-11-
bereid is gevonden om één avond per week de secretarie geopend te houden om
daardoor een betere service aan de inwoners te verlenen.
-Voorlichting.
Dat er met enthousiasme aan de "Brillant in Gouden Delta" gewerkt wordt,
straalt als het ware van het blad af. Onze fraktie wil hier uitspreken dat
het gemeentelijk voorlichtingsblad ook door haar gewaardeerd wordt. Wij
hebben geconstateerd dat naast de voorlichting over gemeentelijke zaken ook
voorlichting wordt gegeven over zaken waarnaar onze fraktie de vorige alge
mene beschouwingen heeft gevraagd, zoals bijv. sociale wetgeving e.d. We
weten dat de historische artikelen van de gemeente-secretaris alom op prijs
worden gesteld.
-Inspraak.
De vraag of inspraak gewenst, zinvol en nuttig is, is voor onze fraktie geen
vraag. Er dient een kontinue mogelijkheid tot inspraak te zijn. Met betrekking
tot incidentele plannen, bijv. op het gebied van de sektoren ruimtelijke orde
ning, welzijnsbeleid, gezondheidszorg, e.d. is het gewenst speciale inspraak
procedures op te zetten. Bedacht moet echter worden, dat planning -ook als
daaronder niet meer dan de voorbereiding van een plan wordt verstaan- in de
eerste plaats een politiek proces is. Dit betekent, dat de noodzakelijke
keuzen dienen te berusten op politieke waarde-oordelen.
Daarom is het erg belangrijk dat:
1. een politiek orgaan, dat wil zeggen burgemeester en wethouders, of een
individueel lid daaruit, dan wel een (in te stellen) raadscommissie, is be
last met de kontrole op de voortgang van de voorbereiding van een plan;
2. de vorm van de voorbereidingsprocedure als geheel en de belangrijkste keu
zen tijdens de voorbereiding door burgemeester en wethouders aan de raad ter
toetsing worden voorgelegd;
3. de politieke organen vooraf moeten bepalen wie, waarover en op welk tijd
stip zullen worden geraadpleegd.
Bovendien is het nodig geleidelijk een systeem op te bouwen voor het ver
garen van de voor de beleidsvorming noodzakelijke informatie. Bedacht moet
worden dat ook de keuze van de informatie politiek van aard is.De begeleiding
van het inspraakproces dient bij voorkeur in handen te worden gelegd van on
afhankelijke niet-kommerciële instanties. Daarbij moet vooral aandacht worden
besteed aan het betrekken van groepen, die tot dan toe geen of onvoldoende in
vloed op de overheidsbeslissingen konden uitoefenen. Minimale voorwaarden
hierbij zijn -naast de openbaarheid van alle beschikbare informatie- dat-
1. de gemeente voldoende middelen beschikbaar stelt voor de begeleiding van
de inspraak;
2. de inspraak geintegreerd is in het gehele voorbereidingsproces, in die
zin, dat alle alternatieven daarbij ter sprake (kunnen) komen;
3. er een tevoren met de deelnemers overeengekomen tijdschema is;
4. er duidelijkheid is over de grenzen van de inspraak en over de verwerking
van de resultaten; s
5. de gemeente de uit de inspraak naar voren gekomen voorstellen serieus neemt
door ze op gelijkwaardige wijze te behandelen als de voorstellen van de eigen
(ambtelijke en niet—ambtelijke) adviseurs;
6. de verschillende in het geding zijnde belangen herkenbaar dienen te zijn,
c.q. te worden gemaakt.
De uiteindelijke beslissing over de naar voren gekomen alternatieven berust
bij de gemeenteraad. Deze dient pas te beslissen nadat de betrokkenen in de
inspraak-procedure gelegenheid hebben gehad hun mening kenbaar te maken, c.q.
kleed telden. insPraak-result^en dient met redenen om-
~|!®Lbetrekking ,t0t de °Penbare discussie na afloop van de raadsvergadering
heeft omZ?r Va?Ï ;6n °°k nU W6er~ °P dat h6t exPeriment niet de bedoeling
melden li U hCbt eChter kenneliJk ff^te aarzelingen te ver-
keken of er Lr6 voo^gezette proefperiode van 1 jaar direct zal worden be
keken of er dan van inspraak sprake zal kunnen zijn.
-Herziening streekplan West-Brabant.
De voorgenomen plannen tot herziening van het streekplan West-Brabant afgezet
tegen het vigerende streekplan beperken Willemstad in haar mogelijkheden.
-Waren de aanvanke-