II te veranderen. De bestaande wisseling van het voorzitterschap behoort te worden afgeschaft. De voorzitter zou b.v. gekozen kunnen worden uit de leden van de gewestraad. De gemeenschappelijke regelingen die er buiten het streekgewest om bestaan dienen in dit streekgewest te worden geintegreerd. Het vetorecht kan in zijn huidige vorm ook niet gehandhaafd worden. Het ge meentebestuur van Willemstad had ten aanzien van de studie over de openlucht recreatie van dit recht gebruik kunnen maken. Unaniem is toen besloten dit niet te doen. De studie op het terrein van de openluchtrecreatie zou worden gedoogd. Dit brengt wel de consequentie mee dat het gemeentebestuur in de gemaakte kosten zal moeten meebetalen. Het vetorecht moet daarom in dier voege worden gewijzigd dat een kleine gemeente, zonder spelbreker te zijn, af kan zien om aan een bepaalde activiteit deel te nemen. Deze beslissing zou voor het gemeentebestuur dan geen financiële verplichtingen mee mogen brengen. Er zit in de voorgestelde regeling wel een groot gevaar. Hoe moet er gehandeld gaan worden als een grote gemeente besluit niet in de kosten te delen Deze zaak zal goed overwogen moeten worden alvorens de ge westraad of de samenwerkende gemeenten een beslissing nemen. De heer de Visser is het grotendeels met de heer Versteeg eens. Wel heeft hij een opmerking ten aanzien van het verslag van de bezinningsbijeenkomst met vertegenwoordigers van het dagelijks bestuur van het streekgewest. Op bladzijde 2 van dat verslag dient te worden gelezen "dat het wisselend voor zitterschap naar de mening van de fractie van de P.v.d.A. niet heeft voldaan." Meermalen is ten aanzien van dit punt de argwaan en de angst van de kleine gemeenten geuit. Het streekgewest is voor de heer Manneke een groot vraagteken. Wanneer de verslagen van de eerste gewestraadvergaderingen nog eens nagelezen worden blijkt dat deze vergaderingen inhoudelijk weinig voorstellen. Er werd uit voerig aandacht besteed aan de vergoedingen voor de gewestraadleden en derge lijke zonder tot de eigenlijke taak te komen. Afgevraagd wordt dan wat het nut is van een dergelijke instelling. Er is alleen nog maar gebleken wat het streekgewest niet kan realiseren. Het gewest heeft een aantal gemeenschappe lijke regelingen niet ter hand genomen. Als voorbeeld wordt de vuilverwerking genoemd. Het streekgewest spreekt de burgers ook weinig aan. Er dient geen centralisatie van de gemeentelijke taken naar het gewest toe plaats te vinden. Wellicht kan een decentralisatie van provinciale taken een oplossing bieden. voor,zitter vindt dat het streekgewest moet blijven bestaan, maar dat het wel anders zal moeten gaan functioneren. Over de taak en wijze van functioneren is onlangs met vertegenwoordigers van het dagelijks bestuur van het gewest uitvoerig gediscussieerd. De aanwezigen op die bijeenkomst kwamen na de discussie tot de slotsom dat het gewest wel een grote taak heeft. Gebleken is toen ook dat het gewest wel degelijk positief heeft gewerkt. Ten aanzien van een full-time voorzitter wordt aangevoerd dat er voor zo'n dure man geen voldoende dagtaak zou zijn. De voorzitter is van mening dat een full-time voorzitter zijn tijd toch wel nuttig zou kunnen be steden. Uit de opmerking van de heer de Visser mag geconcludeerd worden dat de voorzitter beter uit de leden van het dagelijks bestuur gekozen zou kunnen worden De heer de Visser zou nog verder willen gaan. Hij denkt aan een voorzitter die rechtstreeks gekozen werdt door de bevolking van het gewest b.v. uit de raadsleden van de aan het streekgewest deelnemende gemeenten. De voorzitter vindt het spijtig dat het gewest de zelfdicipline nog niet heeft kunnen opbrengen om de gemeenschappelijke regelingen onder één noemer te brengen. Het huidige systeem van het vetorecht geeft een gemeente een grote verantwoordelijkheid. Wanneer een kleine gemeente een voorstel afwijst heeft dit tot gevolg dat de voorgestelde zaak in de overige gemeenten van het gewest ook geen doorgang kan vinden. Het gemeentebestuur van Willemstad heeft ten aanzien van de studie op het terrein van de openluchtrecreatie een an dere weg gekozen. Het gevolg hiervan is dat wel een bijdrage in de kosten moet worden geleverd. Voor zulke gevallen behoort een rechtvaardige oplossing te worden gevonden. -Naar aanleiding-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1978 | | pagina 118