rwlTPJ-A3 J ,flr3h"/,3?M .13 i i f>"t Ipnschaf brand- weermateriaal. Verkeersmaat regelen Ds Schoutenlaan» De heer van den Enden deelt mede geen moeite met de aanschaf te hebben maar zegt nieuwsgierig te zijn naar het doel van het water kanon» De heer de Visser informeert waarop het waterkanon gemonteerd gaat worden. Pe voorzitter zegt dat het waterkanon aangeschaft wordt ten behoeve van een nog doelmatiger brandbestrijding. Het kanon kan op de grote brandweerwagen geplaatst worden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet ad f. 5.025,beschikbaar te stellen ten behoeve van de aanschaf van brandweermaterialen en de begroting voor 1977 daarmede aan te passen. De heer Versteeg zegt dat wanneer er zich verkeersproblemen in een straat voordoen als oplossing hiervoor in eerste instantie gedacht wordt aan een parkeerverbod» Hij betwijfelt of dat in dit geval de juiste oplossing is. Zijn gedachten gaan namelijk uit naar een andere mogelijkheid. In het plan Noordlangeweg zijn veel parkeerstroken waar nooit gebruik van wordt gemaakt. Daarom stelt hij voor, om inplaats van een eenzijdig parkeerverbod in te stellen, een bord bij de ingang van de wijk te plaatsen waarop staat aangegeven dat parkeren alléén is toegestaan op de daarvoor officieel bestemde plaatsen. De heer van den Enden kan met deze gedachtengang meegaan» Hij merkt hierbij wel op dat als de mensen zich niet aan deze regel zullen houden er geen sanctie op staat. De voorzitter antwoordt dat de knelpunten in de Ds. Schoutenlaan voort vloeien uit het feit dat grote auto's door die straat moeten. Op geen ander punt in de wijk doen zich deze problemen voor. Om een oplossing hiervoor te vinden is een deskundige van de rijkspolitie ingeschakeld. De rijkspolitie beoordeelt hierbij niet alleen het theoretisch ver keerstechnisch aspect maar ook het aspect van de practische uitvoer baarheid. De naleving van de voorschriften moet gecontroleerd kunnen worden met de bestaande mankracht. Er moet dus een evenwicht zijn tussen hetgeen theoretisch het meest gewenst is en wat practisch uit voerbaar is. Dit is neergelegd in het voorstel van het college van burgemeester en wethouders. De voorzitter stelt daarom voor het met de in het voorstel genoemde verkeersmaatregelen eens een half jaar te pro beren. Wanneer dan mocht blijken dat niet voor de juiste oplossing is gekozen kunnen we bezien welke maatregelen dan wel effectief zouden kunnen zijn. De heer Versteeg zou dan ook voor een half jaar op proef een bord ge plaatst willen zien waarop staat aangegeven dat parkeren alléén is toe gestaan op de offici'êle parkeerplaatsen. Dit moet dan geen verzoek zijn maar een verplichting voor de mensen. Het instellen van parkeer verboden gaat ten koste van de leefbaarheid van de wijk» Wanneer de mensen die aan de zijde met de even nummers van de Ds. Schoutenlaan wonen, bezoek krijgen en die bezoekers zetten htm auto vóór de woning van de overbuurman dan ontstaan de problemen. Daarom zou hij ook als proef willen zien dat de mensen verplicht worden om de parkeerhavens goed te benutten. De voorzitter zegt dat het ingevolge Wegenverkëers-" reglement niet mogelijk is een parkeergebod in te stellen. Wel een parkeerverbod. Hierdoor worden de mensen automatisch verplicht hun auto's op de daarvoor bestemde plaatsen te zetten. Hij stelt tevens voor om bij de ingang van de wijk als proef een verwijzingsbord als door de heer Versteeg voorgesteld te doen aanbrengen. De heer van den Enden zegt dat ei" geen parkeer-gebod ingesteld kan worden, tenzij de Algemene Politieverordening aangepast wordt. De voorzitter antwoordt dat er wel een aanwijzing geplaatst kan worden zonder de Algemene Politieverordening te wijzigingen. Hij geeft als voorbeeld het bord "vaart minderen, spaart kinderen" dat men nogal eens bij scholen geplaatst ziet. - de heer van den Enden-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1977 | | pagina 7