m
moeten worden ter hoogte van Noordlangeweg, bij de Singel en bij de
brandweergarage. Als er iets voor de bewoners van de kom gedaan moet
worden, is afsluiten de enige oplossing. Hij vraagt nogmaals eens een
proef te nemen. De afsluiting zou dan niet van toepassing moeten
zijn op de inwoners van Willemstad. Deze zouden een sticker op de
voorruit van hun auto moeten hebben. Over het parkeren in de Land-
poortstraat merkt de heer de Visser op dat het niet uitmaakt aan wel
ke zijde geparkeerd wordt.
De voorzitter zegt dat de raad in het voorstel van het aollege van
burgemeester en wethouders een reactie vindt op het voorstel voor een
beleidsplan van de P.v.d.A. De verschillende voorstellen zijn hierin
puntsgewijs behandeld. Het is nu de bedoeling dat de raad als bes luit-
orgaan een oordeel hierover vormt en doet blijken dat al dan niet met
het voorstel van het college eens te zijn.
Door enkele leden van de raad is gevraagd om een verkeersplan. Het
college van burgemeester en wethouders en een deskundige zijn hier bij
herhaling mee bezig geweest. Om een verkeersplan een zinnige zaak te
doen zijn is het noodzakelijk dat er andere regels gesteld worden dan
nu het geval is. Als alles bij het oude moet blijven heeft het geen
zin maatregelen te nemen. Een vast gegeven is dat het stratenpatroon
een bepaalde breedte heeft. Hieraan kan niet getornd worden. Het
college heeft zich bij herhaling beraden over het wegnemen van inci
dentele knelpunten door onder andere verkeersborden en -strepen. De
weerbarstigheid van de materie verhindert om met een plan ter tafel
te komen anders dan het nu is.
De heer van den Enden merkt op dat we kunnen proberen een eenrichting
verkeer in te stellen.
De voorzitter vervolgt dat de beste oplossing voor de verkeersproblemen
in de vesting zou zijn een rondweg die aansluit op de Westdijk. Het is
nodig om de verkeersstroom in de zomer te begrenzen omdat dan de par
keergelegenheid niet toereikend is. Bij de vuurtoren en aan de buiten
haven wordt wel veel verkeer opgevangen, doch dit blijkt steeds weer
onvoldoende. Bij evenementen, zoals de wielerronde en de dodenherden
king op tweede Pinksterdag, worden de auto's wel in de bermen gepar
keerd doch dit is ook geen juiste oplossing. Hieruit blijkt wel dat
door de weerbarstigheid van de materie er geen integraal verkeersplan
mogelijk is. Bij afsluiting van de vesting zou de schade groter zijn
dan het nut ervan. Het zou ten koste gaan van andere factoren van het
maatschappelijk leven. Over de situatie aan de oude haven kan de raad
binnen afzienbare tijd nadere mededelingen of voorstellen verwachten.
Het is niet verantwoord om daar werkeloos toe te zien. Tenslotte zegt
de voorzitter dat er geen doctrine van gemaakt moet worden als er
zich eens een aanrijding voordoet. Het gebeurde in de Landpoortstraat
noopt niet om de hele verkeerssituatie te gaan veranderen.
De heer Kamp zegt als hij de voorzitter goed beluisterd heeft dat er
dan ook niets aan de oude haven gedaan behoeft te worden omdat er nog
nooit iets gebeurd is. De voorzitter antwoordt dat als het zo erg druk
is, men nooit voorzichtig genoeg kan zijn. Gelukkig is er nog nooit
een ongeluk gebeurd. Men moet zich echter niet indenken wat de gevol
gen kunnen zijn als er een jacht in de oude haven in brand zou vliegen.
Dit zou een ramp tot gevolg hebben.
Met betrekking tot de snelheidscontrole zegt de voorzitter dat het 50
kilometer-bord ter hoogte van de ingang van het plan Noordlangeweg
staat. Bij contröles staat het eerste busje doorgaans bij het nieuwe
politiebureau of bij de Folke Bernadottelaan en het tweede controle
punt is bij de bushalte. De auto's zijn het bord 50 km dus reeds lang
gepasseerd. Uit de praktijk is gebleken dat wanneer de auto's in de
Landpoortstraat komen er bijna nooit harder dan 50 km wordt gereden.
Als er gepleit wordt voor een telling in de Landpoortstraat zal de
voorzitter hierover contact opnemen met de rijkspolitie.
De heer Manneke zegt dat er binnenkort een verkeersenquête wordt ge
houden. Hij vraagt wat er met de uitkomst van deze enquête gedaan wordt.
-Zijn verwachting-