- 10 -
De voorzitter zegt dat de heer van den Enden de vinger op een zere plek legt.
De heer van den Hil kan wel akkoord gaan, maar vraagt of het de bedoeling is
dat deze maatregel een tijdelijk karakter heeft. Als de bejaardenwoningen
klaar zijn en de gesignaleerde overlast op straat van de heer van den Enden
weg zijn, kan dan het stopverbod opgeheven worden?
De voorzitter stelt dat twee dingen door elkaar gehaald worden; het stopver
bod en de bouwmaterialen.
In de bocht in de Groenstraat bij het Vossenhol is een plaats waar veel ge
parkeerd wordt. Als je van de andere kant van de Groenstraat komt kun je
nauwelijks draaien terug in de richting Hofstraat. Burgemeester en wethouders
stellen dein ook voor een permanent stopverbod in te stellen en niet alleen
voor de duur van de bouw van de bejaardenwoningen.
Punt twee: er is gezegd dat er bouwmaterialen op de weg staan en dat daar ver
moedelijk geen besluit voor is genomen. Dit klopt, formeel is geen besluit^aan
wezig. Bij de bouw van de woningen aan de Kerkring, in de Groenstraat en in de
Achterstraat zijn er naast al de planologische perikelen ook nog technische
perikelen. Je moet dus ergens de materialen kunnen laten. Het kan niet altijd
overal, tenzij je zegt in de Kerkring moet het naar de volkstuintjes. Zo moet
er altijd gewikt en gewogen worden; een aannemer moet werken. Wij krijgen al
subsidie van Volkshuisvesting omdat de bouwplaatsen zo moeilijk zijn.
Het probleem is bekend en de voorzitter zegt toe in de eerstvolgende bouwver-
gadering met de aannemer dit te bespreken om zodoende de overlast voor het ver
keer in de Groenstraat, Achterstraat en Kerkring tot het minimum te beperken.
De heer van den Enden merkt op dat als de hopen zand achter de te bouwen hui
zen aan de Kerkring verwijderd waren, er daar plaats was voor de op te stape
len stenen. Het was dus helemaal geen noodzaak om de hele straat af te sluiten.
Wat de Groenstraat betreft is er altijd nog een middenpad.
De voorzitter stelt dat de bewoners aan de Kerkring liever hadden dat de weg
afgesloten werd dan dat deze nauw bleef. Het is een probleem en er zal ernstig
naar gekeken worden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkom
stig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten:
I. met ingang van heden een stopverbod in te stellen voor een gedeelte van
de Groenstraat vanaf het Vossenhol tot aan het perceel Groenstraat 45,
de betreffende weggebruikers kenbaar gemaakt door borden overeenkomstig
model 51 van bijlage II Reglement verkeersregels en verkeerstekens, een
en ander zoals is aangegeven op het bij dit besluit behordende en als zo
danig gewaarmerkt kaartje. Het gedeelte van genoemde straat is in beheer
bij en is gelegen in de bebouwde kom van de gemeente Willemstad;
II. afschrift van dit besluit te zenden aan gedeputeerde staten van Noord-
Brabant, de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de provin
cie Noord-Brabant, de Koninklijke Nederlandsche Automobielclub K.N.A.C.
de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond A.N.W.Bo en de Koninklijke
Nederlandsche Motorrijders Vereniging.
Verkeersmaatregel voor het parkeerterrein aan de buitenhaven.
De heer van den Enden zegt dat zijn fraktie er begrip voor heeft dat het weg
dek van het parkeerterrein aan de buitenhaven gespaard moet worden. Wij hebben
gezien dat het college een oplossing heeft gevonden voor bepaalde autobussen,
maar wij zouden ook graag zien dat het een oplossing vindt voor de vracht
wagens. Er zijn tenslotte ook mensen in Willemstad, die hun brood verdienen
met vrachtwagens en voor dit belang zitten wij ook hier. Er wordt voorgesteld
om het terrein bij het oude zwembad te verhogen en te verharden met puin om
daar de vrachtwagens te kunnen zetten. Dit zal niet zoveel kosten.
De voorzitter stelt dat dit in het college al is besproken; er is gezocht naar
een alternatief. Het genoemde terrein is ook ter sprake geweest.
Het college hoopt binnenkort met een oplossing te komen, die voor de vracht
wagens soulaas biedt. Het is een probleem, want als je een oplossing hebt
-vindt-