-
-:• -!(
ft©' .a -I gpjsrpf.
ri oa-pOTV ■■r'W.
tii'd y-".: ^a©j?:mx c
"us:: f?
crnr r-rqy
■•.•.iVi." 'if
rtft® n;
J'ï'.flè.-':
üi:;:' I. i.j
'v.iij'
'.;f iol;
„XI? £b
!VC
nee
nnJ-..
_4_
a. voor het opstellen van een centraal rioleringsplan voor de gemeente
een bedrag van f.6.600,excl. b.t.w. of afgerond f.7.800,
b. voor het opstellen van een plan voor de riolering van een gedeelte van
Oudemolen en Stadsedijk en voor het resterende gedeelte van de Stadse-
dijk en de Helsedijk zulks in samenwerking met de gemeente Fijnaart
f. 13,200,excl. b.t.w. afgerond f. 15.600,
en de begroting voor 1979 dienovereenkomstig te wijzigen.
Nota inzake de verkeers- en parkeerproblematiek.
Nadat de voorzitter een korte toelichting op het voorstel van het college
heeft gegeven zegt de heer de Visser het volgende namens de fractie van
de Partij van de Arbeid.
Mijnheer de Voorzitter, hoewl uw gehele nota inzake de verkeers- en par
keerproblematiek onderwerp van lezing is geweest in ons fraktieberaad,
willen wij nu -in eerste instantie- ingaan op uw konkrete voorstellen.
Voor wat betreft het aanleggen van parkeerterreinen voor de dagtoerist
geeft u als mogelijkheden aan: het Havenhoofd en een terrein bij de
Vuurtoren.
Het Havenhoofd lijkt ons ook een uitgelezen mogelijkheid om een officiële
parkeerplaats van te maken. U noemt een aantal voorbeelden van mogelijke
inrichting. De voorgestelde grintlaag met vakkenindeling lijkt ons de
minst voor de hand liggende oplossing. Het beperkt ook de mogelijkheden
voor wat betreft andere aktiviteiten, zoals bijvoorbeeld de kermis. Wij
streven naar een meervoudig gebruik van parkeerterreinen. Naar onze ver
onderstelling vergt asfaltering (met vakkenverdelingeen groter krediet,
dan bijvoorbeeld inrichting met klinkers of keien; maar daar tegenover
staat dat het onderhoud van een geasfalteerde parkeerplaats waarschijnlijk
minder kosten met zich mee zal brengen. Afgezien van de vraag of onze ver
onderstelling juist is, willen wij u vragen bestrating als mogelijke in
richting in uw onderzoek te betrekken. Voor wat betreft het Havenhoofd
stellen wij u ook voor door middel van snel opgroeiende beplanting het
blik zoveel mogelijk aan het oog te onttrekken, ook vanaf het Hollands Diep.
Met betrekking tot het plaatsen van een parkeerautomaat willen wij ons op
dit moment nog niet uitspreken. Dat zal o.a. afhankelijk zijn van de plaat—
sings- en onderhoudskosten, afgezet tegen de te verwachten opbrengst van
een dergelijke voorziening. U zult ongetwijfeld bereid zijn ook d&t te on
derzoeken, Het plaatsen van een parkeerautomaat zorgt waarschijnlijk ook
voor andere problemen. Er zullen voorzieningen getroffen moeten worden die
een andere toegang dan via de parkeerautomaat verhinderen. Behouden de be
woners bij een dergelijke voorziening de mogelijkheid om zonder betaling
-bij minder aangename weersomstandigheden bijvoorbeeld- op de punt van het
Havenhoofd te genieten van het woeste Hollands Diep? Wij willen u in deze
nog wat suggesties meegeven. U zegt met betrekking tot een parkeerplaats
bij de vuurtoren: "indien het havenhoofd vol is, zal men eerder bereid zijn
bij de vuurtoren te parkeren naarmate dat terrein nauwer aansluit bij de
eerste parkeermogelijkheid". Komend uit de richting sluizen zal de toerist
inderdaad zo dicht mogelijk bij de Vesting trachten te komen en dus op het
havenhoofd belanden. Als dit vol is, zal men in uw visie bij de vuurtoren
parkeren, en d^t eerder naarmate het terrein dichterbij is. Stel dat d&t
het geval is, dan ontstaat ons inziens een ongewenste, de verkeersonveilig
heid in de hand werkende, verkeersbeweging. De dagtoerist kan natuurlijk
ook altijd nog de Vesting binnenrijden en daar een parkeergelegenheid zoe
ken en vinden. Bovengenoemde ontwikkelingen zullen zich in versterkte mate
voordoen als er op het Havenhoofd een parkeerautomaat geplaatst wordt. On
der andere daarom vragen wij u de op de hoorzitting naar voren gebrachte
suggesties ten aanzien van het voormalig zwembad serieus te nemen.
Voor wat betreft het aanleggen van parkeerterreinen binnen de Vesting
stelt u voor: de Achterstraat no, II.
Op zichzelf trekken parkeerterreinen verkeer aan. Wat dat betreft, lijken
parkeerterreinen binnen de Vesting minder geslaagd. Maar met de twee voor
gestelde terreinen buiten de Vesting kan de aantrekingskracht van de Achter
straat gering zijn. Er zal wel bevorderd moeten worden dat dit parkeerter—
-rein gebruikt kan-