_4_ Als elke gemeente de kans aangrijpt de overige gemeenten aan te schrijven, dan ontstaat de situatie dat de stukken wel een aantal maanden tevoren aan de raadsleden toegezonden kunnen warden. De heer fenneke deelt mede dat de fractie van de V»V,D. er niets voor voelt middels briefjes aan andere gemeenten op dit moment landelijke politiek te gaan voeren. De fractie van de V.V.D. kan zich dan ook geheel vinden in het voorstel van het college. Zander verdere beraadslaging worden de ingekomen stukken met zeven stemmen voor (fractie C,D,A. en fractie V.V.D.) en vier stemmen tegen (fractie P.v.d. A.) voor kennisgeving aangenomen. Vaststelling van een haven- en opslsggeldverordening met ingang van 1 januari 1981. De heer Manneke zegt dat het voorstel spreekt over een brief van de staatssecre taris van Binnenlandse Zaken krachtens welke het toelaatbaar is voor het jaar 1981 tariefsverhogingen tot sen maximum van 5% aan te houden. Voorgesteld wordt daarom dit percentage ook voor de havengeldtarieven te han teren. De vraag van de fractie van de V.V.D. is of het college de raad een exploitatie overzicht van de gemeentelijke jachthaven kan doen toekomen over de afgelopen jaren Het is de fractie van de V.V.D. niet duidelijk hoe de exploitatie in feite ver loopt, want een dergelijk overzicht heeft de raad nooit bereikt. In principe bestaat er wel begrip voor om van tijd tot tijd tarieven aan te passen. Graag zou dit worden gedaan aan de hand van een exploitatie-overzicht. Het voorstel vermeldt dat vJPrts^_-^ar.0 te denken aan de nog te doene inves teringen ten behoeve van de jachthavens o.a. nieuwe sanitaire voorzieningen, verleggen havenkantoor, aanleg parkeervoorzieningen enz. Dat is natuurlijk te overwegen. De vraag rijst echter of dergelijke voorzieningen gefinancierd zou moeten worden middels een verhoging van de algemene tarieven. Het ware te overwegen of het niet doelmatiger aou zijn om die voorzieningen die dan speciaal aangelegd moeten worden, ook aan die mensen in rekening te brengen die er gebruik van maken. Hierbij wordt gedoeld op nieuwe sanitaire voorzieningen langs de oude haven. De heer Manneke kan zich indenken dat de kosten hiervoor in rekening gebracht worden bij de passanten die er gebruik van maken en niet bij mensen die in de jachthaven een schip hebben liggen. De kosten voor parkeervoorzieningen die getroffen moeten worden, dienen in rekening gebracht te worden bij degenen die op een dergelijk terrein hun auto parkeren en niet aan Willemstadters en anderen die niet met hun auto naar Willem stad komen. Bovendien is er reeds eerder toch een krediet voor de aanleg van een parkeer terrein in de Achterstraat gevoteerd. Tenslotte wordt uitdrukkelijk ten over vloede in de verordening bepaald dat de in de verordening genoemde bedragen exclusief de omzetbelasting zijn. Het havengeld is reeds een belasting. In artikel 1, vierde lid van de verorde ning wordt gedefinieerd wie belastingplichtig zijn. De fractie van de V.V.D. vraagt zich af hoe het kan dat over een belasting weer een belasting geheven kan worden, Z° ja, waarom moet het percentage dan 18% zijn en naet 4%. behalve. De voorzitter antwoordt dat de jaarrekeningen tot en met 1977 gereed zijn, dat de accountantsverklaring er nog niet is. Formeel gezien kunnen de exploi- tatie-overzichten derhalve niet worden gegeven De fractie van de V.V.D. kan enig houvast krijgen uit de gemeentebegrotingen. Het college is van oordeel dat de tarieven beter jaarlijks trendmatig verhoogd kunnen worden dan om een aantal jaren met een forse verhoging te komen. De kosten van de jachthaven stijgen. Hierbij moet alleen al maar gedacht worden aan de post salarissen, het stroomverbruik enz. Die kosten moeten terugkomen. Vandaar dat het college voorstelt de tarieven met 5%, en dat is een voor zichtige raming, te verhogen. -Hierbij-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1980 | | pagina 118