i
De heer de Visser is bang dat wanneer de standplaatsen op de wissel
in rekening gebracht zullen gaan worden, de chauffeurs de auto's langs
de Stadsedijk gaan parkeren» Hij is er van overtuigd dat de vervoers
maatschappijen een bijdrage in de kosten zullen weigeren* Er moet ook
begrip getoond worden voor de situatie van de chauffeurs» Er staan
persoonlijke belangen van de chauffeurs op het spel. Voorkomen moet
worden dat mensen om deze reden ontslagen worden. Hij meent daarom dat
de parkeergelegenheid niet verplicht moet worden voorgeschreven.
De voorzitter antwoordt dat dat laatste even afgewacht moet worden.
Nu moet eerst het perceel grond aangekocht worden. Daarna gaat er ge
praat worden over de verwezenlijking van de parkeerruimte.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten van de
provincie Noord—Brabant aan te kopen en in volle en vrije eigendom te
doen overnemen:
-een op het terrein afgepaald noordwestelijk gedeelte groot 2760 m2;
van het taludperceel, kadastraal gemeente Willemstad sectie C.no.681,
gelegen aan de Stadsedijk voor een koopsom van in totaal achtduizend
tweehonderdentachtig gulden (f.8.280,'
Verbetering woningwetwoningen.
De heer van der Sluijs heeft geconstateerd dat voor de verbetering van
alle woningwetwoningen gelijke kosten ad f, 8,000,per woning zijn
becijferd. Hij vraagt zich af of dit niet te optimis-tisch is gezien
het verschil in levensduur van de woningen. De omslag is nu gelijk.
Voorts informeert de heer van der Sluijs of de begroting gemaakt is
door een aannemer of door de afdeling gemeentewerken.
De voorzitter antwoordt dat de begroting gemaakt is door de afdeling
gemeentewerk-en op basis van de cijfers die door het bedrijfsleven in
rekening worden gebracht. Het werk wordt uitgevoerd overeenkomstig de
richtlijnen van de Directie Volkshuisvesting. Als het werk uitgevoerd
en goedgekeurd is kan de huurprijs worden verhoogd. De nu geldende
huur zal dan met de wettelijke percentages worden vermeerderd. De
restant levensduur wordt in de administratie per complex verwerkt. De
kosten van verbetering worden geheel ten laste van de risicoreserve
van het woningbedrijf gebracht. Het is zo dat de bewoner niet de
volledige kosten betaalt. De Hoofdingenieur-Directeur van de Volkshuis
vesting is in beginsel al accoord met de woningverbetering. Het raads
besluit moet nog wel goedgekeurd worden door gedeputeerde staten.
De heer van der Sluijs haalt uit het voorstel aan dat de afschrijvings
termijn zal worden gesteld op de restant levensduur van de woningen en
het rentepercentage op dat van de geldlening.
De voorzitter zegt dat zulks is voor de berekening van de annuïteit.
Bij oudere woningen is de afschrijvingstermijn wat korter, en de
annuïteit dus hoger, maar dit heeft voor de huurprijzen geen conse
quent! es.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stonming wordt over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en v/ethouders besloten:
1. een crediet beschikbaar te stellen van f. 576.028,voor de ver
betering van 72 woningwetwoningen met doorlopende houten puien;
2. de begroting voor het dienstjaar 1977 dienovereenkomstig te wijzigen
3. de geldlening aan te gaan met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeen
ten, groot f, 576.028,
Verkeersmaatregelen i.v.m. verleggen B.B.A.-route binnen de vesting.
De heer van den Enden vindt de nieuwe bus route wel goed, maar* hij
zou de verkeersmaatregelen wel aangepast willen zien. Beter zou het
zijn om voor de Raadhuisstraat en de Benedenkade in plaats van een
parkeerverbod, een stopverbod in te stellen. Bij een parkeerverbod
is het bijvoorbeeld nog mogelijk om een auto 2 of 3 uur te laten
lossen of laden. Ook zou een éénrichtingsverkeer van de Raadhuisstraat
richting Groenstraat moeten worden ingesteld, terwijl het dan verboden
is om komende uit de Groenstraat of Benedenkade via de Raadhuisstraat
-naar de Voorstraat-