-10- Stadsvernieuwingsplan. Het college heeft bij de investeringsplanning een lijstje opgesteld waaruit de gemeenteraad een prioriteit zou moeten vaststellen. Wat de fractie van de V.V.D. betreft gaat de belangstelling in de eerste plaats uit naar de beplan ting binnen de vesting en er omheen. Met belangstelling worden de voorstellen 'daaromtrent tegemoet gezien, Het tweede punt op de urgentielijst is de riole ring van de Benedenkade en als derde punt de beschoeiing van de Benedenkade. Als vierde gaat de voorkeur uit naar het herstel van de kademuren. Wat de noodzaak is van punt 7"een uitwateringssluisje aanpassen of restau reren" is niet geheel duidelijk. Het sluisje lijkt nog in redelijke conditie, Het aanpassen van het voorplein van het Mauritshuis is evenmin duidelijk. Gevraagd wordt wat hiervan de bedoeling is. Openbare werken. Voorgesteld wordt een uitbreiding van de bezetting.. Afgevraagd wordt wat de daar aan te stellen ambtenaar precies voor een functie zal krijgen en hoe de functie-omschrijving van die persoon luidt, Verkeers- en parkeerproblematieko Dit onderwerp is al heel vaak aan de orde geweest. Van de zijde van de V,V„D, heeft het college keer op keer het verzoek gehad waar het plan blijft voor de gehele verkeers- en parkeerproblematielc van de vesting. Waarom blijft het college maar incidenteel voorstellen doen? Daaren boven wordt herinnerd aan een eerder gedane toezegging dat eind november/begin december 1979 een hoorzitting zou worden gehouden teneinde de problematiek nog eens door te spreken. Deze toezegging is nog niet waar gemaakt, maar wel licht kunnen daaromtrent binnenkort voorstellen tegemoet worden gezien. Tenslotte wordt voorgesteld te overwegen een raadscommissie in te stellen, die dan al of niet gesecondeerd door derden, burgemeester en wethouders kan advi seren Straten, wegen enz,. Hoe denken burgemeester en wethouders de oversteekplaats voor voetgangers aan het eind van de Hogeweg en het begin van de Singel te beveiligen, indien een voetpad langs de gracht aan de vestingzijde wordt aangelegd. Openbaar vervoer. Het college blijft attent. Burgemeester en wethouders hebben maar gedeeltelijk een vat op deze zaak. Maar misschien kan het openbaar vervoer bevorderd worden door bijvoorbeeld aan Rijkswaterstaat te vragen een parkeerterrein aan te leggen daar waar viaducten zijn en waar mensen ganakkelijker op het openbaar vervoer kunnen stappen dan ze nu kunnen doen. Niet alleen wordt gedacht aan het openbaar vervoer maar ook aan de mogelijkheid om met collega's naar het werk te rijden. Het bestaande viaduct aan het Hellegatsplein, Malthaweg, daaronder worden regelmatig auto's geparkeerd. Deze auto*s staan er waarschijnlijk wel illegaal. Verzocht wordt Rijkswaterstaat te vragen daar een echt parkeerterrein aan te leggen opdat meer en meer mensen gezamenlijk naar hun werk kunnen rijden. Dat bespaart energie en ook een heleboel geld. Herziening streekplan West-Brabant. Ten aanzien van de herziening van het streekplan West-Brabant wordt nadere toelichting gevraagd op het thema extra groei, waarvan het college zegt dat het noodzakelijk is om de vesting als beschermd stadsgezicht ingevolge de Monumentenwet in stand te houden. De fractie van de V.V.D. begrijpt niet goed wat de Monumentenwet ermee te maken heeft om aan de hand daarvan te zeggen dat extra groei van Willemstad noodzakkelijk is. Het causale verband is niet geheel duidelijko Weliswaar wordt met het college en de Rijksdienst voor de Monumenten zorg de mening gedeeld dat de vesting en de leefbaarheid daarvan behouden moeten worden, maar dat behoeft niet noodzakelijkerwijs samen te gaan met een verdere uitbreiding van de gemeente. -Bestemmingsplan Vesting Willemstad-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1979 | | pagina 133