-7-
De voorzitter antwoordt dat wij gezien de eertijds in de raadsvergadering
gegeven toelichting, dit moeilijk anders kunnen uitdrukken. Het verzoek
tot schoolstichting had formeel zo afgewezen kunnen worden omdat niet aan
de in de wet gestelde eisen was voldaan. Er werd echter geneend dat aan
het verzoek tegemoet gekomen moest worden zover dit kon. Dit is dan ook
geschied. De voorzitter vindt dat hij dan van mening kan verschillen met de
heer de Visser of dit nu politiek is of niet. De heer de Visser dacht dat
om redenen gelegen in het menselijk vlak de raad tot de genomen beslissing
is gekomen.
De heer de Visser verzoekt publiciteit te geven aan het voornemen om het
parkeerverbod in de Ds, Schoutenlaan om te zetten in een definitief verbod.
Misschien dat er dan nog mensen komen die hiertegen bezwaar hebben.
De heer de Visser vindt dat de B.B.A. zich niet aan de afspraken houdt.
Het gemeentebestuur wil de busroute zo houden als die nu is. Wanneer er
alleen nog een halteplaats overblijft bij de Landpoort zijn de oudere
mensen gedwongen langere wandelingen te gaan maken dan zij misschien kunnen.
En het zijn juist deze mensen die veelvuldig gebruik maken van de bus. Ook
stopt de bus nog niet bij het plan Noordlangeweg. Hij verzoekt ook hieraan
aandacht te besteden.
De voorzitter zegt dat tijdens het weekend zich de meeste problemen voor
doen met betrekking tot de busroute. De B.B.A. zal voorgesteld worden om 5
dagen de vesting aan te doen en gedurende het weekend de route te doen
stoppen bij de halte aan de Landpoort.
De heer de Visser vraagt of dit ook geldt voor de R.T.M.
De voorzitter belooft dit na te gaan.
Tenslotte deelt de voorzitter mede dat er een niet-ondertekende brief is in
gekomen namens de bewoners van de Helsedijk waarin het volgende onder de
aandacht wordt gebracht.
Sedert enige jaren is het transportbedrijf Hordijk aan voornoemde dijk ge
vestigd en sedert dit tijdstip van vestiging wordt aan het landelijk karakter
van en het woonklimaat op de dijk ernstig afbreuk gedaan doordat veelvuldig
grote vrachtwagen-combinaties (helaas niet alleen van de firma Hordijk) af-
en aanrijden, landurig geparkeerd staan en het rijverbod aan de zijde van
het Port de Hel negeren. Dit heeft derhalve een aantasting van het landelijk
karakter en woonklimaat tot gevolg, zodat het wegdek regelmatig kapot wordt
gereden en er grote risico's ontstaan voor voetgangers, fietsers en auto
mobilisten of diegenen die op enigerlei wijze normaal van de dijk gebruik
wensen te maken. Van de zijde der gemeente is in de afgelopen jaren herhaal
delijk medegedeeld dat men een landelijk karakter en redelijk woonklimaat
aan de zijde van de dijk wenst te handhaven en waar mogelijk zal bevorderen.
Ondergetekenden constateren met spijt dat dit tot op heden niet gebeurt en
dat integendeel de inbreuk op het leefklimaat en het landelijk karakter en
de aantasting van de veiligheid der bewoners sterk toeneemt.
Een tweede factor die de bewoonbaarheid en het landelijk karakter in de
toekomst negatief zal beïnvloeden is de bouw van een reusachtig koelhuis aan
de Helsedijk, op de plaats waar tot voor kort een in het landschap passende
voorraadschuur stond. Het verbaast ons zeer dat op een doodlopende weg een
dermate groot koelhuis in aanbouw is, aangezien dit zonder meer een toe
name van het vrachtverkeer ter plaatse met zich meebrengt. Het lijkt ons
onvoorstelbaar dat dit past in Uw beleid om de Helsedijk vrachtwagen-vrij
te maken. Het verantwoord draaien en keren van deze vrachtwagens zal onge
twijfeld landschap-bedervende voorzieningen met zich meebrengen en Iriden
tot een toename van overtredingen en overlast. Wij wijzen U bovendien op de
levensgevaarlijke situatie die er op dit moment is voor spelende kinderen,
aangezien de bouwput van dit koelhuis ruw geschat 40 bij 18 meter en ong.
8 meter diep, niet omheind is.
Naar aanleiding van het vorenstaande wordt gevraagd wanneer het ontwerp—
bestemmingsplan Buitengebied ter visie wordt gelegd.
De voorzitter deelt mede dat dit zo spoedig mogelijk zal geschieden nadat het
bestemmingsplan Vesting Willemstad is vastgesteld. Tevens wordt gevraagd
in höeverre de raad in het bijzonder ten aanzien van de Helselijk reeds nu
pogingen doet om te handelen in de geest van dit ontwerp-bestemmingsplan.