-11- bereid is gevonden om één avond per week de secretarie geopend te houden om daardoor een betere service aan de inwoners te verlenen. -Voorlichting. Dat er met enthousiasme aan de "Brillant in Gouden Delta" gewerkt wordt, straalt als het ware van het blad af. Onze fraktie wil hier uitspreken dat het gemeentelijk voorlichtingsblad ook door haar gewaardeerd wordt. Wij hebben geconstateerd dat naast de voorlichting over gemeentelijke zaken ook voorlichting wordt gegeven over zaken waarnaar onze fraktie de vorige alge mene beschouwingen heeft gevraagd, zoals bijv. sociale wetgeving e.d. We weten dat de historische artikelen van de gemeente-secretaris alom op prijs worden gesteld. -Inspraak. De vraag of inspraak gewenst, zinvol en nuttig is, is voor onze fraktie geen vraag. Er dient een kontinue mogelijkheid tot inspraak te zijn. Met betrekking tot incidentele plannen, bijv. op het gebied van de sektoren ruimtelijke orde ning, welzijnsbeleid, gezondheidszorg, e.d. is het gewenst speciale inspraak procedures op te zetten. Bedacht moet echter worden, dat planning -ook als daaronder niet meer dan de voorbereiding van een plan wordt verstaan- in de eerste plaats een politiek proces is. Dit betekent, dat de noodzakelijke keuzen dienen te berusten op politieke waarde-oordelen. Daarom is het erg belangrijk dat: 1. een politiek orgaan, dat wil zeggen burgemeester en wethouders, of een individueel lid daaruit, dan wel een (in te stellen) raadscommissie, is be last met de kontrole op de voortgang van de voorbereiding van een plan; 2. de vorm van de voorbereidingsprocedure als geheel en de belangrijkste keu zen tijdens de voorbereiding door burgemeester en wethouders aan de raad ter toetsing worden voorgelegd; 3. de politieke organen vooraf moeten bepalen wie, waarover en op welk tijd stip zullen worden geraadpleegd. Bovendien is het nodig geleidelijk een systeem op te bouwen voor het ver garen van de voor de beleidsvorming noodzakelijke informatie. Bedacht moet worden dat ook de keuze van de informatie politiek van aard is.De begeleiding van het inspraakproces dient bij voorkeur in handen te worden gelegd van on afhankelijke niet-kommerciële instanties. Daarbij moet vooral aandacht worden besteed aan het betrekken van groepen, die tot dan toe geen of onvoldoende in vloed op de overheidsbeslissingen konden uitoefenen. Minimale voorwaarden hierbij zijn -naast de openbaarheid van alle beschikbare informatie- dat- 1. de gemeente voldoende middelen beschikbaar stelt voor de begeleiding van de inspraak; 2. de inspraak geintegreerd is in het gehele voorbereidingsproces, in die zin, dat alle alternatieven daarbij ter sprake (kunnen) komen; 3. er een tevoren met de deelnemers overeengekomen tijdschema is; 4. er duidelijkheid is over de grenzen van de inspraak en over de verwerking van de resultaten; s 5. de gemeente de uit de inspraak naar voren gekomen voorstellen serieus neemt door ze op gelijkwaardige wijze te behandelen als de voorstellen van de eigen (ambtelijke en niet—ambtelijke) adviseurs; 6. de verschillende in het geding zijnde belangen herkenbaar dienen te zijn, c.q. te worden gemaakt. De uiteindelijke beslissing over de naar voren gekomen alternatieven berust bij de gemeenteraad. Deze dient pas te beslissen nadat de betrokkenen in de inspraak-procedure gelegenheid hebben gehad hun mening kenbaar te maken, c.q. kleed telden. insPraak-result^en dient met redenen om- ~|!®Lbetrekking ,t0t de °Penbare discussie na afloop van de raadsvergadering heeft omZ?r Va?Ï ;6n °°k nU W6er~ °P dat h6t exPeriment niet de bedoeling melden li U hCbt eChter kenneliJk ff^te aarzelingen te ver- keken of er Lr6 voo^gezette proefperiode van 1 jaar direct zal worden be keken of er dan van inspraak sprake zal kunnen zijn. -Herziening streekplan West-Brabant. De voorgenomen plannen tot herziening van het streekplan West-Brabant afgezet tegen het vigerende streekplan beperken Willemstad in haar mogelijkheden. -Waren de aanvanke-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1978 | | pagina 92