-7- De voorzitter antwoordt dat wij gezien de eertijds in de raadsvergadering gegeven toelichting, dit moeilijk anders kunnen uitdrukken. Het verzoek tot schoolstichting had formeel zo afgewezen kunnen worden omdat niet aan de in de wet gestelde eisen was voldaan. Er werd echter geneend dat aan het verzoek tegemoet gekomen moest worden zover dit kon. Dit is dan ook geschied. De voorzitter vindt dat hij dan van mening kan verschillen met de heer de Visser of dit nu politiek is of niet. De heer de Visser dacht dat om redenen gelegen in het menselijk vlak de raad tot de genomen beslissing is gekomen. De heer de Visser verzoekt publiciteit te geven aan het voornemen om het parkeerverbod in de Ds, Schoutenlaan om te zetten in een definitief verbod. Misschien dat er dan nog mensen komen die hiertegen bezwaar hebben. De heer de Visser vindt dat de B.B.A. zich niet aan de afspraken houdt. Het gemeentebestuur wil de busroute zo houden als die nu is. Wanneer er alleen nog een halteplaats overblijft bij de Landpoort zijn de oudere mensen gedwongen langere wandelingen te gaan maken dan zij misschien kunnen. En het zijn juist deze mensen die veelvuldig gebruik maken van de bus. Ook stopt de bus nog niet bij het plan Noordlangeweg. Hij verzoekt ook hieraan aandacht te besteden. De voorzitter zegt dat tijdens het weekend zich de meeste problemen voor doen met betrekking tot de busroute. De B.B.A. zal voorgesteld worden om 5 dagen de vesting aan te doen en gedurende het weekend de route te doen stoppen bij de halte aan de Landpoort. De heer de Visser vraagt of dit ook geldt voor de R.T.M. De voorzitter belooft dit na te gaan. Tenslotte deelt de voorzitter mede dat er een niet-ondertekende brief is in gekomen namens de bewoners van de Helsedijk waarin het volgende onder de aandacht wordt gebracht. Sedert enige jaren is het transportbedrijf Hordijk aan voornoemde dijk ge vestigd en sedert dit tijdstip van vestiging wordt aan het landelijk karakter van en het woonklimaat op de dijk ernstig afbreuk gedaan doordat veelvuldig grote vrachtwagen-combinaties (helaas niet alleen van de firma Hordijk) af- en aanrijden, landurig geparkeerd staan en het rijverbod aan de zijde van het Port de Hel negeren. Dit heeft derhalve een aantasting van het landelijk karakter en woonklimaat tot gevolg, zodat het wegdek regelmatig kapot wordt gereden en er grote risico's ontstaan voor voetgangers, fietsers en auto mobilisten of diegenen die op enigerlei wijze normaal van de dijk gebruik wensen te maken. Van de zijde der gemeente is in de afgelopen jaren herhaal delijk medegedeeld dat men een landelijk karakter en redelijk woonklimaat aan de zijde van de dijk wenst te handhaven en waar mogelijk zal bevorderen. Ondergetekenden constateren met spijt dat dit tot op heden niet gebeurt en dat integendeel de inbreuk op het leefklimaat en het landelijk karakter en de aantasting van de veiligheid der bewoners sterk toeneemt. Een tweede factor die de bewoonbaarheid en het landelijk karakter in de toekomst negatief zal beïnvloeden is de bouw van een reusachtig koelhuis aan de Helsedijk, op de plaats waar tot voor kort een in het landschap passende voorraadschuur stond. Het verbaast ons zeer dat op een doodlopende weg een dermate groot koelhuis in aanbouw is, aangezien dit zonder meer een toe name van het vrachtverkeer ter plaatse met zich meebrengt. Het lijkt ons onvoorstelbaar dat dit past in Uw beleid om de Helsedijk vrachtwagen-vrij te maken. Het verantwoord draaien en keren van deze vrachtwagens zal onge twijfeld landschap-bedervende voorzieningen met zich meebrengen en Iriden tot een toename van overtredingen en overlast. Wij wijzen U bovendien op de levensgevaarlijke situatie die er op dit moment is voor spelende kinderen, aangezien de bouwput van dit koelhuis ruw geschat 40 bij 18 meter en ong. 8 meter diep, niet omheind is. Naar aanleiding van het vorenstaande wordt gevraagd wanneer het ontwerp— bestemmingsplan Buitengebied ter visie wordt gelegd. De voorzitter deelt mede dat dit zo spoedig mogelijk zal geschieden nadat het bestemmingsplan Vesting Willemstad is vastgesteld. Tevens wordt gevraagd in höeverre de raad in het bijzonder ten aanzien van de Helselijk reeds nu pogingen doet om te handelen in de geest van dit ontwerp-bestemmingsplan.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1977 | | pagina 56