente Willem stad voelt zich kennelijk verplicht zelf regels te verzinnen die te maken hebben met de verdeling van de woonruimte. In het rapport "Kraken in Nederland" schrijft de Raad van Kerken het volgende over de autonome beleidsontwikkeling van gemeenten; "Sommige gemeente;, bezitten veel leegstaande panden, en laten krakers vlot ontruimen. Andere geven toe dat leegstand een probleem is en zien in kraak- acties althans een nieuwe aanleiding tot bezinning." Er is een wet in vooroereidingmaar die is er nog niet. Het is op zichzelf ongebruikelijk dat een gemeente de Algemene Politie 'verordening wijzigt ter wijl op dat punt de wet in voorbereiding is,. Bovendien kan men zich afvragen of een anti-kraakbepaling buiten de bevoegdheid van de plaatselijke overheid valt. Zegt artikel 168 van de gemeentewet niet dat plaatselijke verordeningen alleen kunnen dienen in het belang van onder andere de openbare orde? Veel anti-kraakbepalingen worden opgenomen onder de noemer "openbare orde". Ook u spreekt daarover. .Over dat begrip heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan en wel de volgende: "De gewone, natuurlijke gang van zaken op open bare plaatsen, waarbij wij onder opnbare plaatsen verstaan: alle voor het publiek toegankelijke plaatsen". Een gekraakt pand kan dus nooit in verband worden gebracht met de openbare orde. Ik zou graag nog even in de historie willen duiken aan de hand van een ver haal. van mijn partijgenoot Coos Huijsen. In het Londen van het eind van de vorige eeuw ken het voorkomen dat een uitgehongerde jongen, die al enkele dagen niets te eten gekregen had, tot de galeien veroordeeld werd omdat hij een brood had weggenomenDe vertegenwoordigers van de heersende klasse von den dat zo iemand, die het eigendomsrecht van anderen niet ontzag, de rechts orde aantastte er; voor galg en rad zou opgroeien. Tegenwoordig zal elk wel denkend mens begrip hebben voor de handeling van die jongen en juist de rechtsorde veroordelen waarbinnen kinderen kunnen verrekken van de hnnger en het recht op eigendom van hogere orde geacht wordt, dan het recht van ieder mens om in zijn eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. We zouden ons kunnen afvragen of het kraken van een pand dat om speculatieve redenen leeg staat door mensen die geen dak boven het hoofd hebben niet in dezelfde orde ligt als het stelen van een broodje door een hongerige. In onze visie is speculatie met woningen misbruik maken van eigendomsrecht. Woningnood is het probleem van een mindèrlièiddie je vooral onder de laagste inkomens en dus veel bij de jongeren moet zoeken. Ondanks deze woningnoodél1eride is er tot op heden geen effectieve Leegstands- wet ingediend. Ondanks de werkloosheid in de bouw wordt niet de noodzaak ge zien voor veel hogere overheidsbijdragen voor de stadsvernieuwing en sociale woningbouw Wij vinden dat men bij voortduring blijk zou moeten geven van solidariteit met degenen die het slachtoffer zijn van het falen van de huidige rechtsorde. Aanvaarding van een anti-kraakbepaling betekent onder de geschetste omstan digheden in hoofdzaak bescherming van het speculatieve kapitaal. Daar wenst mijn fractie niet aan mee te werken en we hopen dat althans enke le van onze inzichten zoveel begrip hebben veroorzaakt, dat u zich kunt vin den in ons voorstel het college te verzoeken haar voorstel als zodanig terug te nemen." De heer van den I-til deelt mede dat de fractie van de V.V.D. over deze zaak -een-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 149