-39-
gewerkt moet worden aan de voorbereiding van de integratie van het kleuter
en lager-onderwijs in de basisschool.
De voorzitter denkt, zonder wie dan ook tekort te doen of zonder wie dan ook
niet te willen prijzen, dat iedereen, die op welke manier dan ook bij het
onderwijs betrokken is en wetend dat 1983 het integratiejaar zal zijn, de
plicht heeft om daarmee bezig te zijn. Dat probeert het college ook. De
fractie van de P.v.d.A, merkt op dat het college dat wel zegt maar vraagt
dan: hoe zit het met de openbare kleuterschool? Door de fractie zijn hier
over een aantal opmerkingen gemaakt. Er is op gewezen dat burgemeester en
wethouders het schoolbestuur zijn voor de openbare school. Gevraagd is of de
openbare kleuterschool nu wel of niet gesticht gaat worden.
De voorzitter brengt hieromtrent een aantal aspecten gedifferentieerd naar
voren. Bij het kleuteronderwijs wordt voor schoolstichting het systeem ge
hanteerd - dus zowel voor een bijzondere- als voor een openbare kleuterschool
dat de school door een bepaald aantal leerlingen bezocht moet gaan worden.
In principe betreft dit 30 leerlingen. Indien de minister van Onderwijs en
Wetenschappen toestemming heeft verleend kan uitgegaan worden van 20 leerlin^
gen. Redelijkerwijs mag op dit moment aangenomen worden dat de minister in
stemming betuigt met een aantal van 20 als aangenomen kan worden dat de school
op den duur wat groeit, doch in ieder geval niet beneden het minimum aantal
komt. Dit is om te voorkomen dat de omstandigheid zich voordoet dat het ene
jaar een schooi met 20 leerlingen is gestart en het andere jaar gesloten zou
moeten worden omdat het minimaal vereist aantal leerlingen niet wordt gehaald.
Bovengenoemde voorschriften gelden zowel voor ouders die een actie tot school
stichting willen beginnen als voor het gemeentebestuur, aangezien onlangs in
een Koninklijk Besluit nogmaals nadrukkelijk is vastgesteld dat het gemeente
bestuur heeft aan te tonen dat over een voldoende aantal leerlingen wordt be
schikt op het moment dat de school geopend wordt.
In 1978 is tot tweemaal toe geprobeerd; tot tweemaal toe heeft een oproep in
de Brillant gestaan, om het vereiste aantal kinderen te krijgen. Tot tweemaal
toe is het aantal aanmeldingen beneden het vereiste minimum gebleven. Het
college signaleert gewoon zakelijk op dit moment dat de bevolkingssituatie
in Willemstad niet zodanig veranderd is dat gezegd kan worden dat er zoveel
gezinnen met kinderen zich gevestigd hebben dat het vereiste aantal leerlingen
op een overtuigende wijze thans overschreden zal zijn. Als de 82 woningen van
Stok B.V. voltooid geweest zouden zijn, zou redelijkerwijs deze veronderstel
ling eerder gedaan kunnen worden. Dat neemt niet weg dat burgemeester en
wethouders hebben besloten om in overleg met de oudercommissie van de open
bare lagere school opnieuw in de Brillant de enquête ter hand te nemen. In
die enquête zal aan ouders van kinderen worden gevraagd of men voor de stich
ting van een openbare kleuterschool is, Die enquête geldt dan voor ouders van
kinderen van 0 tot 5 jaar. Op deze wijze wordt inzicht verkregen in de prog
nose. Blijkt dan dat er inderdaad voldoende kleuters zijn voor wie openbaar
kleuteronderwijs wordt verlangd dan moet het college daar gewoon de conse
quenties uit trekken en bij de minister van Onderwijs en Wetenschappen de
vereiste toestemming voor schoolstichting vragen Als blijkt uit de cijfers
dat die 20 een minimum is wat op den duur zal groeien, komt het de voorzitter
voor dat er geen vuiltje aan de lucht is,. Burgemeester en wethouders hebben
dus besloten in de Brillant van december in samenwerking met de oudercommissie
opnieuw werving ter hand te nemen. Dan zal blijken of de opmerking die gere
geld wordt gehoord bewaarheid wordt dat er voldoende leerlingen voor een
openbare kleuterschool zijn, In 1978 was dat duidelijk niet het geval, In
1979 hebben geen ouders zich gemeld met handtekeningen voor de stichting van
een openbare kleuterschool.
Gevraagd is of er nu wel of niet nieuwbouw plannen bestaan met betrekking tot
de bijzondere school aan de Singel. Het is een woordspeling als het college
spreekt over uitbreiding. Als er uitgebreid wordt, wordt er vernieuwd en ook
nieuw gebouwd. De school aan de Singel heeft in ieder geval een gedeelte dat
-nog-