m Voet/fietspad Helwijk-kom Willemstad. Burgemeester en wethouders stellen dat de keuze over de. plaats afhanke lijk is van een aantal factoren, die op dit moment nog niet kunnen worden beoordeeld; dit vormt nog een onderwerp van studie# We vragen ons af: - welke bedoelde factoren zijn -waarom deze nu nog niet be oordeeld kunnen worden -wie studeert. Bovenal willen we echter stellen dat bij ons de snelle realisatie van een onzes inziens al te lang slepende zaak voorop staat. Verkeerssituatie Landpoortstraat» Ons uitgangspunt is en blijft dat de wettelijk toegestane snelheid van 50 km. voor de Landpoortstraat te hoog is. Als deze stelling, die nauwe lijks voor discussie vatbaar is, gehoord ook de mening van de door uw college om advies gevraagde deskundigen, door de raad wordt onderschre ven rest slechts het probleem hoe binnen het kader van de wettelijke mogelijkheden de snelheid van het verkeer kan worden vertraagd. Wij stellen voor dit te bereiken door drempels te leggen bij: - de uitrit van plan Noordlangeweg in verband met de daar veelvuldig overstekende fietsers; -de Singel, in verband met de daar overstekende schoolkin deren en -de brandweerkazerne om het binnenrijden van het verkeer in de Landpoortstraat te vertragen. Dat de deskundigen van de rijkspolitie menen dat de aanleg van verkeersdrempels de verkeersveiligheid zou schaden moet worden hard gemaakt. Immers in talrijke plaatsen zijn tal van deskundigen een tegengestelde mening toegedaan. De reeds aangeleg de drempels in deze steden hebben naar onze informatie de verkeersveilig heid zeker bevoordeeld. Voorstraat. We zijn blij dat uw college de woorden gebruikt "zeer gevaarlijke situatie". Hiermede onderschrijft u in feite de noodzaak om iets te doen. We zouden dan ook het reeds aan uw college voorgestelde plan graag in samenspraak met de bevolking verder uitwerken, waarbij we U er op willen wijzen dat van onnodige hinder van het verkeer naar er varingen elders zeker geen sprake zal zijn. Het door ons voorgestane parkeerverbod ter plaatse van de kleuterschool zou wellicht beperkt kunnen blijven van 8 tot 5 uur. Uw voorstel om een bord te plaatsen vinden wij een zinvolle aanvulling op ons plan. Noordlangeweg. Uw verzekering dat aan de rijbreedte niets zal worden gedaan neemt in derdaad voorlopig onze angst weg. Afsluiten stadskern. We zijn teleurgesteld door de reactie van het college op ons voorstel en we zouden dan ook graag zien dat te zijner tijd een proef wordt ge nomen volgens ons voorstel. Leef- en speelstraten, woonerven. We zijn gelukkig met de passage waarin u zich positief opstelt ten aan zien van de initiatieven van enige bewoners van het plan Noordlangeweg en we zien de 'uitslag van de woonervenstudie met spanning tegemoet. Over de rest van vrat u schrijft kunnen we minder positief reageren omdat die zinnen voor ons onduidelijk zijn. Wat u met uw openings zinnen bedoelt is ons volstrekt onduidelijk, immers wij hebben niets voorgesteld wat met deze zinnen in strijd zou zijn. Wat de passage over de verkeerspolitie in dit hoofdstuk doet is al even weinig duidelijk. Uw opmerking over de veiligheid in de oude haven, over het onderwijs en over de volkshuisvesting geven ons geen aanleiding hier nader op in te gaan. De heer van der Sluijs, sprekende namens de Chr. Groepering, zegt het volgende: Mijn eerste vraag is of de P.v.d.A.-fractie achter dit be leidsplan staat. Verkeerssituatie Landpoortstraat. Verkeersdrempels in de Landpoortstraat vinden ook wij niet de meest goede oplossing. Het verspringend parkeren vinden ook wij een oplossing maar wel een nog veel slechtere -Voorstraat-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1977 | | pagina 9