II
Vaststelling van een verordening regelende de vaststelling van een
rampenplan.
De heer de Visser heeft, hoewel hij het met de opzet eens is, nog enige
vragen. In eerste instantie vraagt hij wat het verschil is tussen een ram
penplan en een rampbestrijdingsplan. Ten aanzien van de bepalingen van het
rampenplan welke door de burgemeester vastgesteld gaan worden heeft de heer
de Visser moeite met het feit dat dat gedeelte van het plan niet openbaar
is.
Tevens wijst de heer de Visser nog op enkele typefouten in het voorstel
en in het besluit. Voor de definiëring van de begrippen verwijst de voor
zitter naar het voorstel van het college.
Een rampenplan is een organisatorisch plan waarin in algemene zin is aan
gegeven hoe in een geval van een ramp of een dreigende ramp gehandeld dient
te worden teneinde tot een doelmatige bestrijding van de ramp en de gevolgen
daarvan te komen.
Een rampbestrijdingsplan is het samenstel van maatregelen dat voorbereid is
voor het geval zich een ramp voordoet die naar plaats, aard en gevolgen
voorzienbaar is.
Hierna vraagt de heer de Visser wat het verschil is tussen het rampenplan van
het college van burgemeester en wethouders en het rampbestrijdingsplan van
de burgemeester.
De vo°rzitter antwoordt dat een rampenplan openbaar is en een rampbestrijdings
plan niet. In een rampbestrijdingsplan kunnen gegevens voorkomen die niet
voor publicatie bestemd zijn; dit plan behoort ingevolge art. 219 der gemeente
wet tot de bevoegdheid van de burgemeester.
De heer de Visser vraagt of de passages die geheim gehouden moeten worden nu
al aangegeven zijn in het advies van het provinciaal bestuur.
De voorzitter zegt dat hieromtrent nog niets bekend ismaar hij kan zich
voorstellen dat bepaalde gegevens over een zeker object beter geheim gehouden
kunnen worden. Bij oorlogshandelingen zouden bepaalde gegevens een vijand in
de kaart kunnen spelen.
De heer Manneke heeft moeite met de redactie van de verordening.
Beide plannen zullen ter kennis van de raad worden gebracht. Artikel 6 van
de verordening bepaalt echter weer dat ook gedeelte van het rampenplan uit
de openbaarheid kan worden gehouden.
De voorzitter wijst er op dat aan de openbaarheid onthouden niet betekent
dat het ook de raad voorbij gaat.
Vervolgens informeert de heer Manneke naar de betekenis van artikel 7 van de
verordening.
he voorzitter deelt mede dat het hierdoor mogelijk is in een rampbestrijdings—
verordening regels vast te stellen zoals voorheen is geschied door middel
van een hulpverleningsovereenkomst voor de Rijn-Schelde verbinding. Krachtens
artikel 219 der gemeentewet is de burgemeester bevoegd noodverordeningen vast
te stellen.
De heer de Visser is het verschil tussen een rampenplan en een rampbestrijdings—
plan nog niet geheel duidelijk.
De voorzitter zegt dat beide plannen niet los van elkaar moeten worden gezien.
Deze plannen kunnen gelijktijdig functioneren. Wat van de raad nu gevraagd
wordt is in feite alleen een opdracht aan burgemeester en wethouders om binnen
zes maanden na 1 juni a.s. een rampenplan vast te stellen en dit na vast
stelling ter kennis te brengen aan de raad.
De heer van der Sluijs hoopt dat het rampenplan duidelijker .zal zijn dan de
voorliggende verordening.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt conform
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten de verordening regelende
de vaststelling van een rampenplan vast te stellen.
Rondvraag.
Van de fractie van de V.V.D. zijn de volgende vragen ingekomen: