V'üiL v.U-P Vi;i; on-/A' to-li? j )£6#t XP-V,,^ ill::.. OA OTJ'i*fcv v r-jJOl: IbliyoS - 13 - steld dat het parkeerterrein gebruikt wordt op de zaterdagmiddag en op zondagmiddag. In de avonduren echter is het terrein bijna helemaal leeg. Afgelopen zaterdag toen Willemstad overvol was met auto's, was het parkeer terrein voor 40% bezet. Dat betekent gewoon dat er maatregelen getroffen zouden moeten kunnen worden waardoor parkeren op verboden plaatsen ook on mogelijk wordt. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is het gewenste resul taat haalbaar. Vastgesteld kan worden dat een bekeuring niet helpt. MSn accepteert het bedrag als een wekelijkse uitgave bij het neerzetten van de auto. Het grote probleem is dat het gemeentebestuur niet bij machte is om parkeren op verboden plaatsen te weren. Het valt de heer Kamp niet vreemd dat er geen optimaal gebruik wordt gemaakt van het parkeerterrein op het havenhoofd. Hij vraagt de heer Manneke zijn idëën ten aanzien van de oplossing van de parkeer- en verkeersproblematiek eens op papier te zetten en deze voor te leggen aan het college van burge- mee s ter enwe thouder s De heer Manneke zegt dat hij geen wethouder is en daar niet voor betaald wordt! Het college zegt een voorstel ten aanzien van een totaal pakket van maat regelen toe. Met belangstelling wordt dit tegemoet gezien. Het college schrijft"op de lange termijn". Uit de woorden van de voorzitter heeft de heer Manneke begrepen dat "op de lange termijn" inhoudt: niet langer dan dat er tijdig v6ór het volgende seizoen de nodige maatregelen genomen kunnen worden. Dat betekent dat er binnen twee maanden toch wel een plan aan de raad voorgelegd zal moeten worden wil een en ander het volgend voorjaar gerealiseerd zijn. Hier is een politieke visie voor nodig. Het autogebruik in de vesting staat ter discussie. Het college moet zich hi^over uitspreken. Er moeten niet incidenteel maatregelen worden genomen. De heer Kamp wijst er op dat het in het voorliggend geval juist wel nodig is dat er incidentele maatregelen worden genomen. De auto's staan zodanig ge parkeerd dat de bewoners hun woning niet via het bruggetje kunnen verlaten. De heer Manneke zou het ook niet fijn vinden als de auto's bij zijn woning zo werden geparkeerd dat de woning niet verlaten kan worden. De heer Manneke merkt op dat er in de Achterstraat toch meer woningen met een brug er voor zijn. De heer Kamp deelt mede dat het probleem zich alleen maar voordoet bij de laatste vier woningen. De heer Manneke is bang dat het probleem verschoven wordt. De aldaar gepar keerde auto's zoeken elders een plaatsje in de vesting. De voorzitter zegt dat de heer Manneke in het algemeen gelijk heeft. De heer Manneke vindt dat het niets uitmaakt of aan de Bovenkade of aan Benedenkade een uitgang wordt geblokkeerd. Eerlijkheidshalve moet het gemeen tebestuur dan daar ook bereid zijn de nodige maatregelen te nemen als er zich problemen voordoen. Volgens de voorzitter moet aangenomen worden dat het probleem wordt ver schoven als er incidentele maatregelen worden genomen. Ten aanzien van deze vier woningen zou dat niet het geval zijn, omdat door het afzetten van de uitgang over de brug voorkomen moet worden dat er een auto voor die brug gaat staan. Dat wil zeggen dat de tep arkeren auto wel iets terug gezet kan worden. Met de bewoners van de Achterstraat is over deze zaak gesproken. Er is ook gevraagd of gevonden werd dat het probleem verschoven werd naar hun eigen richting. Dat geldt voor de bewoners van de Achterstraat, toege- spits op deze casus niet. Er is gezegd dat als deze maatregel wordt genomen, zulks juist wordt gevonden. Op het ogenblik geldt voor de Achterstraat, komende van de molen richting Landpoortstraat een stopverbod. Dat betekent dat de nu voorgestelde maatregel een verzachting is in die zin dat ten -gevolge-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1979 | | pagina 99