_4_
Als elke gemeente de kans aangrijpt de overige gemeenten aan te schrijven, dan
ontstaat de situatie dat de stukken wel een aantal maanden tevoren aan de
raadsleden toegezonden kunnen warden.
De heer fenneke deelt mede dat de fractie van de V»V,D. er niets voor voelt
middels briefjes aan andere gemeenten op dit moment landelijke politiek te gaan
voeren. De fractie van de V.V.D. kan zich dan ook geheel vinden in het voorstel
van het college.
Zander verdere beraadslaging worden de ingekomen stukken met zeven stemmen voor
(fractie C,D,A. en fractie V.V.D.) en vier stemmen tegen (fractie P.v.d. A.)
voor kennisgeving aangenomen.
Vaststelling van een haven- en opslsggeldverordening met ingang van 1 januari
1981.
De heer Manneke zegt dat het voorstel spreekt over een brief van de staatssecre
taris van Binnenlandse Zaken krachtens welke het toelaatbaar is voor het jaar
1981 tariefsverhogingen tot sen maximum van 5% aan te houden.
Voorgesteld wordt daarom dit percentage ook voor de havengeldtarieven te han
teren.
De vraag van de fractie van de V.V.D. is of het college de raad een exploitatie
overzicht van de gemeentelijke jachthaven kan doen toekomen over de afgelopen
jaren
Het is de fractie van de V.V.D. niet duidelijk hoe de exploitatie in feite ver
loopt, want een dergelijk overzicht heeft de raad nooit bereikt.
In principe bestaat er wel begrip voor om van tijd tot tijd tarieven aan te
passen. Graag zou dit worden gedaan aan de hand van een exploitatie-overzicht.
Het voorstel vermeldt dat vJPrts^_-^ar.0 te denken aan de nog te doene inves
teringen ten behoeve van de jachthavens o.a. nieuwe sanitaire voorzieningen,
verleggen havenkantoor, aanleg parkeervoorzieningen enz. Dat is natuurlijk te
overwegen. De vraag rijst echter of dergelijke voorzieningen gefinancierd zou
moeten worden middels een verhoging van de algemene tarieven.
Het ware te overwegen of het niet doelmatiger aou zijn om die voorzieningen
die dan speciaal aangelegd moeten worden, ook aan die mensen in rekening te
brengen die er gebruik van maken. Hierbij wordt gedoeld op nieuwe sanitaire
voorzieningen langs de oude haven. De heer Manneke kan zich indenken dat de
kosten hiervoor in rekening gebracht worden bij de passanten die er gebruik
van maken en niet bij mensen die in de jachthaven een schip hebben liggen.
De kosten voor parkeervoorzieningen die getroffen moeten worden, dienen in
rekening gebracht te worden bij degenen die op een dergelijk terrein hun auto
parkeren en niet aan Willemstadters en anderen die niet met hun auto naar Willem
stad komen.
Bovendien is er reeds eerder toch een krediet voor de aanleg van een parkeer
terrein in de Achterstraat gevoteerd. Tenslotte wordt uitdrukkelijk ten over
vloede in de verordening bepaald dat de in de verordening genoemde bedragen
exclusief de omzetbelasting zijn.
Het havengeld is reeds een belasting. In artikel 1, vierde lid van de verorde
ning wordt gedefinieerd wie belastingplichtig zijn. De fractie van de V.V.D.
vraagt zich af hoe het kan dat over een belasting weer een belasting geheven
kan worden,
Z° ja, waarom moet het percentage dan 18% zijn en naet 4%. behalve.
De voorzitter antwoordt dat de jaarrekeningen tot en met 1977 gereed zijn,
dat de accountantsverklaring er nog niet is. Formeel gezien kunnen de exploi-
tatie-overzichten derhalve niet worden gegeven
De fractie van de V.V.D. kan enig houvast krijgen uit de gemeentebegrotingen.
Het college is van oordeel dat de tarieven beter jaarlijks trendmatig verhoogd
kunnen worden dan om een aantal jaren met een forse verhoging te komen. De
kosten van de jachthaven stijgen. Hierbij moet alleen al maar gedacht worden
aan de post salarissen, het stroomverbruik enz. Die kosten moeten terugkomen.
Vandaar dat het college voorstelt de tarieven met 5%, en dat is een voor
zichtige raming, te verhogen.
-Hierbij-