rein gebruikt kan worden door de bewoners ên door bezitters van een vaste ligplaats in de jachthaven, zolang er voor die mensen geen andere mogelijk heid is. Maar zelfs dan nog blijft er twijfel met betrekking tot de moge lijkheden voor de eigen bewoners. U rekent in de Achterstraat no, XI op plm. 70 plaatsen, Maar u zegt in uw nota ook dat zeker in de zomermaanden zo'n 70 00 auto's geparkeerd stonden op het voormalige zogenaamde "eigen" parkeerterrein van vaste ligplaatsbezitters, Is overigens de aanleg van dit parkeerterrein te realiseren, zolang de bouw van de bejaardenwoningen daar niet gereed is? Onder het treffen van verkeersmaatregelen verstaat u in eerste instantie een zorgvuldig opgezette bewegwijzering, die het toeris tisch verkeer —naar uw zeggen—: "buiten de Vesting houdt". We denken dat u bedoeld heeft te zeggen: "die het toeristisch verkeer naar de parkeerplaat sen verwijst". Wellicht ten overvloede willen we u vragen met uw bewegwij zering niet de aandacht te vestigen op de Achterstraat, De fraktie van de Partij van de Arbeid zal niet tegen uw voorstel stemmen, omdat het niet als een verslechtering wordt ervaren, maar dat het voorgestelde, arvoor zal zor gen, wagen wij nu reeds ten zeerste te betwijfelen. Bij het ontbreken van verkeersbeperkende maatregelen zal de dagtoerist gauw geneigd zijn de bui ten de Vesting gelegen parkeerplaatsen te mijden en Willemstad in te rijden. Het paard wordt dan wel achter de wagen gespannen. De belangrijkste opmer king met betrekking tot uw voorstel is dat het vaststellen van verboden c«q, verordeningen een lachertje wordt als er geen sprake kan zijn van adequate politie-kontrole. We hebben begrepen en begrip ervoor dat dit niet altijd het geval zal kunnen zijn. Derhalve zouden wij u willen oproepen ernstig re kening te houden met het aanstellen van een al dan niet bezoldigde parkeer wachter. Mijnheer de Voorzitter, er waren nu reeds verdergaande maatregelen te treffen geweest, die ook als "meest voor de hand liggend en minst in grijpend" zouden zijn te kernschetsen. Met betrekking tot het probleem ver keersveiligheid wordt daarbij gedacht aan eenrichtingsverkeer in de Achter straat vanaf de Landpoortstraat, verdergaand op de Bovenkade. Dit alles eventueel gecombineerd met een parkeerverbod. Wij bepleiten bovendien een voorrangskruising Bovenkade—Voorstraat, zodanig dat het verkeer uit de Voorstraat voorrang heeft. Het eenrichtingsverkeer op de Bovenkade en Bene den kade tussen Bellevue en d'Orangemolen zou dan niet hoeven worden omge draaid, Voor wat betreft de Benedenkade zou geëxperimenteerd kunnen worden met herindeling. Overigens is dat ook een mogelijkheid voor de Achterstraat om eventueel hard rijden tegen te gaan. De heer van der Sluijs geeft het standpunt weer van het C.D.A. met betrek king tot de nota verkeers- en parkeerproblematiek: De heren Munters, van der Sluijs en Versteeg vinden het voorstel van burge meester en wethouders voorlopig als start voldoende, mits een en ander aan trekkelijk voor de parkeerders wordt aangelegd. Voor de parkeerterreinen op het havenhoofd en bij de vuurtoren wordt de voorkeur gegeven aan asfalteren. En wat betreft parkeerterrein II bij de Achterstraat, dit moet wel gereali seerd zijn voor de zomer. Wanneer een zorgvuldig opgezette bewegwijzering wordt aangebracht worden bovenstaande maatregelen in eerste opzet voldoende geacht. Pas wanneer na enige tijd mocht blijken dat deze maatregelen niet voldoende zijn, wil men uitgebreidere maatregelen nemen. De heer Dane vindt bovenstaande maatregelen beslist te weinig en denkt dat alleen met deze maatregelen, de verkeersproblematiek binnen de vesting geen steek veranderd. Graag zag hij een aanvulling van een parkeerverbod in de Achterstraat, de Rozemarijnstraat en de Bovenkade. Parkeerterrein II bij de Achterstraat re serveren voor bewoners van de Achterstraat, de Rozemarijnstraat, Bovenkade en voor bezitters van een vaste ligplaats in de jachthaven. De beschikbare ruimte voor ongeveer 70 auto's is dan te weinig, overigen zullen dan ook moeten parkeren op het havenhoofd. Deze maatregel is naar mijn mening beslist noodzakelijk, daar anders de bezitters van een vaste ligplaats in de jacht haven toch zullen proberen te parkeren in de onmiddellijke nabijheid van de jachthaven, dus met het gevolg van onberijdbaar geworden Achterstraat, Roze- marijnstraat en Bovenkade, daar deze overvol staan met auto's. Mocht ook nog noodzakelijk blijken dat eenrichtingsverkeer in de Achterstraat en de Bene- -denkade vanaf de-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1979 | | pagina 5