-14-
toekomst. Dat staat ook in relatie tot uw plannen met betrekking tot in
vesteringen op de middellange termijn. De gehele problematiek van uitbrei
ding van de scholen dient nader onder de loep genomen te worden. Ook in deze
dient u het overleg met het bijzonder onderwijs te bevorderen. De werkelijke
mate van urgentie van uitbreiding van scholen zal zorgvuldig bekeken moeten
worden.
-Gemeenschapsruimten
Hoewel wij weten, dat het beheer van gebouw Irene buiten de bevoegdheden van
het gemeentebestuur valt, willen wij in deze algemene beschouwingen toch niet
voorbijgaan aan de stagnatie, die is ontstaan met betrekking tot de uitbrei
ding van dit, voor de gehele bevolking, zo belangrijke gemeenschapshuis. Wij
betreuren het zeer, dat de beoogde uitbreiding zich nog steeds in een stadium v
van voorbereiding bevindt, terwijl er naar onze overtuiging zo'n dringende
behoefte aan bestaat. In ons verkiezingsprogramma hebben wij gesteld, dat er
een Nota Akkomodatiebeleid opgesteld zal moeten worden, aan de hand waarvan
lebouw kan worden bezien op welke wijze/Irene kan worden uitgebreid en welke afzon
derlijke verenigingsaccomodaties tot stand moeten worden gebracht. Wij ver
zoeken het college om stappen te ondernemen om in samenspraak met het ver
enigingsleven te komen tot het opstellen van een dergelijke nota.
-Sport en recreatie.
Op blz. 21 van de aanbiedingsbrief stelt het college, dat de behoefte aan een
sportzaal zich nog niet heeft aangediend. Onze fraktie heeft zeer veel moeite
met een dergelijke passieve benadering van deze belangrijke materie. Hoe heeft
deze behoeftepeiling plaats gehad? Is het uw college bijvoorbeeld bekend, dat
voor de beoefening van yoga wekelijks ruim twintig inwoonsters -leden van de
Bond van Plattelandsvrouwen- de reis naar Halsteren moeten ondernemen? Naar
onze mening is dit een bewijs, dat er wel degelijk behoefte is aan accomodatie.
-Monumenten en historisch aanzien.
Ook wij zijn gelukkig met het feit dat de grote cultuur-historische betekenis
en ruimtelijke waarde van de historisch gebouwde omgeving meer en meer de aan
dacht krijgt.
De gemeente dient inderdaad impulsen te geven tot het zoveel mogelijk behoud
van het karakter van Willemstad. Terecht merkt u op dat het als een fundamen
tele beleidsvoorwaarde wordt gezien dat het gemeentelijk beleid zijn basis zal
moeten blijven vinden in de betrokkenheid van de plaatselijke bevolking met
het leven, wonen en werken in de Vesting.
-Welzijnsplanning.
Datgene, wat het college in de aanbiedingsbrief geschreven heeft over wel
zijnsplanning, komt bij onze fraktie als zeer vaag en nietszeggend over. De
door C.R.M. ingezette decentralisatie stelt gemeentebesturen in staat meer
inhoud te geven aan dit onderwerp dan hier is aangegeven. Gaarne zouden wij
wat meer concrete informatie hebben over wat het College voor ogen staat.
-Postale voorzieningen Helwijk.
Onze fraktie is er zeer gelukkig mee, dat voor de bewoners van Helwijk de mo
gelijkheid eindelijk is opengesteld om voor hun postzaken gebruik te kunnen
maken van de diensten van het rijdend postkantoor. Hiermede is gelukkig een
einde gekomen aan de noodzaak om veelvuldig voor deze zaken naar de Vesting
te moeten gaan.
-Openbaar vervoer.
Wij zijn van mening, dat het bekend mag worden verondersteld, dat onze fraktie
helemaal niet tevreden is over het functioneren van het openbaar vervoer in
onze gemeente. Hoe zouden wij tevreden kunnen zijn, als we weten, dat bij
voorbeeld de bewoners aan de Stadsedijk slechts één keer in de vier uur de
gelegenheid hebben om met de bus mee te gaan?
Veel vertrouwen hebben wij er niet in, dat in deze situatie spoedig verbe
tering zal kunnen komen, als wij er rekening mee houden, dat in het kader van
Bestek '81 op de investeringen voor het openbaar vervoer een bedrag van
f. 100 miljoen zal worden omgebogen. Dat betekent in goed Nederlands: "be
zuinigd". Met zorg zien we de toekomstige ontwikkeling van het streekvervoer
dan ook tegemoet.
-Gemeentelijk Woningbedrijf.
Ook dit jaar willen wij een compliment maken voor de wijze, waarop het beleid
-bij deze tak-