- -:• -!( ft©' .a -I gpjsrpf. ri oa-pOTV ■■r'W. tii'd y-".: ^a©j?:mx c "us:: f? crnr r-rqy ■•.•.iVi." 'if rtft® n; J'ï'.flè.-': üi:;:' I. i.j 'v.iij' '.;f iol; „XI? £b !VC nee nnJ-.. _4_ a. voor het opstellen van een centraal rioleringsplan voor de gemeente een bedrag van f.6.600,excl. b.t.w. of afgerond f.7.800, b. voor het opstellen van een plan voor de riolering van een gedeelte van Oudemolen en Stadsedijk en voor het resterende gedeelte van de Stadse- dijk en de Helsedijk zulks in samenwerking met de gemeente Fijnaart f. 13,200,excl. b.t.w. afgerond f. 15.600, en de begroting voor 1979 dienovereenkomstig te wijzigen. Nota inzake de verkeers- en parkeerproblematiek. Nadat de voorzitter een korte toelichting op het voorstel van het college heeft gegeven zegt de heer de Visser het volgende namens de fractie van de Partij van de Arbeid. Mijnheer de Voorzitter, hoewl uw gehele nota inzake de verkeers- en par keerproblematiek onderwerp van lezing is geweest in ons fraktieberaad, willen wij nu -in eerste instantie- ingaan op uw konkrete voorstellen. Voor wat betreft het aanleggen van parkeerterreinen voor de dagtoerist geeft u als mogelijkheden aan: het Havenhoofd en een terrein bij de Vuurtoren. Het Havenhoofd lijkt ons ook een uitgelezen mogelijkheid om een officiële parkeerplaats van te maken. U noemt een aantal voorbeelden van mogelijke inrichting. De voorgestelde grintlaag met vakkenindeling lijkt ons de minst voor de hand liggende oplossing. Het beperkt ook de mogelijkheden voor wat betreft andere aktiviteiten, zoals bijvoorbeeld de kermis. Wij streven naar een meervoudig gebruik van parkeerterreinen. Naar onze ver onderstelling vergt asfaltering (met vakkenverdelingeen groter krediet, dan bijvoorbeeld inrichting met klinkers of keien; maar daar tegenover staat dat het onderhoud van een geasfalteerde parkeerplaats waarschijnlijk minder kosten met zich mee zal brengen. Afgezien van de vraag of onze ver onderstelling juist is, willen wij u vragen bestrating als mogelijke in richting in uw onderzoek te betrekken. Voor wat betreft het Havenhoofd stellen wij u ook voor door middel van snel opgroeiende beplanting het blik zoveel mogelijk aan het oog te onttrekken, ook vanaf het Hollands Diep. Met betrekking tot het plaatsen van een parkeerautomaat willen wij ons op dit moment nog niet uitspreken. Dat zal o.a. afhankelijk zijn van de plaat— sings- en onderhoudskosten, afgezet tegen de te verwachten opbrengst van een dergelijke voorziening. U zult ongetwijfeld bereid zijn ook d&t te on derzoeken, Het plaatsen van een parkeerautomaat zorgt waarschijnlijk ook voor andere problemen. Er zullen voorzieningen getroffen moeten worden die een andere toegang dan via de parkeerautomaat verhinderen. Behouden de be woners bij een dergelijke voorziening de mogelijkheid om zonder betaling -bij minder aangename weersomstandigheden bijvoorbeeld- op de punt van het Havenhoofd te genieten van het woeste Hollands Diep? Wij willen u in deze nog wat suggesties meegeven. U zegt met betrekking tot een parkeerplaats bij de vuurtoren: "indien het havenhoofd vol is, zal men eerder bereid zijn bij de vuurtoren te parkeren naarmate dat terrein nauwer aansluit bij de eerste parkeermogelijkheid". Komend uit de richting sluizen zal de toerist inderdaad zo dicht mogelijk bij de Vesting trachten te komen en dus op het havenhoofd belanden. Als dit vol is, zal men in uw visie bij de vuurtoren parkeren, en d^t eerder naarmate het terrein dichterbij is. Stel dat d&t het geval is, dan ontstaat ons inziens een ongewenste, de verkeersonveilig heid in de hand werkende, verkeersbeweging. De dagtoerist kan natuurlijk ook altijd nog de Vesting binnenrijden en daar een parkeergelegenheid zoe ken en vinden. Bovengenoemde ontwikkelingen zullen zich in versterkte mate voordoen als er op het Havenhoofd een parkeerautomaat geplaatst wordt. On der andere daarom vragen wij u de op de hoorzitting naar voren gebrachte suggesties ten aanzien van het voormalig zwembad serieus te nemen. Voor wat betreft het aanleggen van parkeerterreinen binnen de Vesting stelt u voor: de Achterstraat no, II. Op zichzelf trekken parkeerterreinen verkeer aan. Wat dat betreft, lijken parkeerterreinen binnen de Vesting minder geslaagd. Maar met de twee voor gestelde terreinen buiten de Vesting kan de aantrekingskracht van de Achter straat gering zijn. Er zal wel bevorderd moeten worden dat dit parkeerter— -rein gebruikt kan-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1979 | | pagina 4