rwlTPJ-A3
J ,flr3h"/,3?M .13
i
i f>"t
Ipnschaf brand-
weermateriaal.
Verkeersmaat
regelen Ds
Schoutenlaan»
De heer van den Enden deelt mede geen moeite met de aanschaf te
hebben maar zegt nieuwsgierig te zijn naar het doel van het water
kanon»
De heer de Visser informeert waarop het waterkanon gemonteerd gaat
worden.
Pe voorzitter zegt dat het waterkanon aangeschaft wordt ten behoeve
van een nog doelmatiger brandbestrijding. Het kanon kan op de grote
brandweerwagen geplaatst worden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten
een krediet ad f. 5.025,beschikbaar te stellen ten behoeve van de
aanschaf van brandweermaterialen en de begroting voor 1977 daarmede
aan te passen.
De heer Versteeg zegt dat wanneer er zich verkeersproblemen in een
straat voordoen als oplossing hiervoor in eerste instantie gedacht
wordt aan een parkeerverbod» Hij betwijfelt of dat in dit geval de
juiste oplossing is. Zijn gedachten gaan namelijk uit naar een andere
mogelijkheid. In het plan Noordlangeweg zijn veel parkeerstroken waar
nooit gebruik van wordt gemaakt. Daarom stelt hij voor, om inplaats
van een eenzijdig parkeerverbod in te stellen, een bord bij de ingang
van de wijk te plaatsen waarop staat aangegeven dat parkeren alléén
is toegestaan op de daarvoor officieel bestemde plaatsen.
De heer van den Enden kan met deze gedachtengang meegaan» Hij merkt
hierbij wel op dat als de mensen zich niet aan deze regel zullen houden
er geen sanctie op staat.
De voorzitter antwoordt dat de knelpunten in de Ds. Schoutenlaan voort
vloeien uit het feit dat grote auto's door die straat moeten. Op geen
ander punt in de wijk doen zich deze problemen voor. Om een oplossing
hiervoor te vinden is een deskundige van de rijkspolitie ingeschakeld.
De rijkspolitie beoordeelt hierbij niet alleen het theoretisch ver
keerstechnisch aspect maar ook het aspect van de practische uitvoer
baarheid. De naleving van de voorschriften moet gecontroleerd kunnen
worden met de bestaande mankracht. Er moet dus een evenwicht zijn
tussen hetgeen theoretisch het meest gewenst is en wat practisch uit
voerbaar is. Dit is neergelegd in het voorstel van het college van
burgemeester en wethouders. De voorzitter stelt daarom voor het met de
in het voorstel genoemde verkeersmaatregelen eens een half jaar te pro
beren. Wanneer dan mocht blijken dat niet voor de juiste oplossing is
gekozen kunnen we bezien welke maatregelen dan wel effectief zouden
kunnen zijn.
De heer Versteeg zou dan ook voor een half jaar op proef een bord ge
plaatst willen zien waarop staat aangegeven dat parkeren alléén is toe
gestaan op de offici'êle parkeerplaatsen. Dit moet dan geen verzoek
zijn maar een verplichting voor de mensen. Het instellen van parkeer
verboden gaat ten koste van de leefbaarheid van de wijk» Wanneer de
mensen die aan de zijde met de even nummers van de Ds. Schoutenlaan
wonen, bezoek krijgen en die bezoekers zetten htm auto vóór de woning
van de overbuurman dan ontstaan de problemen. Daarom zou hij ook als
proef willen zien dat de mensen verplicht worden om de parkeerhavens
goed te benutten.
De voorzitter zegt dat het ingevolge Wegenverkëers-"
reglement niet mogelijk is een parkeergebod in te stellen. Wel een
parkeerverbod. Hierdoor worden de mensen automatisch verplicht hun
auto's op de daarvoor bestemde plaatsen te zetten. Hij stelt tevens
voor om bij de ingang van de wijk als proef een verwijzingsbord als door
de heer Versteeg voorgesteld te doen aanbrengen.
De heer van den Enden zegt dat ei" geen parkeer-gebod ingesteld kan
worden, tenzij de Algemene Politieverordening aangepast wordt.
De voorzitter antwoordt dat er wel een aanwijzing geplaatst kan worden
zonder de Algemene Politieverordening te wijzigingen. Hij geeft als
voorbeeld het bord "vaart minderen, spaart kinderen" dat men nogal eens
bij scholen geplaatst ziet.
- de heer van den Enden-