-21-
Er is dan geen stortgelegenheid meer tenzij er nieuwe locaties worden ge
vonden. Uitgaande van de huidige situatie kan dan gezegd worden (als de
vuilverbrandingsinstallatie er dan nog staat en redelijk functioneert) dat
in 19Q6 de gemeenten die thans op een schijnbaar verfoeilijke wijze huisvuil
doen verbranden nog een mogelijkheid voor verwijdering van de afvalstoffen
hebben en de overige gemeenten die thans storten hebben die niet meer.
Hoe het ook zal gaan, de 18 gemeenten die aangesloten zijn in het streek-
gewest Westelijk IMoord-Brabant zullen om de tafel moeten gaan zitten en er
zullen afspraken gemaakt moeten worden waar het afval gelaten wordt.
Dit wordt een behoorlijk knelpunt in West-Brabant.
Over de term "gecontroleerd storten" kan worden getwist. Het gecontroleerd
storten houdt alleen maar in dat bekend is welke hoeveelheid er gestort
wordt. Wat er gestort wordt en dat heeft do ervaring de afgelopen maandna
wel geleerd, is niet bekend.
De heren Van den Enden en Tuinman hebben duidelijk gepleit voor verbranding
van de afvalstoffen. Het zou best eens kunnen zijn dat verbranden een
hele goede zaak is. Doch het is ook een hele dure aangelegenheid. Er komt
een tweede studie over de vuilverbrandingsinstallatie te Roosendaal.
Op verzoek van gedeputeerde staten is er een eerste rapport verschenen.
Dat rapport biedt zoveel houvast dat er een tweede moet komen om nogmaals
aan te geven hoe de zaak in elkaar zit. Dan is wel duidelijk hoe ingewikkeld
de problematiek is.
Starten van huisvuil heeft bij de meeste bij het Streekgewest aangesloten
gemeenteni al dan niet om financiële redenen, de voorkeur.
Omt'rent het technisch functioneren van de vuilverbrandingsinstallatie deelt
de voorzitter het volgende mede.
De vuilverbrandingsinstallatie is een installatie met één oven. Die ene
oven is net in staat de aangevoerde hoeveelheid afvalstoffen van de zes
gemeenten te verbranden.
Als de gemeente Roosendaal groeistad wordt en er moet dus meer huisvuil
worden aangeboden, kan de huidige installatie dat niet meer aan. Er is ook
maar één bunker en één kraan. Eigenlijk zou moeten worden besloten de instal
latie uit te breiden. Dit vergt een grote investering. Het gevolg zal
zijn dat er overcapaciteit ontstaat. Voorts bestaat de kans dat er in het
kader van de provinciale planning binnen enkele jaren toch in geheel West-
Brabant gestort moet gaan worden.
Dan moet er voor de vuilverbrandingsinstallatie een alternatief zijn. Het
zal dus duidelijk zijn dat het bestuur van het openbaar lichaam Vuilver
werking Roosendaal niet staat te trappelen om de installatie uit te breiden.
Het komt de voorzitter in navolging van de conclusie van de heer Van den
Enden voor dat ook nog gesproken wordt over de steen des aanstoots.
De heer Van den Enden heeft begrepen dat het deelnemen in de exploitatie
van een vuilverbrandingsinstallatie een dure geschiedenis kan worden. Er
mag zeker nu nog geen beslissing genomen worden over de uitbreiding van de
installatie omdat de toekomst onzeker is. Wanneer de 18 gemeenten aan de
regeling zouden deelnemen, zouden de inkomsten 3 maal zo hoog zijn, terwijl
de bijdrage per gemeente nagenoeg gelijk zal blijven. De thans niet deel
nemende gemeenten zullen gedwongen moeten worden aan de regeling deel te
nemen
'-Ie voorzitter denkt dat het rekensommetje van de heer Van den Enden niet
opgaat. Als er 3 maal zoveel gemeenten deel uit zouden gaan maken van
de regeling moet de installatie evenredig vergroot worden.
Dat betekent een hoge investering. De gemeenten die nu voor 5,
6,per ton hun huisvuil storten moeten dan ook 70,per ton gaan
betalen.
Daar zitten die gemeenten hP4s niet op te wachten. Het zou de voorzitter
niet verbazen als binnen een aantal jaren al de gemeenten tengevolge van
de politiek en planning van de provinciale overheid moeten gaan storten.
-De-