-47
gebeuren op kinderen die uit Breda of omstreken kcmen, omdat daar toch vol
doende scholen zijn. Dat is hard gezegd, maar vanuit de Willemstadse situatie
moet dat wel worden gezegd.
De opmerking over de aanbesteding van de uitbreiding van gebouw Irene zal
wel niet zijn misverstaan.
Als de gemeente tot 4000 k 5000 zal groeien moet de verkeerssituatie binnen
de vesting zeker terdege worden bekeken. Opnieuw werpt de vraag zich dan op
of er binnen de vesting parkeerplaatsen gegreërd moeten worden. Dat punt zal
zeker in discussie komen
Voor zover de informaties van de voorzitter juist zijn heeft de raad in 1971
met het bouwbedrijf Netjes een overeenkomst gesloten. Die overeenkomst geldt
ook voor Elim. Als de fractie van de V.V.D. met een motie komt die overeen
komst eenzijdig te beëindigen, is dat een vorm van contractbreuk die de ge
meente voor de nodige financiële consequenties zou kunnen plaatsen. Met een
dergelijke motie moet dus voorzichtig worden omgegaan. Het is nog maar de
vraag of het college in staat is een dergelijke motie uit te voeren.
De huidige toestand van de rampenbestrijdingsmoge lijkheden bij het Volkerak-
sluizencomplex is allen bekend.
Ook is het een gegeven dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt dat
de rampenbestüijdings-activiteiten een verplichting zijn voor de gemeenten-
In een gesprek met Rijkswaterstaat zal zeker nogmaals worden aangedrongen op
vervangende maatregelen.
Er is kennis genomen van de opmerking over de verlichting van het parkeer
terrein op het havenhoofd.
In een eventuele accomodatienota zullen ook andere lokalen worden betrokken.
De heer Tuinman heeft gevraagd welke maatregelen genomen kunnen worden ten
aanzien van het vervoer met de bus naar de Nassau-scholengemeenschap te Breda.
De bus op Breda is een vervoersmogelijkheid, louter en alleen gericht op de
Nassau-Scholengemeenschap. Deze bus gaat ook van die school uit. De school
betaalt ook een gedeelte van de vervoerskosten. Leerlingen met een normaal
abonnement kunnen overigens gebruik van die bus maken. Het kan best eens zijn
dat gezegd moet worden dat die bus niet op de Nassau-Scholengemeenschap moet
rijden maar op Breda. Leerlingen die in Breda op school gaan, moeten met die
bus meekunnen.
De heer Versteeg vult aan dat eenieder gebruik kan maken van de schoolbus,
indien er"plaats is.
De voorzitter zegt dat, welke cijfers de minister van Onderwijs en Wetenschap^
pen ook gebruikt heeft, het sneu is dat geen openbare H.A.V.0. kan worden
gesticht
De voorzitter haalt de heer Tuinman aan. Laatstgenoemde heeft ten aanzien
van de stichting van een openbare kleuterschool gezegd dat het college de
zaak in een verkeerde verhouding trekt Gesproken moet worden over de trans
formatie tot basisonderwijs.. Het college moet onder ogen zien dat het open
baar onderwijs op dit moment in Willemstad achterloopt, want er kan niet
worden geïntegreerd en er kan niet meegedaan worden aan projecten. De voor
zitter deelt mede dat de heer Tuinman op dit punt gelijk heeft maar het ge
meentebestuur kan op dit moment niet anders doen dan zeggen dat het zich moet
houden aan de bepalingen van de Kleuteronderwijswet. Die bepalingen gelden
nog steeds. De voorzitter heeft omtrent de stichting van een openbare kleu
terschool besprekingen gevoerd en tijdens deze besprekingen heeft hij de vraag
opgeworpen of het gemeentebestuur niet zo maar zou kunnen starten. Het ant
woord was ontkennend. Dat was voor de voorzitter toen een duidelijk gegeven.
Hoe graag het college ook zou meewerken aan de integratie van het basisonder
wijs, het blijkt praktisch niet uitvoerbaar. Rekening houdend met het feit
dat de integratie van kleuter- en lageronderwijs in 1983 wettelijk verplicht
is, moet het college er naar streven dat er in Willemstad in dat jaar open
baar basisonderwijs gevolgd kan worden. Wel wijst de voorzitter er op dat de
integratie niet zal inhouden dat in 1983 opeens alle kleuterscholen en alle
-lagere-