jo" ;jH' boor.,; CSV 'loost bs'i-f mo so .-.'Of,: toJO.:.; j oj£ oor tt IfSV J I; Ó.'b'pp. i oft -j "j fcvw -■ób- Gevraagd is wat er voor deze bedrijven in de plaats kan komen. Op dit moment is de stelregel van het college dat in de plaats van funcioneel storende be drijven geen verkeer-aantrekkende bedrijven mogen komen. Van verschillende zijden is geïnformeerd naar de transactie met de heer Maat. In de vorige vergadering lag bij de ingekomen stukken een besluit van ge deputeerde staten waarbij goedkeuring was onthouden aan de overeenkomst met de heer Maat. Laatstgenoemd college was van oordeel dat de door het gemeente bestuur met de heer Maat overeengekomen prijs vooral ten aanzien van de grond en opstallen binnen de vesting te hoog was. In verband hiermede is op nieuw onderhandeld. Burgemeester en wethouders denken in de volgende verga dering met een nieuw voorstel te kunnen komen. Het college hecht veel belang aan deze zaak omdat een onderdeel van deze transactie is de grond gelegen naast het zwembad, Deze grond is bestemd voor de uitbreiding van de sport terreinen. Door de fractie van de V.V.D. is geïnformeerd naar de functie-omschrijving voor de aan te trekken medewerker voor openbare werken. De gedachten gaan uit naar een medewerker voor de heer Oostenrijk en het moet iemand zijn die bin nen de werkzaamheden van openbare werken practisch bezig kan zijn. Er wordt dus niet gedacht aan een administratieve kracht. Er is door alle fracties gevraagd naar de stand van zaken met betrekking tot de parkeer- en verkeersproblematiek. Het college sleutelt momenteel aan een nota. Het is een zeer ingewikkelde materie. Het is veel gemakkelijker te vra gen waar de nota blijft, dan een nota te produceren die veel houvast geeft. Burgemeester en wethouders zijn intensief met de nota bezig, Telkens weer blijkt hoe moeilijk het is oplossingen te vinden. Het college streeft er naar de nota in de Brillant van januari te publiceren, In februari kan dan een hoorzitting worden gehouden, terwijl in maart 1980 dan een voorstel in de raad behandeld kan worden. Nogmaals wordt benadrukt dat het college, zoals de raad ook gezegd heeft, voorstander is van een gefaseerde uitvoering van welke visie dan ook. Op dit punt bezig zijnde moeten wij ons afvragen of een raadscommissie ter advisering van burgemeester en wethouders de werkzaamheden beter zou doen. De voorzitter betwijfelt dat gewoon Uit dit oogpunt heeft het college gemeend dat de instelling van een commissie niet nodig is, Het is misschien wenselijk dat voor een voetgangersoversteekplaats aan het einde van de Hogeweg en het begin van de Singel een aanduiding op de straat gegeven wordt, Het college zal deze zaak bezien. De vraag over de aanleg van parkeerterreinen bij de viaducten over de rijks wegen ter bevordering van carpooling zal zeker voorgelegd worden aan Rijks waterstaat Het ophalen van huisvuil in het buitengebied verkeert in een dubieuze fase. De ene helft van de bewoners is voorstander van het ophalen van huisvuil en de andere helft niet. Het is dan verschrikkelijk moeilijk om alle bewoners een verplichting op te leggen. Op grond van de nieuwe milieuwetgeving zal door de raad een verordening voor het ophalen van. huisvuil etc. moeten worden vastgesteld. Er komt hiertoe een model-verordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Er bestaat dus te zijner tijd alle gelegenheid om nog eens op deze zaak terug te komen. De toestand van de bestrating in Helwijk heeft de aandacht van het college. Merkwaardigerwijs heeft de voorzitter hedenmiddag iemand horen zeggen dat van alle delen van Willemstad de bestrating in Helwijk er het beste bij ligt. Het is maar hoe de zaak getaxeerd wordt en wie het taxeert. Willemstad zit ten aanzien van het openbaar vervoer met een aantal lijnen waarvoor het nodig is dat de passagiers overstappen. De voorzitter deelt de wens van de fractie van de P.v.d.A. wel dat zulks eigenlijk niet moet zijn. Het zullen wel vrome wensen blijven. Gelet op het aantal passagiers zijn de lijnen die naar Willemstad lopen verre van rendabel. De vervoersmaatschappij en verlenen alle medewerking om de bussen zo frequent mogelijk op Willemstad te laten lopen en de aansluitingsmogelijkheden zo goed mogelijk op elkaar -af-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1979 | | pagina 158